Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Upplösning?


fenderbender

Rekommendera Poster

Vad ska man ha för upplösning på sin scanner för att bilderna ska bli hyffsat snygga på datorn? Jag funtar på att köpa en multiskrivare med scanner då ett av mina stora intressen är att scanna skivfodral från min enorma skivsamling. Det ska alltså inte vara nån värstingskrivare, en ganska simpel för några hundringar..

 

Vad rekommenderas?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplösningen på scannern beror på hur stora du vill att bilderna ska bli. Vill du kunna skriva ut dem eller bara ha i datorn?

 

Vill du kunna skriva ut dem får du kolla vilken upplösningen skrivaren har. Väljer du samma upplösning kommer du att kunna skriva ut dem i originalstorlek. Väljer du en högre upplösning på scannern så kommer du att kunna skriva ut dem förstorade.

 

Om du bara ska ha dem i datorn så har en datorskärm ungefär en upplösning på 100 dpi, vilket innebär att om scannern klarar det så blir de lika stora på skärmen som i verkligheten. Högre upplösning på scannern gör att du kan få dem större på skärmen.

 

Observera dock att om bilderna är tryckta (vilket de troligen är på skivfodral) så kan du inte scanna dem i högre upplösning än de är tryckta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...