Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Koppla TV, DVD, Video, digitalbox

ngli

Recommended Posts

Hejsan!

Jag håller på att bli galen och känner mig totalt korkad och nu ber jag om hjälp. Jag skall koppla ihop en TV och en digitalbox, video och DvD. Jag vill kunna titta på TVn med hjälp av digitalbox, jag vill kunna titta på video, jag vill kunna titta på DvD och kunna spela in TV på DvDn samt kunna spela av videofilmer till DvD format. Nu har jag kopplat en TV antenn från väggen in i digitalbox, en TV-antenn från digitalbox till DvDn. Har en scartkabel från TVn till DvDn och en scartkabel från DvDn till videon. Jag kan se på TV nu samt video och DvD. Men jag kan inte spela in varken från TV eller Video. När jag sätter på DvDn stör den ut digitalboxen och tar över liksom. Ja nu blev det snurrigt. Jag har ingen scart mellan video och DvD - vilket säkert behövs om jag skall kunna spela av videofilmer till DvD (har ingen nu men skall köpa en till). Men hur f-n skall jag få ihop detta - vilket skall vara i in och vilket i out? Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa en snurrhjärna just nu. :) OBS digitalboxen har bara ett scartuttag.

Tack!

[inlägget ändrat 2008-10-12 16:23:51 av ngli]

Ge oss exakt vad du har och vad de olika enheterna har för in och utgångar. Gärna fint uppstolpat :)

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Jag har:

En TV - 2 scartuttag

En digitalbox - 1 scartuttag

En video - 2 scartuttag

En inspelningsbar DvD - 2 scartuttag

Jag vill alltså kunna spela in TV-program på DvD spelaren och jag vill kunna spela av videofilmer på DvDn.

Är det något mer som behövs?

[inlägget ändrat 2008-10-14 20:52:12 av ngli]

Och du vill kunna titta på material från alla enheter utan att behöva krypa in bakom TVn antar jag. Samt då kunna spela in material från digitalboxen på din DVD

Då blir det nog som såhär:

VHS -> TV

Digitalbox -> DVD -> TV

Se till att Digitalboxen sänder RGB om TVn och DVDn godtar denna signal. TVn kan vara kinkig och bara ta emot RGB via ena SCART så prioritera denna slinga. DVDn kan behövas ställas in att sända vidare mottagen signal via SCART inte alltid aktivt från start.

Om du någon dag vill kopiera från VHS till DVD, då får du tillfälligt koppla om så att DVDn matas med VHS istället.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...