Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux som server?


Timzorize

Rekommendera Poster

Hej,

 

Gjorde just en liten faild med att installera Linux Ubuntu och kom sedan på att det fanns Linux Ubuntu Server Edition.

 

Såvitt jag har förstått är Linux det bästa operativsystemet för server (Host till t.ex hemsidor).

 

Vilket operativsystem anser Ni vara bäst när det gäller Webbsidehost (allt som wamp/xampp inkluderar), Ventrilo server?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket operativsystem anser Ni vara bäst när det gäller Webbsidehost
Det beror på vilken typ av språk och/eller ramverk du vill kunna köra.

 

Så länge det inte är .net så skulle nog jag rekommendera valfri Lamp-version. Har dock inte jobbat så mcket med Linux att jag kan rekomendera en dist framför en annan för detta ändamål. Det viktiga är nog att disten ständigt underhålls/utvecklas. Annars är det som jannejanne säger såklart bra att välja en dist som man behärskar.

 

Ska du däremot köra .net på webbservern (och kunna utnyttja det fullt ut) så är det Windows Server som gäller. Visst har Mono kommit ganska långt vid detta laget men det släpar fortfarande efter. Sen blir ju frågan om man skall köra 2003 eller 2008 samt 32 eller 64 bitar. Men det är väl onödigt hypotetiskt eftersom frågan är ställd i Linux & Unix kanalen :)

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Kör Ubuntu Server, om du trivs med Ubuntu. Väljer du en LTS, t.ex. 8.04, har du dessutom 5 års support i form av buggfixar med mera.

 

Vill du ha vad som av många anses som absolut stabilast som linux-server, kör Debian. De har sällan det senaste, och när en ny version väl släpps bör du uppgradera inom ett år för att hela tiden få säkerhetsfixar. Debian har ett mycket väl fungerande och snabbt system för säkerhetsfixar.

 

Vill du ha en linux med lång supporttid (längre än Ubuntu Server LTS), välj RedHat Enterprise Server om du vill och har råd att betala, eller CentOS om du vill ha samma system men utan kostnad. Nackdelen med CentOS är att säkerhetsfixarna (känns det som i alla fall) kommer något senare, eftersom CentOS-gänget först måste vänta på att RedHat släpper fixarna, och sedan paketera om dem som CentOS-fixar. RedHat har en livscykel på 7 år för sina releaser.

 

SuSE har en ännu längre supporttid, 11 år om jag inte minns fel, men där finns så vitt jag vet inte någon communitymotsvarighet till CentOS, så vill du köra SuSE med lång support så får du öppna plånboken. Visserligen mindre än för en windowslicens, men ändå. :) (Observera att OpenSuSE har förhållandevis korta livscykler, och förmodligen inte är ett bra val i serverrummet.)

 

Själv kör jag Debian på "mina" publika servrar, medan jag i den skyddade infrastrukturen även använder CentOS. Ubuntu trivs jag med på skrivbordet, men sist jag testade deras serverversion (var iof några år sedan) tyckte jag inte att den var riktigt mogen. :)

 

Men som sagts ovan, det viktigaste är att du kör ett OS som du trivs med och klarar av att konfigurera och patcha. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...