Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte ansluta till trådlöst nätverk!


Gurgel17

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har försökt flera gånger att ansluta till vårt trådlösa nätverk med lösenord men det har inte fungerat. Det funkar med min andra bärbara (Win XP) men inte med den här. Har försökt att ansluta med en kompis dator som också har Vista men det går inte heller och jag vet att lösenordet är korrekt.

 

Är det någon inställning man ska göra för att få trådlösa nätverk (med lösenord) att fungera? Behöver tips!

 

/G

[inlägget ändrat 2008-10-09 17:18:56 av Gurgel17]

[inlägget ändrat 2008-10-09 17:19:40 av Gurgel17]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vem har konfigurerat den trådlösa routern? Kan ju vara så att den är inställd på att inte släppa en jä**l över bron... bortsett från din andra laptop :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En datakille som vi känner. Nu när jag tänker efter kan det bero på att jag har skrivit in fel lösenord. Återkommer när jag har testat om det funkar. Tack sålänge!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat flera gånger men kan inte ansluta till vårt trådlösa nätverk trots att lösenord är 100% korrekt. Om jag inte minns helt fel, konfigurerade datakillen bara 2datorer till nätverket (dvs familjens gemensamma dator och min gamla laptop med XP) och inte för den laptop som jag införskaffade vid senare tillfälle med Vista. Jag antar att det beror på det eftersom att det har fungerat att ansluta till oskyddade trådlösa nätverk.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns helt fel, konfigurerade datakillen bara 2datorer till nätverket (dvs familjens gemensamma dator och min gamla laptop med XP) och inte för den laptop som jag införskaffade vid senare tillfälle med Vista.
Hmm, han kanske la in MAC-filtrering i routern. Varje nätverkskort har en (mer eller mindre) unik identitet, en MAC-adress, och i routern så kan man som ett extra skydd ange att bara nätverkskort med vissa MAC-adresser får ansluta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste faktiskt inte att den typen av filter fanns. Är det något jag som "hemanvändare" kan ändra på eller måste jag be datakillen om hjälp tror du? Vore skönt att klara av det själv nämligen om det nu finns något att ändra på dvs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man ändra det själv, det är en inställning i routern. Men lite svårt för mig att tala om exakt hur du ska göra just i din router.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om det nu inte är nätverksklienten i din bärbara för då kan du testa med att ställa om den till WPA... fast snabbast är väl att ringa han som konfigurerade routern :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...