Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min dator ger långsam hastighet uppströms!


Andreazzz

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har under cirka två år haft tjänsten 30/30mbit och har under hela tiden klagat på att hastigheten inte håller vad som lovas.

Både TPtest och Bredbandskollen.se har visat att hastigheten legat på 30-35mbit nedströms men endast 4-6mbit uppströms!

 

Min dator köpte jag ny vid samma tidpunkt och den har jag bra ordning på.

För några dagar sedan gjorde jag ordning en dator som är 4-5 år gammal och provade för skojs skull internet i denna dator.

Resultatet blev 30/30mbit!

 

Alltså ligger problemet någonstans i min dator och inte hos leverantören.

Provade då även mitt andra nätverkskort i samma burk men där blev det även där samma låga hastighet uppströms.

 

Vart ligger felet egentligen?

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja självklart har jag provat lite olika alternativ där.

Men nu står det på "Full autonegotiation".

Det integrerade kortet står på "Automatiskt läge"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nepp.

Provat lite olika nu och det blir sämre eller samma hastighet.

Fattar inte att det kan vara så här!

Gör ni?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du sa att du testat kortet i din gamla burk (om jag fattade rätt) och fått dålig upload även där. Har du testat din nya burk med ett annat nätverkskort? Uppdaterade drivrutiner etc?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklarar igen...

 

* Min primära dator har två nätverkskort vilka ger samma dåliga hastighet. Ca 30/6mbit.

 

* Den gamla datorn jag provade min uppkoppling i har ett nätverkskort vilket gav hastigheten 30/30mbit.

 

Eftersom BÅDA korten ger samma dåliga hastighet i datorn jag normalt använder måste det ju vara någon inställning i Windows eller liknande.

BÅDA korten med olika tillverkare kan väl inte ha konstiga drivrutiner som ger låg hastighet?

 

Weird!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avaktiverade Norton Internet Security vid ett tillfälle utan att det blev någon skillnad.

Scannar en gång i veckan med olika program efter virus, spyware osv + att Norton scannar alla filer som tas hem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nämner det bara som ett förslag på nåt som kan sänka upload och jag vet av egen erfarenhet att norton inte kniper allt. Föreslår att du för säkerhets skull kör en scan med Malwarebytes' Anti-Malware eller SUPERAntiSpyware. Jag skulle misstänkt diskfragmentering om det inte vore så att din download går på full fart

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det samma operativ i bägge?

Har du jämfört inställningarna i datorerna mot varann, om du kan hitta något som avviker i den som felar?

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den primära är det XP Pro och i den andra XP Home.

Lite svårt att jämföra inställningar när jag inte vet vad jag ska leta efter.

 

När jag kommer hem ska jag avinstallera ett av korten så jag bara provar med ett i taget + att leta nya drivar.

 

Funkar inte det då verkar varken jag eller ni kunna lösa det här tyvärr.

Attans :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du nämner också att du har två olika nätverkskort i din primära, vilket är det du använder, det inbyggda eller ett externt, eller är det två externa?

Jag förutsätter att det du inte använder är inaktivt?

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det övriga nätverket hos "klagaren" ut?

exempelvis:

Routrar

Wifi

etc. etc....

 

Varför ha TVÅ nätverkskort i en dator? (hemma)

Sånt leder ofta till problem, och lägre hastigheter vid snabba uppkopplingar. (Systemet "måste tänka" för att leda rätt trafik till rätt kort)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du nämner också att du har två olika nätverkskort i din primära, vilket är det du använder, det inbyggda eller ett externt, eller är det två externa?

Jag förutsätter att det du inte använder är inaktivt?

 

Jag använder det integrerade nätverkskortet till internet och det andra interna till XBOX360. Därav två aktiverade kort samtidigt.

Har som sagt provat internet genom båda korten.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det övriga nätverket hos "klagaren" ut?

exempelvis:

Routrar

Wifi

etc. etc....

 

Jag använder fibernät och dragit en tp-kabel direkt från jacket till datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Jag använder det integrerade nätverkskortet till internet och det andra interna till XBOX360. Därav två aktiverade kort samtidigt.

Har som sagt provat internet genom båda korten.

 

Du måste inte ha två nätverkskort för det, men om du har det, ta bort Default gateway från det kortet som är kopplat till Xbox.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste inte ha två nätverkskort för det, men om du har det, ta bort Default gateway från det kortet som är kopplat till Xbox.

 

Nu är jag är nyvaken, men hur får jag in tp-kabeln från fibernätet + tp-kabeln från XBOX360 i ett av mina nätverkskort?

 

 

Det är lite smått sjukt det här tycker jag.

 

*Avaktiverade så att jag bara använde ETT kort och det var det interna (inte integrerade)

 

*Uppdaterade drivrutinen

 

*Resultat: cirka 20/6mbit

 

*Stängde av Norton Internet Security

 

*Resultat: ca 18/35mbit!!!

 

Nu fick jag helt plötsligt mycket mer uppströms.

Vart i Norton är det som det bromsar tro???

[inlägget ändrat 2008-10-09 09:59:13 av CooRe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu stängde jag av Norton igen och fick hastighet 18.55/6.23 Mbit.

Blev inte bra ändå!

Jag ger upp nu om inte någon annan har något annat alternativ :-/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att Norton eller andra säkerhetspaket kapar så mkt av bandbredden tycker jag låter ganska osannolikt. Har kollat att stänga av skydden på både min dator och på en precis färskinstallerad burk som idag för första gången kopplades upp på 100/100 (sån lina vill jag också ha, nästan 90 Mbps både upp och ner!). Det kan skilja några procent

 

Gissar att problemet ligger i vad som sker på din dator, vad annat som belastar bussen, konfig på kortet etc. Beklagar :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyft...

Får fortsätta att leta och greja och ev. formatera om och hoppas på att det blir bättre... eller nåt =)

 

Tack för visat intresse!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...