Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virus? Ikonerna på skrivbordet flyttas


Dag Erlandsson

Rekommendera Poster

Staffan i Uppsala

Är det en bärbar som ibland startas på inbyggd skärm, ibland på extern? I så fall flyttas ikonerna runt eftersom storleken (sannolikt) skiljer. Du kan testa att stänga av "Auto align" eller vad det kan tänkas heta, hoppas du förstår vad jag menar. :)

 

/Staffan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Hej, nope det är inte en bärbar...

Dessutom försvinner en del av ikonerna?

[inlägget ändrat 2008-10-10 18:45:13 av Dag Erlandsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Kolla iaf om du har någon form av autoplacering av ikonerna, och testa i så fall att stänga av den. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då onte Ordna automatiskt är förbockat, så kan vi utesluta det mycket bra tipset från Staffan i Uppsala att det skulle kunna vara en orsak till ikonflyttningen. Virusscannat datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson

Ja den virusscannar per automatik varje dag har Norton. Men tror du att det kan vara virus? Om "ja" vad är då nästa steg för att "finna" det?

 

[inlägget ändrat 2008-10-11 10:00:22 av Dag Erlandsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Testa en online-scanner, de flesta stora antivirusföretag har en sådan. Många virus är så "smarta" att de kan blockera ett redan installerat antivirusprogram från att hitta dem. Online-sökningar brukar kunna hitta virus i redan smittade datorer, däremot kan de inte alltid ta bort dem.

 

Dessutom är Norton vad jag förstått relativt långsamma med att trycka ut uppdateringar, visst släpper de uppdateringar av virusdatabasen en gång i veckan? Rätta mig om jag har fel. :) I så fall kan ju ett nytt virus hinna ta sig in i datorn och blockera Norton innan Norton har uppdaterats. :oOm det visar sig att datorn blivit smittad, kanske det kan vara en idé att testa ett annat antivirusprogram? Nu ska jag väl inte göra reklam, men personligen är jag väldigt nöjd med F-Secure som ofta skickar ut flera uppdateringar om dagen, iaf i företagsversionen. Visst har det väl publicerats en lista någonstans på hur snabba olika företag är med att trycka ut uppdteringar? Har till och med för mig att jag sett en sådan i någon av IDGs publikationer. Någon med bättre minne...? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom är Norton vad jag förstått relativt långsamma med att trycka ut uppdateringar, visst släpper de uppdateringar av virusdatabasen en gång i veckan?
I varje fall i Norton 2009 så är programmet inställt på att hämta uppdateringar med 5-15 minuters intervall.

http://www.symantec.com/home_homeoffice/support/special/upgrade2007/product_nav_download.jsp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Visst kan Norton ha bättrat sig, men hur ofta klienten letar efter uppdateringar är inte samma sak som hur ofta nya virusdefinitioner publiceras. Och det är det senare som möjligen är ett problem i Nortons fall, det har i alla fall varit det tidigare. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med Norton för några år sedan var att det var inställt i hemmaversioner på att bara hämta uppdateringar en gång i veckan, men virusdatabasen uppdaterades redan då åtminstone varje vardag. Med 2009 så har de infört att virusdatabasen uppdateras i princip hela tiden (det kommer ju ca 7000 nya virus varje dag nu).

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2330024,00.asp

http://www.amazon.com/review/product/B001E0RZ3U?showViewpoints=1

http://blogg.idg.se/perhellqvist/entry.jsp?messid=5339

 

PS. Jag har inget med Symantec att göra och använder inte Norton.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Vad bra, då har de bättrat sig... :) Jag använder inte heller Norton, pga tidigare (dåliga) erfarenheter. Är som sagt väldigt nöjd med F-Secure. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...