Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera Vista eller inte?


ak84

Rekommendera Poster

Behöver formatera om min bärbara dator och sitter och funderar på om jag skall installera Vista på den eller ha kvar XP. Fick med både vista och xp till den, skall jag byta till vista eller inte?

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-14 16:40:48 av ak84]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är upp till dig personligen faktiskt tycker jag, jag ser faktiskt inget dåligt med att köra Vista , tycker om XP men använder Vista nästan enbart för en funktion, och det är den där funktionen som ger lite från ramminnet till videominnet (har ett dålig ATI Radeon HD 2400 Pro) , men sen tycker jag även om gränssnittet i Vista, och min absoluta favorit är "länkarna" till vänster i varje fönster.

 

Självklart går det mesta att fixa i XP också men jag känner inte för att installera massa extra program och hålla på och pilla. det är min åsikt iaf.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, favorit länkarna till vänster. Bifogar bild så jag kan visa vilka jag menar.

 

 

 

[bild bifogad 2008-10-14 23:47:24 av Dzemo]

1089981_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då antar jag att du ser mappträdet i vänsterkolumnen, då har du till höger om ordet Mappar en nedåtpil. Tryck på den.

 

Sedan kan du lägga dit vilka mappar du vill genom att dra dem från listan till höger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu misstänker jag att ni pratar om Internet Explorer och inte Vista i sig?

 

Annars vet jag inte var kolumnerna finns, mitt skrivbord har inga kolumner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah det förklarar saken! :thumbsup:

 

Använder vanligtvis Total Commander där man också kan lägga upp favoriter. Men ibland är ju genvägarna i Vista bekväma så jag ska testa dessa favoriter när jag kommer itll jobbdatorn.

[inlägget ändrat 2008-10-15 00:48:44 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"vista favoriterna" är väldigt praktiska att ha fast jag tycker inte om att det inte går att länka till .exe filer där, t.ex. photoshop osv. det borde microsoft fixa så att man kan göra :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kom lite från ämnet. Jag antar att favoriterna inte är enda skälet till att du kör vidare på vista.

 

Först ska jag kolla om man har en dator som klarar vista, men det antar jag att den gör eftersom du fick båda med. När du säger att du fick båda med så antar jag att vista var förinstallerat och så fick du en downgrade till xp. Om så är fallet har jag för mig att jag läst någonstans att du har förlorat din vista licens. Är inte riktigt säker, men värt att kolla upp.

 

Visst är det en hel del nya saker i vista och det kan ta ett tag innan man kommit in i vart vissa saker ligger osv men annars är det ju inte värre än när man bytte i tidigare versionerna av windows.

 

Och idag är de flesta barnsjukdomar också borta och man kan få tag i drivrutiner till det mesta. Och visst finns det massor med smarta funktioner i vista som man efter man vant sig absolut inte vill bli av med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var Xp installerat på datorn men man fick beställa vista själv, fick endast betala fraktkostnaden. Installerade vista precis när jag fick det men då tyckte jag det var lite mycket saker som inte fungerade till 100% och byte tillbaka till Xp. Men skall nog ge vista en ny chans.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...