Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 2000 dator...Crashat??


DJ Aweponken

Rekommendera Poster

Hej i vår familj har vi en bärbar windows 2000 dator. Den funkade bra som vanligt tills helt plötsligt en dag när jag startade den då sa den att den inte kunde hitta någon hårddisk eller operativsystem..

 

Kan någon hjälpa mig att lösa detta??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det finns en lucka till hårddisken så kan du pröva med att ta ur hårddisken och så sätta tillbaks den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rapporterar bios/post att hårddisken finns när datorn startas? Dvs i de meddelanden som syns på skärmen innan du får felmeddelandet?

 

Isf, boota datorn med XP-skivan och välj att göra en Reparation, i följande val Återställningskonsol (heter den så på svenska?).

 

Förmodligen är det inget lösenord, logga in och skriv kommandot fixmbr

 

När det är klart, starta om datorn utan skiva. Bonne chance :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vadå han ska ju inte ha en xp skiva ifall han har win 2000. Antagligen så har hårddisken gått sönder eller om du har otur moderkortet. Kolla om hårddisken finns i bios. Om den finns så ta din operativ skiva och boota och reparera. Om det står under installationen (reprationen) att hårddisken inte finns så är det fel på hdd eller moderkortet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar när jag trycker in på det där programmet. boot typ.
Hmm, kan inte avgöra om du menar BIOS. Man trycker på en särskild tangent för att komma in i BIOS.

 

Om hårddisken inte syns i BIOS och du inte kan komma åt hårddisken så är det nog inte mycket du kan göra själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, något av det. Du får ju själv avgöra om det är värt att lägga pengar på att försöka laga datorn. Eftersom datorn har kört Windows 2000 så gissar jag att den är ganska gammal, och jag har ingen aning om vad en reparation kan gå på.

 

I och för sig, om du lyckas hitta en servicemanual med Google så kan du kanske öppna datorn med hjälp av den och se om det går att byta ut hårddisken själv eller vad som nu kan behövas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...