Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken mjukvara för film


moose man

Rekommendera Poster

Hej,

 

har precis installerat om xp i en gammal dator.

anledningen var att den var superseg, en del i detta är väl att datorn har varit med i flera år och fått sig installerat ett antal program ( som inte kanske har använts så mycket).

 

Då jag nu har en fräsch dator vil jag inte lägga in onödigt mycket skräp i den. Så min fråga är:

 

Vad skulle ni rekomendara för program (gratis helst) för att kunna spela upp alla typer av media, som har alla codec etc. klarar man sig med ett eller om man skall ha flera, vilka då?

 

Vad klarar medföljande program (Win media player) ?

 

Hoppas på lite tips...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle ni rekomendara för program (gratis helst) för att kunna spela upp alla typer av media, som har alla codec etc. klarar man sig med ett eller om man skall ha flera, vilka då?

Utan tvekan VLC Player. Liten installation, har inbyggda codecs för i princip de flesta video- och ljudformat. Funkar bra som spelare även för musikfiler och DVD-filmer. Gratis är det också.

http://www.videolan.org/vlc/

 

Vad klarar medföljande program (Win media player) ?

En del men inte speciellt mycket utan installation av separata codec-paket. Dessutom saknar den en massa avancerade finesser man kan hitta i VLC, villket iofs kanske inte är vad du är efter. Framförallt hittar jag inget sätt i WMP att korrigera uppspelning av filmer där ljudet är osynkat med filmen.

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-12 12:47:04 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra.

 

VLC

 

Vad klarar den inte av för format?

 

När blir det mest prylar i register etc.

Media player + X antal codecs

eller VLC.

 

Mediaplayern finns väl kvar i vilket fall.

 

Format likt Qiocktime fungerar det för VLC?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad klarar den inte av för format?

Jag har inte råkat ut för något den inte hanterar ännu och jag har testat väldigt många format. RealMedia fixar den dock inte pga. proprietära skäl.

 

När blir det mest prylar i register etc.

Media player + X antal codecs

eller VLC.

Det har jag inte kollat upp, men det där om att många poster i registret skulle vara dåligt för datorns prestanda är en stark överdrift, så det är inget att oroa sig över. Uppslagning i registret sker med hashtabeller och prestandan hos denna uppslagning påverkas därför inte av dess storlek.

Hursomhelst kommer du få fler saker sprida på olika platser om du väljer att installera separata codec-paket för att WMP ska fungera ok, så VLC kvarstår som mest kompakta lösning.

 

 

Mediaplayern finns väl kvar i vilket fall.

Jadå, du kan ha hur många mediaspelare, sida vid sida, som du vill. Däremot kan du för varje filformat bara bestämma en standardspelare (dvs. den som startas vid dubbelklick på filen). För att använda en annan spelare till filen får du högerklicka och välja Öppna med.

 

Format likt Qiocktime fungerar det för VLC?

Jag har inte testat (är en stark moståndare till dessa proprietära format) men jag har sett uppgifter om att det skall gå att spela de flesta QuickTime-filmer. Du får testa helt enkelt

Dock behöver du QuickTime-plugins om du går in på webbsidor som har inbäddade QuickTime-filer och du vill spela upp dessa direkt i webbläsaren

 

Du hittar en lång lista på VLCs stöd här: http://www.videolan.org/vlc/features.html

 

[inlägget ändrat 2008-10-12 14:14:38 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...