Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 trådlösa nätverk kastar ut mig (bollar mellan varandra)


deficio

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har skaffat mig ett internetproblem, verkar det som. Det är nämligen så att jag bor i en väldigt stor (långsmal) lägenhet, som egentligen är 3 ihopslagna, (kollektiv), där vi har 2 trådlösa nätverk för att ett inte räcker genom hela lägenheten. Den ena är från Comhem, med deras eget modem, med en splitterny quadband-router från Netgear.. vet inte vad den heter men den har en stor blå lampa ovanpå som blinkar, om någon vet.. Det andra nätverket på andra sidan är från Telia och körs trådlöst med deras "Telia Smartbox"..

 

Till mitt problem:

Jag blir sedan en tid tillbaka ständigt utkastad från båda nätverken, varpå det automatiskt kopplar upp igen, antingen till det ena eller det andra. Ofta bollar de med varandra. Ibland kopplar det ner helt, så att jag får ansluta manuellt igen. Har ibland försökt gå ut och starta om båda modem och router på båda ställena, vilket gör att det funkar någon timme, och sedan händer samma sak igen. Det kopplar som sagt upp sig automatiskt igen, oftast, men det är ändå irriterade när det plötsligt står "sidan kan inte visas" och jag är nedkopplad. Detta sker på båda nätverken, som är helt oberoende av varandra.

Det enda nätverket funkar bäst i de 3 rummen närmast köket, och det andra i de 4 rummen längst "ner" - dock är det så att jag bor precis i mitten, och därför har lika stark signalstyrka till båda.. har det något med saken att göra?

 

Någon som vet vad jag kan göra?

 

TACK!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en vild gissning vore att det fungerade bättre med en ISP och en extra accesspunkt för att täcka hela lägenheten. Antar att du bollas mellan respektive ISP tills din anslutning flippar ur

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka kanaler sänder de båda routrarna på? Kanaler som inte är 5 steg ifrån varandra stör varandra och då blir det inte bra.

 

Har routrarna samma eller olika SSID?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2Many2:

Din vilda gissing är säkert bättre än lösningen vi har nu, men tyvärr är andra lösningar här ytterst komplicerade, pga. av att kollektivet är ett boende tillhandahållet av Socialtjänsten.. ett HVB-hem, för folk som inte har jättestora problem men som inte har, eller inte kommer överens med sina päron.

(Dock ett fritt sådant! Måste påpekas att jag inte är inlåst och att jag bor här frivilligt, haha)

 

I allafall har det här boendet en massa massa massa papper med avtal och sådant där som de måste följa, och får inte köpa vad för grejer som helst, inte koppla in en massa konstigheter utan att ha 50 möten om det först, osv. Och så får det helst inte kosta någonting ;P

Därför har de kommit fram till att denna lösning är "bäst"..

 

Cecilia:

Det är nästan samma.. Det enda heter Vintergatan MS (Matsal) och det andra Vintergatan UTV (Ungdoms- tvrum)

 

Vilka kanaler de sänder från har jag ingen aning om.. hur ser jag det?

[inlägget ändrat 2008-10-15 18:52:26 av deficio]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du måste logga in på resp router och kolla inställningar, brukar sitta en etikett på dom med username/password om nu ingen hos er ändrat detta :)

 

Dock tror jag Netgear kör just det som SSID default och det gör nog inte teliaboxen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har loggat in på routrarna, (det är jag som satt upp allting, bestämt namn, lösenord osv.) Personalen här är bara.. gamla. Deras internetproblem löser någon flummig IT-gubbe uppe på Socialkontoret ;P

 

Jag såg på Netgearroutern att det stod typ

 

11N channel: 36 (5.180 GHz)

11G channel: 06 (2.437 GHz)

 

På Smartboxen ser jag dock ingenting om kanaler eller channels, eftersom upplägget på sidan som visas när man loggar in i routern är jättesimpelt och antagligen gjort för folk som inte vill se en massa krångliga ord... Hmm..

Svårt att se om routrarna ligger mer än 5 kanaler i från varandra när jag bara får fram den ena routerns vettiga inställningar. Värt att nämna är kanske att

Smartboxen är en router med inbyggt modem.. om det nu har någon betydelse.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och det enda som står på felias hemsida om smartbox är en modell som heter T-15. Där nämns inte ett ljud om bredband, bara att det är en tv-mottagare... suck... Har du mer exakt modellbeteckning på den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felia, hahah, klockrent...

 

Jo, när jag loggar in i routern (Smartboxen) heter den minsann

THOMSON TG787

 

Checka bilden jag hittade på Google,

den är jätteful ;P Inte alls som den andra söta, Netgear Rangemax (WNDR3300)

 

 

 

[bild bifogad 2008-10-15 20:27:43 av deficio]

1090224_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zzzzzznark....

Egentligen är det här inget problem jag dör av.. det som vore bra att veta är ju om det finns någonting man kan göra (förutom din vilda gissning då) för att nätverken ska sluta bråka med varandra..

 

Rent tekniskt sett skulle vi kunna skita i Teliaboxen, eftersom ingen bor på den sidan av lägenheten ändå.. det är bara kök och matsal.. alla vi som bor här har laptops på rummen.. (vilket var anledningen till att vi från första början skulle ha Telia i matsalen, utan trådlöst, för att ungdomarna INTE skulle låsa in sig på rummen), efter mycket tjafs från min sida blev det trådlöst i alla fall, med Netgear som täcker där vi behöver.. vilket gör att Telia-nätverket inte behövs.

 

Grejen är bara den att personalen hoppas att någon smart ungjävel någon gång i framtiden ska få för sig att sitta i matsalen och PLUGGA (vadå plugg? va? går det att äta? eh..) och vill därför ha kvar Teliaboxen. Ett annat argument till varför den ska stanna, är att vi har en unge som bor här med stationär dator, som kör med nätverkssladd direkt till modemet där Netgearen är, vilket gör att personalen på nätterna (de stänger av 22:30) måste koppla ur hela modemet, och de tycker det är krångligt, och då glömmer att rycka sladden ur Smartboxen (vilket gör att vi som bor i mitten och når Smartboxen kan sitta på nätet hela nätterna.)

 

Du behöver inte anstränga ihjäl dig för det här, men om du kommer på något vore det schysst...

 

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det låter som det vettigaste va?

 

Kommer dock aldrig gå igenom, så jag får leva med problemet, helt enkelt ;(

 

Tack för all hjälp ändå :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...