Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

halvkraschat vista!


jacksliver

Rekommendera Poster

 

 

 

Jag har en bärbar dator med ett halvkraschat Vista på- datorn startar upp med mina dokumentruta men ingenting annat dvs skrivbordet, windowsmenyn, ikoner etc saknas. Genom rutan som öppnans i början kan jag nå alla program och filer, men har någon något råd om vad jag kan göra för att återställa operativsystemet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan pröva med en systemåterställning till en tidpunkt då det fungerade.

Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer alla filer etc återställas eller är det bara systeminställningarna? Jag kommer inte åt startmenyn, finns det något annat sätt att köra systemåterställningen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet ska inte dina egna filer röras vid en systemåterställning (om det inte har ändrats i Vista jämfört med XP) utan det är inställningar i registret och Windows-filer som backas i tiden.

 

Fungerar Windows+R ?

I så fall skriv in:

%sysdir%\system32\rstrui.exe

 

Eller Aktivitetshanteraren (Ctrl+Alt+Del) - Arkiv - Ny aktivitet och så skriv in samma sak.

 

Eller leta fram filen C:\Windows\system32\rstrui

 

I Vista så är det bäst att köra systemåterställningen i felsäkert läge (tryck F8 upprepade gånger under uppstarten och välj felsäkert läge i menyn).

 

Info om systemåterställningen i Vista:

http://windowshelp.microsoft.com/windows/en-US/help/9f6d755a-74bb-4a7d-a625-d762dd8e79e51033.mspx

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/using-windows-vista-system-restore/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, vill bara uttrycka min tacksamhet för du assisterar mig med mina tekniska missöden! Men dessvärre fungerade inte systemåterställningen- jag gjorde återställningen till inställningarna som rådde för en vecka sedan, vilket var det längsta möjliga men det gjorde inte någon skillnad.

 

 

Är det möjligt att göra en fullständig återställning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det varierar mellan olika datortillverkare och datormodeller hur man gör en återställning till leveransskick så det är bäst att du kollar i datorns manual.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har desvärre inte tillgång till manualen, kan du komma på några andra lösningar? Går det inte att helt manuellt bara välja vilket datum inställningarna ska återställas till ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hade ju bara en veckas punkter sparade i systemåterställningsfunktionen.

 

Manualer kan ofta laddas ner från datortillverkarens webbplats.

 

Tillägg: Det kan ibland stå på första skärmbilden efter att man sätter på datorn vilken tangent man ska trycka för att starta återställningen till leveranskick (installation av Windows). Ibland så kan det också vara något installerat program man ska köra.

 

[inlägget ändrat 2008-10-15 00:33:43 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...