Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med min NEC ND 3550A

p0xxi

Recommended Posts

Har problem med min NEC ND 3550A, datorn hittar den i enhetshanteraren men när jag ska spela upp en dvd skiva eller bränna något så hittar den inte skivan. På något sätt känner den inte av skivan som sitter i men datorn hittar spelaren. Jag har flytta alla mina komponenter från ett chassi till ett annat innan det fungerade den perfekt men efter med det nya chassit fungerar den inte:S tacksam för ett svar.

Om du har full version av Nero 7 eller senare då kan du gå in under: "Nero StartSmart / Verktyg / nero Info Tool / fliken Enhet", här ser du brännarens status.

Om du har skiva i brännaren kan du under fliken "Skiva" se hur Windows analyserar skivan. Se till att ha brännaren vald i vita fönstret högst upp.

Om du väljer "Nero StartSmart / Verktyg / Nero CD-DVD Speed / fliken Skivinfo" så ser du om Windows kan läsa skivans Rådata. Här kan du också köra en lästest under fliken Referensvärde.

[inlägget ändrat 2008-10-15 19:53:18 av Åke.L]

Jag prövade dina tips som jag inte visste om att man kunde göra så det tackar jag för:D Men när jag går in på Nero info Tool så hittar den ingen skiva det står ingen disk inmatad. När jag går inte på Nero CD-DVD Speed och kollar skivinfo så står det ingenting men det står att den hittar min NEC brännar. Har även en sak att tilläga att när jag stoppar in en skiva så börjar DVD läsaren låta jätte konstigt det låter som att skivan är ojämn och att den tar i nånstans även fast jag inte tror att den gör det, Jag vet inte om jag har lyckat koppla in DVD läsaren fel på något sätt men jag skrev upp hur den satt innan jag tog ut den för att byta chassi:S

Det är ju viktigt att stiften bakpå brännaren sitter rätt efter som den är kopplad, master eller slav, det brukar finnas en liten fastklistrad lapp bakpå brännaren som visar hur stiftet ska sitta.

På en vanlig IDE kabel sitter Masterkontakten längst ut medan Slave kontakten sitter en bit in på brännaren och brännaren ska alltså stiftas efter som den är kopplad.

Jag tar för givet att du har provat fler skivor och inte bara en.

Jag har ju inte rört stiften när jag tog ut allt ur mitt förra chassi så den sitter som den satt innan men därimot har jag tagit bort cd brännaren. Ja jag har prövat flera skivor.

bredvid den breda kontakten på baksidan sitter en liten kontaktrad där man kan bygla för master, slave eller cable select. Kolla hur den är byglad nu. Och att du pluggat in kabeln i rätt kontakt på moderkortet och inte den som är avsedd för diskettstation :)

om man ser brännaren bakifrån så sitter den näst längst till höger alltså nummer 2 från höger eller nummer 3 från vänster det sitter fyra stift. Den stora kabeln sitter i en blå kontakt i mitten av alla tre kontakter som sitter på modekortet.

det brukar stå bredvid kontakten, tryckt på moderkortet, om den är avsedd för FDD eller IDE etc

Jag har kollat på ett par avlagda dvd-spelare och på samtliga är det likdant. Sett bakifrån, längst till höger strömkontakt, tv om den ide-kabel, tv om den en kontakt med 2*3 pinnar. Dessa är från höger till vänster: Master, Slave, Cable Select. Nånstans i den raden på 3 lär du ha en liten bygel

sitter alltså bygeln närmast den stora ide-kontakten? Och kabeln ska sitta så att den del av kabeln som har en ensam kontakt ska vara i moderkortet. I andra änden finns två kontakter nära varandra, den längst ut av dom ska in på dvd

så kan jag glädja (eller göra dig ledsen) med att prexis så är min ND 3550AG kopplad... och den funkar prima. Antar också att din NEC är den enda enheten på kabeln

Jag antar att du har kollat i Enhetshanteraren så du inte har något gult utrops eller frågetecken för DVD brännaren och att brännaren är aktiverad.

Du har tagit bort CD brännaren men det tror jag inte kan påverka systemet, kanske säkrast att kontrollera i Enhetshanteraren så inte den borttagna CD n är aktiverad.

Du bör helst ha DVD brännaren som master (på den yttre anslutningen på IDE kabeln) men vad har du som "Slave" på samma kabel ??

[inlägget ändrat 2008-10-16 20:03:41 av Åke.L]

låter som hon gått precis den väg jag gjort. Tog bort den CD som satt som slave på kabeln och behållt DVD som master. Tilläggas kan att min dvd ibland beter sig lika underligt och att den av nån anledning börjar uppföra sig om jag stänger av datorn, drar ut strömkabeln till dvd-spelare, sätter in den igen och startar om datorn... go figure :)

Problemet blev lite mindre frekvent sen jag uppdaterade firmware till brännaren

http://support.necam.com/Optical/downloads/FlashFirmware/

Hej

Här kan du hitta driver för din brännare.Om du klickar på ND3550A kommer du först till en utmärkt instruktion som du måste acceptera för att kunna hämta drivern.

Jag har på en NEC råkat ut för problemet att den ej kände igen just ett fabrikat av skiva fanns ingen skiva!Tror det var Philips DVD+R skivor som strulade DVD+R av annat märke fungerade .

Att låta datorn installera om brännaren är aldrig fel .Starta om datorn med brännaren urkopplad för att sedan starta om med brännaren ansluten igen

LARSAS

[inlägget ändrat 2008-10-16 20:31:18 av LARSAS]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...