Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorkrångel!


Joakiim_

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min dator har gått in i väggen och jag har drabbats av ett problem. När jag startar datorn så kommer det upp att "Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM". Dessutom står det att jag ska stoppa i en Windows XP skiva och reparera.

 

Jag har stoppat i skivan och startat med skivan, precis som jag vet att man ska göra. Sen så drar det hela igång, man kan välja ifall man vill installera något (minns inte riktigt?) och sen kan man återställa datorn, men väljer man inget av alternativen så startar "installationen" själv.

 

Men när den kört ett tag så står det typ: Windows avslutas.. och datorn startar om, sen dyker en blåskärm upp där det står att Windows avslutades för att förhindra ett problem, och om det är första gången det sker bla bla så ska jag starta om och försöka igen.

 

Dock har jag nu försökt gång på gång, men jag får verkligen inte till det. Allt jag vill är att komma förbi den första s.k installationen så menyn där man kan välja bland annat R - Reparera.. men dit kommer jag inte, vad ska jag göra? Får paniiiiik!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla här, eller sök i forumet...

 

Frågan har funnits ett antal gånger tidigare i Eforum, se dessa trådar:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=712221

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=689737

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=719663

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=619395

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=615179

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=707731

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag har nu nått framsteg. Jag ändrade lite inställningar i BIOS och lyckades nu komma till den där menyn jag berättade om. Dock när jag tar Reparera och Återställningskonsulen kommer upp så får jag bara Åtkomst nekad vad jag än skriver.. Vad ska jag göra nu? Har läst på Microsoft alla sidor men får inte till det..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte göra en reparationsinstallation för det fungerar inte utan du ska följa vad Microsoft skriver i

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;Q307545

 

Tillägg: Eller menar du att du får åtkomst nekad när du skriver "md tmp" i återställningskonsolen? I så fall vad är det för prompt?

 

Om det är en SATA-hårddisk så kan det tänkas att du behöver drivrutinen till moderkortets SATA-controller på en diskett för att Återställningskonsolen och installationsprogrammet ska kunna få kontakt med hårddisken.

 

[inlägget ändrat 2008-10-08 22:31:37 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...