Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

No signal, skärmen får ingen signal.


martin3j

Rekommendera Poster

Jag ett problem med signalen från datorn till skärmen likt det problem som många andra verkar ha.

Först fick skärmen bara "No signal" lite nu och då. Sen så fick inte skärmen någon signal alls, man var tvungen att starta om skärmen och och datorn ett antal gånger innan allt hoppade igång som det skulle.

Jag började med att byta kablar, då fungerade det felfritt i någon dag. Jag kopplade min laptop till skärmen och då fungerade det bra. Så skärmen är det inget fel på.

Jag kopplade datorn till min TV med någon PC-funktion och då funkade det inte heller att visa någon bild, så jag antog att det var grafikkortet som var kajko. Så Jag byte grafikkort och sen nätaggregat.

Då funkade det bra i någon dag sen började "No signal" komma oftare och oftare och nu får jag inte igång någon signal till skärmen alls trots att jag kanske upprepat samma omstartsprocedur kanske 12 gånger eller nåt.

 

Problemet allt som allt har hållit på i kanske en månad och efter många försök fick jag igång datorn senast igår.

 

Min far har samma problem med sin företagsdator.

 

Vad fan kan jag göra? Jag har ett extrem stort behov av att få igång datorn i en andvändbar kondition så fort det bara går. Har massor av filer och arbeten som måste göras klart.

 

Snälla hjälp.

 

[inlägget ändrat 2008-10-08 17:30:13 av martin3j]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är datorn och särskilt moderkortet?

Hur mycket i datorn startar, snurrar alla fläktar, går det att ta ut CD-släden etc?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är köpt för kanske tre-fyra år sedan: Acer Veriton 7700g med byt grafikkort från det integrerade intelkortet till geforce 6600gt, vilket vi hade när problemet började, och nu Ati eah4850 http://www.ciao.se/Acer_Veriton_7700G__427188#productdetail

 

Jag är inte hundra på vad det är för moderkort. Men jag tror att det är ett Intel 915G Express med 800 MHz Allt verkar starta upp alla fläktar snurrar. CD-släden funkar.

 

[inlägget ändrat 2008-10-08 18:05:04 av martin3j]

[inlägget ändrat 2008-10-08 18:08:28 av martin3j]

[inlägget ändrat 2008-10-08 18:12:08 av martin3j]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta efter hur kondensatorerna på moderkortet ser ut. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/ och http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5

 

Om du tar bort det separata grafikkortet och ansluter till det integrerade. Går datorn igång då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla kondensatorer såg rätt bra ut platta och rena, någon var lite dammig men inte upptill.

 

Jag testade att ansluta integrerade kortet förra veckan och det gav signal till skärmen, precis innan jag köpte det nya grafikkortet. Tyvärr har det så dålig kapacitet att jag knappt kan utföra det jobb jag använder datorn till.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om datorn startar med den integrerade grafiken men inte med det separata så borde det antingen vara fel på grafikkortet eller på nätaggregatet. Fel på nätaggregatet ska man väl inte säga utan bara att det inte räcker till. Eftersom du har provat med två grafikkort så är det inte så sannolikt att det är båda två och då det dessutom har blivit värre och värre så är det troligen nätaggregatet som inte är tillräckligt kraftfullt längre, framför allt när det gäller strömförsörjningen på 12V.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du tar dig tid, det uppskattas!

I och med att jag köpte det nya grafikkortet förra veckan köpte jag ett nätaggregat som vad jag kunde se motsvarade kortets krav med 450w, atx12v 2.0. Under problemets gång har jag alltså haft två olika nätaggregat.

 

framför allt när det gäller strömförsörjningen på 12V.

Nu hänger jag inte med riktigt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkort kräver framför allt mycket ström på 12V och inte på 5V så det gäller att nätaggregatet kan leverera mycket ström på 12V. Det står på en klisterlapp på nätaggregatet hur mycket ström (A) det kan leverera på olika spänningar (V).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag vet inte om det hjälper alls men här är nätaggregatet jag köpte. http://www.ciao.se/Deltaco_PSU_422_nataggregat_450_Watt__529756#productdetail

 

Det jag annars kan läsa ut på lappen som berör 12v är följande:

DC output: +12V1 =15A, +12V2 = 17A, -12V =0,5A

 

Och gällande 5V om det var viktigt:

+5V =35A, +5Vsb = 2.0

 

Hur vet jag att det är tillräckligt för mitt grafikkort? I manualerna står det endast att kortet kräver 450W.

 

 

EDIT. Jag kan tillägga att när väl dator kommer igång, efter ett antal försök (senast jag lyckades var igår), så fungerar den i stort sätt helt felfritt.

[inlägget ändrat 2008-10-08 21:03:09 av martin3j]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 + 17 A borde räcka. Men hur går kablarna från nätaggregatet till grafikkortet? Går det att se vilken kabel som är +12V1 resp. +12V2, för det kan tänkas vara viktigt att det är just +12V2 med 17A som går till grafikkortet och att den inte används till annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är helt klart +12v2 med 17a som går till grafikkortet. Så det är tyvärr inte lösningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du att det skulle kunna vara fel på moderkortet eller är det något annat som skulle kunna vara fel som jag borde byta ut?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte lätt att veta vad som är fel när processorn inte börjar köra BIOS, du kan ta bort allt som inte är nödvändigt som hårddisk, CD-spelare, extrakort, skrivare etc och se om den kommer igång då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hela tiden tänkt att datorn fungerar bara att det är nått glapp i vad det nu är som berättar för skärmen att datorn skickar ut en signal.

 

Riskerar jag att förlora data om jag nu skulle ge mig på att koppla ur till exempel hårdiskarna eller är det bara att koppla in allt igen senare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, du har ju testat skärmen på en annan dator och du har bytt grafikkort. Om BIOS inte hittar något grafikkort så sätter den igång och piper. Du har inte heller sagt att det kommer några vanliga uppstartsljud från datorn, som melodin när Windows startar.

 

Jag har inte hört att någon har blivit av med data för att de kopplar ur hårddiskarna och jag har gjort det själv utan problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det piper inte när man startar datorn, alla fläktar drar igång. Men jag testar att koppla ur Hårddiskarna, cd-spelaren och ljudkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kopplat ur ljudkort min två hårdiskar samt cd-läsaren. Men problemet kvarstår. Skärmen får ingen signal.

 

[inlägget ändrat 2008-10-09 12:46:21 av martin3j]

[inlägget ändrat 2008-10-09 12:51:00 av martin3j]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar en ny gren i denna tråd...

 

Grunden vid problem i en dator är att gå tillbaka till senaste fungerande konfig. I detta faller det integrerade grafikkortet.

 

Fråga på det: Startar datorn alltid upp när du kör med integrerade grafikkortet?

 

 

När datorn startas går den först igenom en testprocedur kalla POST. I denna går den i tur och ordning igenom de olika komponenterna som krävs för att datorn ska starta, CPU, minne, grafikkort, tangentbord och en del annat. Om något saknas (bortsett CPU), dvs minne eller grafikkort främst, så ska datorn stanna upp och ge ifrån sig en ilsken signal. Om allt är okej ska ett ensamt PIP höras.

 

Om inget ljud kommer från datorn, inget pip alls, så har inte detta test startats och med andra ord så har inte CPUn kommit igång. Testa att ta ut alla minnen och se om den piper då, grafikkortet kanske även det men då har den alltid det integrerade att falla tillbaka på.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är "clear cmos" en sak man ska prova. Det nollställer bios till ursprunginställningarna. Man plockar försiktigt ut bateriet från moderkortet i 30-45 sekunder och stoppar sedan in det igen.

 

Tror du att detta är något som skulle kunna hjälpa mig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu närjag testade fungerade inte det integrerade kortet längre. Samma problem återstod.

Inget ilsken signal eller något ensamt pip hörs varken före eller efter jag plockat bort minnena och grafikkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursh, det här känns så smått hopplöst.

 

Är det dags att titta på ett alternativt moderkort eller nåt liknade. Kan jag räkna med att det skulle lösa problemet i så fall.

 

[inlägget ändrat 2008-10-09 13:48:06 av martin3j]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, du har ju bytt upp dig till ett modernt grafikkort så kanske ett modernt moderkort, processor och minnen då inte skulle vara fel. Samt kanske ett nytt chassi med större luftflöda i som korrekt kan kyla de hetare komponenterna.

 

ha, tittar på din dator, länken du postat. Den liknar ganska mycket min gamla som nu tjänar som sekundär dator.

http://www.ciao.se/HP_Pavilion_753_se__424873#productdetail

fast den då något år äldre.

 

Och då kanske en uppgradering till Vista... kanske 64 bit?

 

ja, du har lite att fundera på.

 

vad kan ha gått galet nu? Kanske du har petat på fel ställe i datorn, kanske du icke varit spänningsneutral mot datorn, du har kanske gett den en elchock?

Eller kanske ett 4850-kort var för tungt för kretsarna på moderkortet, de orkade inte med att mata den med den ström den önskade via moderkortet?

Eller kanske datorn helt enkelt blivit gammal och någon kondensator eller liknande tappat de egenskaper som krävs av dem.

 

vem vet?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men efter som inte POST-grejen kör igång kan jag kanske räkna moderkortet som dött?

 

Om jag petat fel eller gett datorn ett elchock, borde kanske felet uppstå direkt och inte sakta men säkert utvecklas till vad det är nu?

 

Problemet började ju innan jag satte in 4850-kortet och det fungerade ut problem i någon dag.

 

Då jag väl fick igång datorn med det nya grafikkortet och alla de komponenterna jag har idag, senast i förgår, så fungerade datorn felfritt och visade inga tecken på att vara defekt.

 

Jaja. Det här kanske lite B.

 

Om någon mer kan hjälpa mig att felsöka vidare så uppskattas det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...