Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med grafikkort


MichaelM

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag verkar ha fått ett problem med mitt grafikkort.

När jag spelade World of warcraft frös allt och grafiken blev helt konstig.

Jag fick stänga av datorn genom att hålla inne startknappen och sen när jag startade upp den igen så tog det 4 sekunder sen uppstod grafikfel igen.

 

Efter att ha väntat i kanske nån minut startade jag datorn igen med öppet chassi och den här gången höll det i kanske 7 minuter innan grafikfelen uppstod igen.

 

Jag tittade sedan in i datorn efter damm och det fanns ju en hel del i processorfläkten som jag tog bort och jag tog bort så mycket det gick från grafikkortsfläkten utan att ta bort den från själva grafikkortet.

 

Jag har inte velat testa igen eftersom jag är rädd att förstöra grafikkortet helt och hållet och vänder mig istället till er här för hjälp. Datorn är lite mer än ett år gammal och det känns ju surt om något skulle vara sönder så pass tidigt.

 

Jag har heller aldrig tidigare haft dessa problem på den datorn. Kan det vara så att kortet bara var överhettat? Eller är det kört? Grafikkortet är av typen GeForce 8600 GTS ifall jag inte misstar mig. Vill ni ha mer info om datorn så är det bara att fråga.

 

Tack på förhand!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rensa försiktigt men ordentligt från damm, ta gärna ur grafikkortet och rensa fläkten. Kolla sen temperaturer i datorn när du startat om den

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du något bra program där man kan kolla temperaturen? Eller går det att kolla i Windows eller nåt annat ställe?

 

Jag använde tops av bomull för att rensa bort dammet men grafikkortet är ju övertäckt av den här metallen som fläkten sitter i och jag vet ej om det ligger någon damm under den och om man bör skruva loss den eller inte.

 

Hoppas du kan besvara dessa frågor och tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Freeware prog för att kolla diverse om datorn är tex PC Wizard: http://www.cpuid.com/pcwizard.php

 

Där ser du bl. a. temp på såväl cpu som gpu och diskar

 

Själv skulle jag nog tveka att skruva loss fläkten från kortet, jag brukar använda tryckluft på burk (finns på Clas Ohlsson etc) men har här fått lära mig att man ska hålla fläkten stilla med en penna el. dyl. när man blåser. Effektivt är det iaf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Temperaturen just nu efter att haft datorn igång i kanske 15 minuter är följande:

 

Core 1 är 27 grader och Core 2 är 31 grader.

Grafikkortet ligger på 58 grader.

Moderkortet är 35 grader.

Power/Aux är 43 grader.

Processor temperature är 24 grader fast jag fattar inte det riktigt eftersom det står lite andra siffror under core 1 och core 2.

ACPI thermal zone är 40 grader.

 

Kunde inte hitta någon som sa något om hårddiskarna

Ser väl normalt ut eller?

Kör förresten med chassit öppet just nu.

 

Tack för hjälpen så får vi hoppas att det bara var dammet som ställde till det.

[inlägget ändrat 2008-10-14 19:30:14 av MichaelM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håll ett öga på temperaturerna när du spelar. Och ibland har jag märkt att det blir varmare när chassit är öppet eftersom luftflödet inte blir som det ska

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tappat lusten att spela efter det här så blir nog inget mer idag.

Men jag får hålla koll på tempen och rapportera in vid fler grafikfel/höga temperaturer.

 

Kan du förresten säga ungefär hur hög temperatur som är ok?

Kör med AMD Athlon 64 X2 6000+ och grafikkortet var ju ett GeForce 8600 GTS.

Temperaturen har ju i alla fall hållit sig stabil under dessa 20-25 minuter som datorn varit igång fast det säger ju kanske inte så mycket innan jag testat på spel.

 

Tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn har varit igång nu i en och en halv timme ungefär och inga problem än så länge, tempen på grafikkortet när jag är på skrivbordet med spelet i bakgrunden är 65 grader och när jag har spelet uppe är det 68-69 grader nu är jag dock inte inne och spelar eftersom servrarna ligger nere.

 

Kommer också kolla tempen sen när jag väl spelar på "riktigt" så får vi se.

En glad nyhet är också att processorfläkten inte låter när spelet är igång som den brukar vilket tyder på att dammrensningen gjorde nytta.

 

Får ju hoppas allt är ok men kommer inte ta ut nåt i förskott.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så uppstod felen igen....

Grafikkortet var ju ungefär på 68 grader då det inträffade.

Tror jag har något lite äldre grafikkort någonstans som jag skulle kunna testa för att kanske få veta om det nu är fel på grafikkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så uppstod felen igen....

Jag håller med 2Many2, tempen 68 grader ska inte vara något problem... Frågan är vad det är för typ av grafikfel för jag får nämligen känslan av att någon minneskrets på grafikkortet är väck. Inte minst med tanke på att det verkar uppstå helt sporadiskt. Ifall felen uppstår bl a som kvadrater i mystiska färger här och där på skärmen är det säkert god natt och sov gott för grafikkortet. Men det skulle jag vilja se först (ta skärmdump?) innan man kan känna sig lite mera säker...

 

Ifall det kommer visa sig att grafikkortet måste begravas så fråga gärna här efter tips om ersättningskort... X2 6000+ är en helt okej processor och borde i rättvisans namn få gå med mycket snabbare kort än 8600GTS. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte lätt att fixa skärmdumpar tyvärr med tanke på att grafiken fryser och det går inte att se något mer än det som var på skärmen när felet inträffade. Fast bilden är ju fel, det går ju att urskilja hur det skulle se ut men färgerna blir konstiga det blir lite gröna streck här och var, inte så lätt att förklara, hittar inget riktigt orden. Kan inte minnas några kvadrater.

 

Har i alla fall kastat in en gammal 6600 och installerat drivers, kan ju inte få fram tempen på den tyvärr i pc wizard men jag antar att tempen inte ska vara något problem längre. Grafikkortsfläkten låter som en gräsklippare vilket påminner mig om varför den byttes ut men än så länge inga problem fast jag har inte belastat den än.

 

Jag skulle vara glad nu ifall det bara är grafikkortet det är fel på, hade ju inte skadat med nytt som sagt. Skulle du kunna rekommendera något bra och prisvärt? Jag brukar ju spela WoW mest och det är ju inte så krävande men det händer att jag vill spela nyare spel också. Vill gärna också veta om nätagget klarar bättre grafikkort, nu har jag glömt vad det är man ska kolla och det bör väl klara det men man vet aldrig.

 

Tack för hjälpen!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hallå där :) Jag kör för tillfället själv på den eminenta antikviteten 6600GT och det går utmärkt att se temperaturen i PC Wizard.

 

Fläkten klipper väl damm, därav ljudet :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dammet har jag försökt rensa redan på den men det envisa ljudet kvarstår, fast jag överlever.

 

Konstigt att jag inte får fram tempen dock, kan det ha nåt att göra med att jag kör på en vanlig 6600 istället för 6600GT?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet var den ska finnas men står allt som fanns tidigare förutom grafikkortet.

 

Nåja, jag har nu kört ett tag och inga problem har uppenbarat sig så det kanske är på tiden då att börja kolla efter nya grafikkort. Jag mottar gärna tips och mina krav på grafikkortet står lite längre upp i tråden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...det går ju att urskilja hur det skulle se ut men färgerna blir konstiga det blir lite gröna streck här och var, inte så lätt att förklara, hittar inget riktigt orden. Kan inte minnas några kvadrater.

Blir det liksom utsträckta och knasigt färgade polygoner ifrån nån central punkt i bilden..? För då kan du testa med att bara bocka ur Kombinerad skrivning (Egenskaper för Bildskärm och fliken Felsökning).

 

Skulle du kunna rekommendera något bra och prisvärt? Jag brukar ju spela WoW mest och det är ju inte så krävande men det händer att jag vill spela nyare spel också.

Det var faktiskt inte helt enkelt att placera in dig men jag vill nog få det till att facket "mainstream" passar bäst... Det vill säga att du knappast är i behov av nåt särskilt dyrt kort men att datorn samtidigt inte klarar sig med vilket billigt skräp som helst.

 

Välj således helst mellan HD4850 och 9800GTX, AMD eller Nvidia – ta tillverkaren som känns bäst för dig (att stödja kanske?). Korten är billiga men har prestanda som verkligen inte bör underskattas. Och även om de presterar tämligen likvärdigt så finns det skillnader: HD4850 fixar shader model 4.1 och 9800GTX SM 4.0... det första är alltså aningen modernare. Men Nvidiakortet har den lilla egenskapen PhysX som tillåter GPU:n att ta hand om fysikberäkningar (i kompatibla spel) som din X2-processor vanligen får stå för. Så ett sätt att välja mellan dem kan också vara att slå tärning... ;-)

 

Ifall ditt nätaggregat pallar 8600GTS så kommer det att klara HD4850 också, men 9800GTX kräver mer – enligt Guru3D bör nätagget ge 25-30 ampere på 12V – och ska dessutom kopplas med två PCIe-kontakter för strömmen.

 

Så har vi också frågan om ifall moderkortet har en eller två PCIe-portar? Och ifall antalet är två så är det då Crossfire eller SLI? Vettigast är ju att hålla sig till AMD för det första och Nvidia till det andra, för vem vet om du någon dag kommer på att du vill få upp prestandan med ytterligare ett grafikkort (och för 9800GTX och SLI behöver nätagget följaktligen ha fyra PCIe-strömkontakter)..?

 

P.S. Standardmodellen GF 6600 presterar bara hälften av 6600 GT. Det är en nedstrippad modell vilket kanske är förklaringen till varför du inte såg tempen för det – det kanske helt enkelt saknar tempgivare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, nu blev det väldigt mycket information på en gång.

 

Blir det liksom utsträckta och knasigt färgade polygoner ifrån nån central punkt i bilden..? För då kan du testa med att bara bocka ur Kombinerad skrivning (Egenskaper för Bildskärm och fliken Felsökning).

 

Alltså hela bilden blir påverkad och det går ju fortfarande någorlunda att urskilja bilden. Några sekunder innan hela bilden förstörs så kan man börja se fel dyka upp lite här och var sen så kommer det över hela skärmen. Men jag har accepterat att kortet troligtvis är trasigt. Skulle inte skada med nytt heller.

 

Ifall ditt nätaggregat pallar 8600GTS så kommer det att klara HD4850 också, men 9800GTX kräver mer – enligt Guru3D bör nätagget ge 25-30 ampere på 12V – och ska dessutom kopplas med två PCIe-kontakter för strömmen.

 

Jag har på känn att mitt nätagg är skräp. Kommer nog titta imorgon på det och se vad det har. Jag är ganska säker på att det inte har 2 PCIe-kontakter för strömmen vilket är lite synd, jag har alltid föredragit Nvidia av nån anledning.

Skulle helst vilja hålla mig runt 1500 kr och en snabb sökning på nätet visar att det kommer nog att gå. PCIe 2.0-kort är väl bakåtkompatibla med vanliga PCIe-portar?

 

Så har vi också frågan om ifall moderkortet har en eller två PCIe-portar? Och ifall antalet är två så är det då Crossfire eller SLI? Vettigast är ju att hålla sig till AMD för det första och Nvidia till det andra, för vem vet om du någon dag kommer på att du vill få upp prestandan med ytterligare ett grafikkort (och för 9800GTX och SLI behöver nätagget följaktligen ha fyra PCIe-strömkontakter)..?

 

Ganska säker på att det inte heller har 2 PCIe-portar. Kollar imorgon det med.

 

P.S. Standardmodellen GF 6600 presterar bara hälften av 6600 GT. Det är en nedstrippad modell vilket kanske är förklaringen till varför du inte såg tempen för det – det kanske helt enkelt saknar tempgivare.

 

På något sätt fick jag upp tempen nu, 60 grader när jag surfar på nätet och 75 eller nåt när jag spelar. Visste inte att kortet var så dåligt i jämförelse med GT-varianten. Det förklarar kanske varför jag får lag så fort jag väljer att ha någon riktig skuggeffekt.

 

Återkommer alltså troligast imorgon med lite mer information och skulle uppskatta om du kunde ge lite länkar till något specifikt grafikkort som du anser skulle passa bra. Tycker det är svårt att hitta några skillnader som gör att priset kan skilja 500kr mellan grafikkort som har samma namn ;)

 

Tackar så mycket för hjälpen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, nu blev det väldigt mycket information på en gång.

Jo jag vet men jag brukar vilja få med så många olika saker som möjligt i ett enda inlägg – det brukar vara när rödvarningen kommer som jag hejdar mig och försöker komprimera innehållet. :)

 

Men jag har accepterat att kortet troligtvis är trasigt. Skulle inte skada med nytt heller.

Ja okej... för helt nya spel håller jag också med om att det verkligen inte skulle skada med snabbare kort än 8600GTS, som faktiskt presterar sämre än föregående generations gamla X1900GT och sedermera X1950Pro (då mellanklasskort). GF 8-kortet fixar förvisso DX10 – på pappret. :-P

 

...jag har alltid föredragit Nvidia av nån anledning.

I och för sig inget fel med det men enligt min uppfattning så är det ändå att begränsa sitt urval fullständigt i onödan. AMD (ATI) gör mycket bra grafikkort även om Nvidia var att föredra för tio år sedan. Eller nu får jag rätta mig; för tio år sen hette spelmaskinens kort Voodoo 2 och var från 3dfx. :) Men Nvidia tog över tronen och köpte bl a upp 3dfx år 2000 tror jag. De var i ledning under de allra första åren (sen -99). Men kanske fr o m 2001 och GF 3 respektive Radeon 8500 har det varit ganska dött lopp mellan Nvidia och ATI – ena året har den ena varit att föredra och andra året har rollerna varit ombytta. De allra första åren fick ATI mycket skit för sina drivrutiner men det är mycket gammalt och förhoppningsvis också glömt. Om det är nån av dem som har kunnat ha otroligt enerverande drivrutiner bara de senaste två åren så är det Nvidia!

 

Jaha nu kom rödvarningen redan och vad ska jag radera nu från mitt babbel..? ;) Äh, vi kan fortsätta sen när du har fått bättre uppgifter om nätagget... :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter med förmiddagskaffet nu och såg att det fanns mer att skriva! :)

 

Skulle helst vilja hålla mig runt 1500 kr och en snabb sökning på nätet visar att det kommer nog att gå.

Det är väl ungefär det jag räknar som "billigt kort", det vill säga i nuläget så antingen HD4850 eller 9800GTX. ;) Då man sjunker under tusenlappen kan man numera förvisso hitta små guldkorn men också sorgligt skräp – spelprestanda kostar.

 

PCIe 2.0-kort är väl bakåtkompatibla med vanliga PCIe-portar?

Ja. Liksom förut också när agp 8x-grafikkort fungerade i agp 4x-moderkort...

 

Återkommer alltså troligast imorgon med lite mer information och skulle uppskatta om du kunde ge lite länkar till något specifikt grafikkort som du anser skulle passa bra.

I avvaktan på den informationen kan jag säga att mitt hjärta vill stanna kvar vid förslaget HD4850 men vid en lite mera seriös bedömning lutar det åt 9800GTX – exempelvis det här för under 1500kr:

http://www.computercare.se/item_show.php?code_no=AA1841

 

GeForcekort alltså, därför att jag anser att PhysX såsom det ser ut just nu väger tyngre än det faktum att Radeonkortet klarar DX 10.1. Här kan du se kompatibla spel:

http://www.nzone.com/object/nzone_physxgames_home.html

 

Några fåniga prestandastaplar här... ;)

http://hothardware.com/News/NVIDIA_Adds_the_9800_GTX_and_PhysX/

 

Tycker det är svårt att hitta några skillnader som gör att priset kan skilja 500kr mellan grafikkort som har samma namn ;)

Det gäller väl att öva upp sin förmåga att läsa bakom specifikationen..? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har jag vart inne i datorn och kollat lite.

 

Nätaggregatet är tillverkat av FSP Group Inc. och modellnumret är FSP250-60HEN.

+12V1 var på 8A

+12V2 var på 14A

Ifall jag har förstått det rätt är det alltså på 250W. Låter ju riktigt dåligt efter att ha googlat lite, men jag tror jag har en äldre dator här hemma som har ett kraftigare nätagg men som samtidigt nog inte utnyttjar det fullt ut. Möjligt att den har 2 PCIe-strömkontakter. Skulle tro att den är 400W.

 

Jag har endast en PCIe-port precis som jag anade.

 

Hoppas jag täckte upp vad jag skulle nu.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att den är 400W.

Verkar det ha bättre specifikationer också i övrigt? En inte helt osannolik tanke om grafikfelen är att de faktiskt förorsakades av nätagget på tragiska 250W(?) Jag, eller egentligen lillebrorsan, har varit med om extrema grafikfel p g a just nätagget. Och efter byte till ett annat som han fick låna av mig var felen ett minne blott.

 

Mitt råd blir nu iaf att först byta ut 250W-aggregatet och sen fundera över grafikkortet... Och kanhända funkar det helt bra med det på 400W tillsammans med 8600GTS-kortet? Det vore onekligen värt att pröva. Och lycka till! :thumbsup:

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-19 16:01:38 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer kanske testa det lite senare idag, upptagen just nu så får vi se vad som händer. Kan det vara så att felen först kommer med tiden? För denna datorn har jag ju haft i lite mer än ett år utan några problem.

 

Jag tyckte också det verkade osannolikt när jag googlade på det och sen jämförde med vad vissa kort behöver och denna datorn är ju köpt på onoff så ifall nätagget är felet borde man ju nästan kräva ersättning. Det är ju för dåligt att lägga i undermåliga nätaggregat som knappt klarar av att köra datorn.

 

Det där 400W-nätagget är ett Enermax Liberty 400W. Har inte kollat i den andra datorn så har ej de exakta specifikationerna. Den har 2 PCIe-strömkontakter.

 

Nu kommer jag vara lite upptagen dagarna framöver så kanske inte kommer ge alltför många svar. Får ju också hoppas jag kan gräva fram kvittot på datorn ifall det nu skulle vara nätagget som inte räcker till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...