Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa cd/dvd brännare, lite hjälp


anntomas

Rekommendera Poster

Vi ska köpa en ny brännare efter att ha tröttnat på att den gamla (som inte alls är gammal) är väldigt kinkig på skivmärken och sällan klarar att fixera. Har slängt fler skivor än jag bränt.

 

Tänkte satsa på en Sony denna gång, då vi haft två Samsung nu med detta problem. Har hittat flera i prisklass runt 2-300 kr, är detta ett normalt pris eller är det skit? Ska man lägga sig på annan prisklass?

 

Vad innebär sata och ide, och hur kollar jag vad vi behöver? Är det något annat man bör tänka på för att den ska "passa"?

 

Behövr ingen bluray eller hd, bara en vanlig liten intern brännare för cd och dvd.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ide är det klassiska gränssnitt med en platt, bred kabel som du förmodligen har på din nuvarande brännare. Sata är en modernare standard som medger högre hastigheter. Sata kräver att du har uttag för det på ditt moderkort.

 

En tanke som slår mig när jag hör om dina problem med befintlig brännare är att det kanske kunde vara värt att uppgradera firmware i den för att se om den blir stabilare? Det verkade faktiskt göra skillnad på min gamla Nec. Själv bränner jag snudd på alltid film och musik så långsamt det går eftersom jag tyckt mig märka kvalitetsskillnader i resultatet :)

 

[inlägget ändrat 2008-10-16 07:57:59 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hittat flera i prisklass runt 2-300 kr, är detta ett normalt pris eller är det skit? Ska man lägga sig på annan prisklass?
Det verkar vara ett normalt pris enligt Prisjakt, det är ju en gammal typ av produkt. De dyrare har väl lite extra finesser som Lightscribe

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s30284246&o=tillv_pop_produkt_namn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara värt att testa att uppdatera innan nyköp. Jag provade att hämta firmware från tillverkarens sida men när jag valt rätt modell och packat upp den så var det firmware till en helt annan modell!? Har nu mailat dom så jag får väl se...

Visade sig förresten att denna var en Lite on, inte en Samsung som den förra som vi fick utbytt. Så lite man vet. Det står ju inte på den!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...