Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lära sig mecka...???


Eminos

Rekommendera Poster

jag undrar om det finns nån bra sida på nätet, där man kan lära sig att mecka med datorer...

 

...hällst ska det finnas bilder och lätt förklarat hur man ska göra. Det ska också hällst vara på svenska, men engelska går också bra...

 

...jag funderar på att sätta ihop en dator (i Mars) men jag har aldrig gjort det förrut...

 

...på vilket sätt köper man dator billigast...

 

- Stor butikskedja tex OnOff

- Liten data butik i stan

- bästella färdig dator från nätet

- bästella dator i delar från nätet

 

...???

 

/Eminos

 

Tacksam för svar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Jacobsson

Ta och köp en färdig bygg dator !!!

 

om du inte kan behärska Engelska så leta upp en leverantör som kan montera ihop de delar du vill ha istället.

 

Det blir nog bäst så.

 

Om du nu inte vill läsa en bok om A+ certifiering först, som är en väldigt bra hjälp.

 

/ Jacobsson

[inlägget ändrat 2000-12-02 10:12:59 av Jacobsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är tre bra hårdvarusiter:

 

http://www.sharkyextreme.com

 

http://www.tomshardware.com

 

http://www.anandtech.com

 

När det gäller svenska siter är det mer tunnsått, jag känner iaf inte till särskilt många, du kan kolla in http://www.datorteknik.nu där det finns en del recensioner av hårdvara.

 

"...på vilket sätt köper man dator billigast...

 

- Stor butikskedja tex OnOff

- Liten data butik i stan

- bästella färdig dator från nätet

- bästella dator i delar från nätet"

 

Inte helt lätt att svara på, i butikskedjorna kan man göra fynd och få tag på en billig dator som funkar bra, men supporten brukar vara obefintlig.

 

Liten data butik i stan brukar ofta ha bättre datorer än OnOff, fast priserna ligger lite högre.

 

Beställa färdigt datorpaket från nätet har jag aldrig provat, men jag kan tänka mig att det blir en del problem med reklammationer och support om något skulle börja krångla.

 

Beställa dator i delar från nätet är det sätt jag själv föredrar, man får de grejer man vill ha och kommer undan billigt. Man bör dock vara ganska insatt i hårdvara, och veta vilka grejer som funkar ihop, och för att kunna lösa problem som uppstår i samband med datorbygget.

 

Maxidata hade en bilaga med i juni-numret som steg för steg gick igenom hur man bygger sin egen dator. Hör med Maxidata om de har några bilagor kvar.

 

MVH

Krister

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2000-12-02 10:15:25 av L33t HaX0r]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara få inflika hur mycket jag litar på skribofont. det faktum att de har butik i kombination med onlinebeställning gör inte saken sämre. Självklart kan du få förslag på datorpaket å alltihop ihopmonterat om du vill... dessutom tenderar de att vara väldigt insatta och ge bra support.. heder åt dem.

 

/Weyland ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för alla svar...

 

vi säger att jag vill bästella dator i delar från nätet, vilket företag är då billigast, har bra support o så...???

 

...nåra som jag känner till är:

dustin

jotdata

skribofont

inetdata

 

...ge gärna komentarer på ovan nämnda företag...

 

...jag kan engelska och är väldigt duktig på datorer, jag har bara aldrig byggt en egen dator...

 

...finns det nån sida där det står vilka komponenter som funkar med varandra???

 

...vilken dator kan jag för ca 12000-13000 kr i Mars...jag måste ha ett SB Platinum 5.1 ljudkort och 17" skärm???

 

/Eminos

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. kompabilitet och vilka komponenter som fungerar med varandra ges alltid så'n info med artikeln i skribos onlinebutik till exempel. Jag kan inte tala för de andra - men dustin är juh beprövat och stabilt, om än något dyrt...

 

I Mars? Det är det ingen som vet...

 

/Weyland

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor risk är det att komponenterna tar skada när man arbetar med dom, det är ju ganska dyra grejer man hanskas med...???

 

/Eminos

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skada

 

Det är tyvärr svårt att säga. Om du arbetar med antistatutrustning (band och matta som är jordade) så bör riskerna vara minimala. Själv brukar jag bara se till så jag utjämnar eventuella spänningsskillnader genom att beröra jordpunkter på det jag hanterar.. ex ett datorchassi och moderkortets jordpunkter, samtidigt, innan jag fortsätter och dessutom under arbetets gång..

 

..att röra vid ex. ett element för att jorda sig å sen fortsätta jobba, verkar inte som en perfekt ide - eftersom utrustningen kan ha något annan potential än elementets jord.. om du är någorlunda rädd och försiktig kan du investera i endast antistatarmband som du fäster i datorlådan.

 

Problemet med skada skedd via statisk urladdning är att den i 90% (eller nå't) av fallen inte märks direkt utan kanske om ett år eller bara lite så att datorn kraschar ibland...

 

--

 

Annan skada förutom statiska urladdningar är ovanligt, det jag mest varnar för är väl när du skruvar i saker - framförallt moderkort och liknande, eftersom om du skulle råka slinta så kan du skrapa och därmed lätt skada kretskort med en skruvmejsel.

 

/Weyland

 

Mina erfarenheter är att datorkomponenter klarar mer än jag tror, men jag föreslår att du inte lever efter den devisen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, då vet jag...

 

...finns det några andra problem man kan stöta på när man bygger själv, är det nåt man ska tänka på...???

 

...vilka olika ljudkort finns det för musiker. Dom som vill skapa musik på dator...jag känner till SB Platinum med en "drive" som man sätter i ett 5,25" plats i datorn med in/ut gångar för mic m.m...finns det några andra dyrare kanske...???

 

/Eminos

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vara på den säkra sidan om du inte har antistat mattor är att jobba på diskbänken. inte en 100% lösning men glöm inte att låta alla antistat påsar ligga en stund på bänken innan du börjar plocka med dom

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns mängder. Live!-kortet är inte ett dedicerat musikerkort, snarare ett av de dyraste konsumentkorten - riktiga kvalitetskort kostar, precis som motsvarande grafikkort, massor med pengar.. 5000-25000 är inte ovanligt.

 

Men dessa kort kräver verkligen att du behöver dem, som professionell musiker till exempel. Till och med vi 3D-grafiker har insett att ett snabbt geforce-kort ger likvärdig å i vissa fall bättre prestanda än ett fett gl-kort för 20000. Dock så lider juh kvaliteten på opengl-visningen nå't enormt av ett geforcekort (eller andra konsumentkort, vilket nästan är den enda anledningen till att man fortfarande suktar efter ett riktigt kort...

 

/Weyland

 

Finns en bra musikersajt för proffskort, ska se om jag kommer på den senare ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...