Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Bränna fast" undertext


Premium

Rekommendera Poster

Hej, jag har tidigare skrivit ett inlägg om undertexter och fått bra svar (stjärnor till er alla i efterskott) nu har jag avancerat ett steg och lyckas få till undertext till mina klipp på datorn men då jag laddade upp ett av dem till en videohemsida så föll undertexten (min översatta text) bort och klippet blev i praktiken värdelöst.

 

 

Jag är på newbie-nivå så det blir pedagogiskt nu.

 

Filen jag ursprungligen hade var i formatet .flv som jag konverterade till avi varpå jag använde Subtitle Workshop för att synka in texten. Sen tog jag hem några olika program för att bränna in texten men jag använde bara ett (ffdshow) och efter lite om och mycket men så lyckades jag lista ut att man skulle döpa avi-filen samt srt'n till samma namn "hejduglade.avi - hejduglade.srt"

 

Problemet är, som jag skrev längre upp, att den visas fint med text i media player, vlc (efter att man bockat för subtitles) , creative media source och i nåt som heter zoom player, men inte i windows movie maker, där har texten inte hängt med och inte heller i shockwave flash som jag tror att videohemsidan använder sig av.

 

Antingen har jag missat nåt steg i bränningen eller så är det inte möjligt att laborera i formatet AVI om man vill ha med text som ska vara kompatibelt med alla spelare.

 

Eller, så måste man "bränna fast" texten om ni förstår vad jag menar.. går det?

 

[inlägget ändrat 2008-10-10 01:02:57 av Premium]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här tråden var ju aktuell för inte så länge sedan:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1086766

 

 

Eller som svar på din fråga: Ja du kan bränna fast texten, jag personligen rekommenderar TMPEnc Xpress 4 för detta jobb.

[inlägget ändrat 2008-10-10 07:46:05 av Mikael63]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som tyckte jag hade sökt igenom tillräckligt men tydligen inte! Ok, ska jag fortsätta fråga här eller ska jag be en mod radra denna och fortsätta i den äldre tråden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågar vidare här.

 

Ok, jag har nu trial-versionen av TMPEnc Xpress 4 men ser inget om undertexter där. Orkar någon guida mig igenom så utlovas en poäng om det fungerar. :)

 

[inlägget ändrat 2008-10-10 13:21:39 av Premium]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag är inte samma person som trådskaparen i länken du visade. Det var väl 2-3 månader sen jag postade min tråd tror jag..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har skrivit en guide två gånger men det går kanske fortare att skriva kortfattat igen än att lyckas söka reda på dessa...

 

Source

Add file

välj film

i fönstret Clip addition:

Filters

Edit filter list

Subtitles

Add

OK

 

i fönstret Clip addition:

bocka för subtitles & klicka på den "knappen"

Edit menu

Import subtitles

välj din textfil

OK

 

Tillbaks till huvudfönster:

Format

Välj önskat format

select

gör ev inställningar

Encode

Start encode

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...