Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Routerproblem!


torax_137

Rekommendera Poster

Jag har två problem!

 

1. Det alldra viktigaste. Jag har två datorer hemma som båda varit kopplade till en Belkin router. En av datorernas hårddisk kraschade och jag bytte därför ut den, installerade nytt OS och allt gick som smort. Men när jag däremot skulle ansluta den genom routern så gick det inte. Det slutade med att jag resetade routern och nu fungerade ingenting.

 

Jag kan ge er all möjligt information om detta om så behövs!

 

2. Den stationära datorn som jag bytte hårddisk på fungerar nu felfritt (den har alla nödvändiga drivisar osv.) förutom att jag inte ens kan ansluta den direkt till modemet! Jag får inga felmeddelande och anslutningen säger "ansluten", men inget internetrelaterat fungerar inte.

 

Så please help me!

 

//MVH Kim

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har gjort reset på routern, dvs återställt den till leveransvärden, bör den fungera som den är. Den är då inställd på DHCP och delar således ut lokala IP-adresser till de datorer som ansluts. Belkin-routern har 192.168.2.1, och datorerna kan då teoretiskt få 192.168.2.2-254. DHCP brukar dock inte använda hela området 2-254.

 

För att datorerna ska kunna ta emot den IP-adress som routern delar ut, ska de vara inställda på att erhålla en IP-adress automatiskt. Se min Nätverksguide, Grunduppkoppling:

 

http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

 

Varje gång du byter enhet (dator/router) som är kopplad till modemet, måste du först stänga av modemet 5-20 minuter, för att operatören ska släppa låsningen till den enhet som tidigare varit uppkopplad. Har du anslutit en router, kan den också behöva startas om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...