jabez81 Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 Har för tre dagar sedan fått spyware på datorn och rensade alltså bort det. efteråt sa datorn att jag hade en trojan, så jag laddade ner spywarefighter som skulle ta bort trojaner. Efter jag gjort det och körde programmet så började det strula riktigt. Datorn hänger sig hela tiden. Har jag tur så kommer jag in en kort stund (2 min) innan den hänger sig igen. jag hann dessutom inte köra färdigt hela sökningen. Nu verkar datorn inte svara över huvud taget. Vad ska jag göra? Snälla hjälp. blir verkligen frustrerad över detta. Jag är otroligt dålig på att förklara så här i första början eftersom jag inte vet vad som e viktigt att säga, men fråga så svarar jag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 Nu verkar datorn inte svara över huvud taget.Kan du förklara mer vad du menar, startar datorn, hur långt kommer uppstarten osv? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jabez81 Posted October 16, 2008 Author Share Posted October 16, 2008 det e bara så att man hör alla fläktar och sen står det stilla. ingen text på skärmen eller något. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jabez81 Posted October 16, 2008 Author Share Posted October 16, 2008 har sparat en logg från datorn. om någon kan läsa och hjälpa mig vore jag mycket tacksam. snälla. hur lägger jag in loggen? [bild raderad 2008-10-16 21:43:41 av jabez81] [inlägget ändrat 2008-10-16 21:44:47 av jabez81] Link to comment Share on other sites More sharing options...
jabez81 Posted October 16, 2008 Author Share Posted October 16, 2008 [log]Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2 Scan saved at 22:45:34, on 2004-12-31 Platform: Windows Vista SP1 (WinNT 6.00.1905) MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6001.18000) Boot mode: Normal Running processes: C:\Windows\system32\taskeng.exe C:\Windows\system32\Dwm.exe C:\Windows\Explorer.EXE C:\Program Files\Windows Defender\MSASCui.exe C:\Program Files\Common Files\Logitech\QCDriver3\LVComS.exe C:\Program Files\HP\HP Software Update\hpwuSchd2.exe C:\Program Files\Common Files\LogiShrd\LComMgr\Communications_Helper.exe C:\Program Files\Creative\Sound Blaster X-Fi\Volume Panel\VolPanlu.exe C:\Program Files\ESET\ESET Smart Security\egui.exe C:\Program Files\ASUS\GamerOSD\GamerOSD.exe C:\Windows\SOUNDMAN.EXE C:\Windows\System32\rundll32.exe C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe C:\Program Files\Creative\Shared Files\CTSched.exe C:\Program Files\Logitech\Desktop Messenger\8876480 \Program\LogitechDesktopMessenger.exe C:\Program Files\Logitech\SetPoint\SetPoint.exe C:\Program Files\Common Files\LogiShrd\LVCOMSER\LVComSer.exe C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe C:\Program Files\Common Files\Logishrd\KHAL2\KHALMNPR.EXE C:\Windows\System32\CTxfispi.exe C:\Windows\system32\DllHost.exe C:\Windows\system32\DllHost.exe C:\Windows\system32\sdclt.exe C:\Windows\system32\rstrui.exe C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe C:\Windows\system32\wuauclt.exe C:\Windows\system32\SearchFilterHost.exe C:\Program Files\Trend Micro\HijackThis\HijackThis.exe R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157'>http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157'>http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157 R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157 R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896'>http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896 R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896 R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157 R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant = R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch = R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = O1 - Hosts: ::1 localhost O1 - Hosts: 127.255.255.255 serial.alcohol-soft.com O2 - BHO: (no name) - {7E853D72-626A-48EC-A868-BA8D5E23E045} - (no file) O4 - HKLM\..\Run: [Windows Defender] %ProgramFiles%\Windows Defender\MSASCui.exe -hide O4 - HKLM\..\Run: [LVCOMS] C:\Program Files\Common Files\Logitech\QCDriver3\LVCOMS.EXE O4 - HKLM\..\Run: [HP Software Update] C:\Program Files\HP\HP Software Update\HPWuSchd2.exe O4 - HKLM\..\Run: [Kernel and Hardware Abstraction Layer] KHALMNPR.EXE O4 - HKLM\..\Run: [LogitechCommunicationsManager] "C:\Program Files\Common Files\LogiShrd\LComMgr\Communications_Helper.exe" O4 - HKLM\..\Run: [VolPanel] "C:\Program Files\Creative\Sound Blaster X-Fi\Volume Panel\VolPanlu.exe" /r O4 - HKLM\..\Run: [updReg] C:\Windows\UpdReg.EXE O4 - HKLM\..\Run: [egui] "C:\Program Files\ESET\ESET Smart Security\egui.exe" /hide /waitservice O4 - HKLM\..\Run: [ASUSGamerOSD] C:\Program Files\ASUS\GamerOSD\GamerOSD.exe O4 - HKLM\..\Run: [soundMan] SOUNDMAN.EXE O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\Windows\system32\NvCpl.dll,NvStartup O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\Windows\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit O4 - HKLM\..\Run: [CloneCDTray] "C:\Program Files\SlySoft\CloneCD\CloneCDTray.exe" /s O4 - HKCU\..\Run: [sidebar] C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe /autoRun O4 - HKCU\..\Run: [CreativeTaskScheduler] "C:\Program Files\Creative\Shared Files\CTSched.exe" /logon O4 - HKCU\..\Run: [AlcoholAutomount] "C:\Program Files\Alcohol Soft\Alcohol 120\axcmd.exe" /automount O4 - HKCU\..\RunOnce: [FlashPlayerUpdate] C:\Program Files\Mozilla Firefox\plugins\NPSWF32_FlashUtil.exe -p O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'LOKAL TJÄNST') O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [WindowsWelcomeCenter] rundll32.exe oobefldr.dll,ShowWelcomeCenter (User 'LOKAL TJÄNST') O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [sidebar] %ProgramFiles%\Windows Sidebar\Sidebar.exe /detectMem (User 'NÄTVERKSTJÄNST') O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [DevconDefaultDB] C:\Windows\system32\READREG /SILENT /FAIL=1 (User 'SYSTEM') O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [DevconDefaultDB] C:\Windows\system32\READREG /SILENT /FAIL=1 (User 'Default user') O4 - Global Startup: Logitech Desktop Messenger.lnk = C:\Program Files\Logitech\Desktop Messenger\8876480 \Program\LogitechDesktopMessenger.exe O4 - Global Startup: Logitech SetPoint.lnk = C:\Program Files\Logitech\SetPoint\SetPoint.exe O8 - Extra context menu item: E&xportera till Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office12\EXCEL.EXE/3000 O13 - Gopher Prefix: O16 - DPF: {69EF49E5-FE46-4B92-B5FA-2193AB7A6B8A} (GameLauncher Control) - http://www.acclaim.com/cabs/acclaim_v5.cab O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://fpdownload2.macromedia.com/get/shockwave/cabs/flash/swf lash.cab O16 - DPF: {F6ACF75C-C32C-447B-9BEF-46B766368D29} (Creative Software AutoUpdate Support Package) - http://www.creative.com/softwareupdate/su2/ocx/15103/CTPID.cab O18 - Protocol: bwfile-8876480 - {9462A756-7B47-47BC-8C80- C34B9B80B32B} - C:\Program Files\Logitech\Desktop Messenger\8876480\Program\GAPlugProtocol-8876480.dll O23 - Service: Ati External Event Utility - ATI Technologies Inc. - C:\Windows\system32\Ati2evxx.exe O23 - Service: ATK Fast User Switch Service (ATKFUSService) - ASUSTeK COMPUTER INC. - C:\Windows\system32\ATKFUSService.exe O23 - Service: Creative ALchemy AL1 Licensing Service - Creative Labs - C:\Program Files\Common Files\Creative Labs Shared\Service\AL1Licensing.exe O23 - Service: Eset HTTP Server (EhttpSrv) - ESET - C:\Program Files\ESET\ESET Smart Security\EHttpSrv.exe O23 - Service: Eset Service (ekrn) - ESET - C:\Program Files\ESET\ESET Smart Security\ekrn.exe O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program Files\Common Files\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe O23 - Service: Logitech Bluetooth Service (LBTServ) - Logitech, Inc. - C:\Program Files\Common Files\Logitech\Bluetooth\LBTServ.exe O23 - Service: LVCOMSer - Logitech Inc. - C:\Program Files\Common Files\LogiShrd\LVCOMSER\LVComSer.exe O23 - Service: Process Monitor (LVPrcSrv) - Logitech Inc. - C:\Program Files\Common Files\LogiShrd\LVMVFM\LVPrcSrv.exe O23 - Service: LVSrvLauncher - Logitech Inc. - C:\Program Files\Common Files\LogiShrd\SrvLnch\SrvLnch.exe O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (nvsvc) - NVIDIA Corporation - C:\Windows\system32\nvvsvc.exe O23 - Service: StarWind AE Service (StarWindServiceAE) - Rocket Division Software - C:\Program Files\Alcohol Soft\Alcohol 120\StarWind\StarWindServiceAE.exe -- End of file - 7005 bytes [/log] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 Jag ser inget skadligt i loggen. Men ditt nuvarande problem har knappast med någon trojan att göra. Det verkar ju inte som att processorn startar över huvud taget så inte ens BIOS körs. Det vanligaste är att det är fel på nätaggregat eller moderkort då. Hur gammal är datorn? Har det varit problem med omstarter, avstängningar, blåskärmar eller frysningar tidigare? --------------- Jag flyttar tråden till forumet för Hårdvara - övrigt Cecilia - Moderator för Virus, skadliga program & botemedel Link to comment Share on other sites More sharing options...
jabez81 Posted October 16, 2008 Author Share Posted October 16, 2008 typiskt. precis när jag skulle skriva sista meningen så stänger datorn sig. =( datorn är typ 3 år gammal (utom grafikkortet som jag köpte för tre veckor sedan ungefär). jag har haft problem med sånt innan. allt du skrev. nu när jag tänker efter så tog jag bort programmet spywarefighter från datorn när jag kom in igen. sen lyckade jag vara inne på datorn i rekordtid under problem.. ½ till 1 timme typ. jag lyckades spara en lista om windows felraporter som jag kan lägga upp här om jag lyckas komma in på datorn igen. Om det skulle hjälpa menar jag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 Hade du problem redan innan det nya grafikkortet eller kom det efteråt? Om det kom efteråt så gissar jag på att nätaggregatet inte riktigt orkar med att strömförsörja datorn med det nya grafikkortet. Lite tidigt för dåliga kondensatorer på moderkortet men det skadar ju inte att kolla att de verkar friska. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/ och http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jabez81 Posted October 16, 2008 Author Share Posted October 16, 2008 jag har haft en del problem innan. men inte alls i denna utsträckningen som nu. det har typ kommit och gått då, men det tror jag berodde på att det blev fel på grafikkortet. det kan vara så att nätagget inte räcker till ja. jag har läst lite om det och enligt vad jag vet så ska mitt nätagg vara uppe i max nu. så jag får köpa nytt och se om det blir skillnad. annars skriver jag in igen. tackar så mycket för hjälpen. utan svaren hade jag inte kommit någonstands alls. tack mvh/Robin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted October 16, 2008 Share Posted October 16, 2008 Du kan ju se om det blir bättre om du byter tillbaks till det gamla grafikkortet (under förutsättning att det verkligen behöver mindre ström förstås). Link to comment Share on other sites More sharing options...
jabez81 Posted October 17, 2008 Author Share Posted October 17, 2008 det kan jag tyvärr inte för det gamla kortet är sönder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.