Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet uppkopplingen bryts med jämna mellanrum


Sharken

Rekommendera Poster

Hejsan..

 

Håller på att bli galen, tror mig ha testat allt i min makt (glad data-amatör som man är =)... har läst och upptäckt att det är flera på detta forum som verkar ha liknande problem men har tyvärr inte hittat nått som hjälpt mig.

 

Ja som rubriken säger, började förra veckan.

Har Telia 8 Mbit , Zyxel modem ph 660 nånting (det som följer med).

Den klipper anslutningen helt, ADSL lampan slocknar, börjar blinka sakta sen mer frenetiskt för att börja lysa igen mitt i allt.

Händer med en 30 - 120 min mellanrum.

Det roliga i det hela är att det funkat utan problem i över 1 års tid, flyttade in i huset vårat augusti 2007. Har som inte gjort någonting speciellt heller på datorn, inga nya spel eller program sista tiden.

 

Har uppdaterat bios (moderkort Asus a8ne), drivrutiner till nätverkskort samt allt annat (nvidia paket från asus.com) . Reparerat windows XP, tagit bort onödiga program, defragmenterat hit å dit, virusscannat, discscannat, avinstallerat å ominstallerat osv osv.

 

Har varit i kontakt med Telia både via telefon och chatt.

Dubbelkollade första jack (OK) , provbytte modemet (ingen skillnad), kopplat bort samtliga telefoner (ingen skillnad). Även provat byta nätverkskabel.

 

Via chatten såg telia operatören att jag "försvann" med jämna mellanrum.

Så hon bad mig kolla första jack etc så skulle hon skicka en tekniker till närmsta station mot huset. Detta gjordes under helgen och teknikern har tydligen varit till stationen idag. Fick ett sms där det stod att dom behandlat min felanmälan och att det nu ska funka. Antar att tekniker då varit dit, dom har då inte varit hem till mig.

 

Ringde hem till frugan för att kolla (sitter på jobbet just nu....)

fortfarande samma problem..

 

Vad ska jag göra ?? Mycket tacksam för tips

 

/ Sharken

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-07 23:28:39 av Sharken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Det är bara att gå på Telia igen. När Telia ser att modemet försvinner så är det modemet, splittern, kabeln emellan de två enheterna, kabeln till telefonstationen eller utrustningen i telefonstationen som är felaktig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, tack för det snabba svaret Cecilia.

 

Har varit i kontakt med Telia igen, fick svaret att testbyta splitter, innan dom kan skicka ut en tekniker.

Sagt och gjort - ingen skillnad. (detta gjordes igår.) Hann inte göra så mycket mer, sen var jag tvungen att fara på jobbet.

 

Men nu (idag) när jag skulle fortsätta "felsöka o testa" mig fram på egen hand så upptäcker jag att den beter sig likadant fast på ett annorlunda sätt.

Min uppkoppling bryts men ADSL lampan lyser nu med fast sken.

(Telia har förmodligen åtgärdat något i någon station eller nått)

 

Testar med Telia Supportassisent och den kommer fram till att jag inte har nått nätverkskort installerat. Kör igenom programmet och den "lagar" felet genom att återställa till mina gamla inställningar. Sedan omstart.

 

Testar igen, surfar lite, tar en 30 min ungefär sen samma fel igen.

Har ett integrerat nätverkskort i mitt moderkort med senaste drivrutinerna.

 

just i detta nu när jag skriver detta så slocknar ADSL lampan.

suck.....(********) = grova svordomar..

 

Tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När modemet "klipper" så kopplar den ju upp av sig själv igen direkt mot nätet, men det handlar ju om 1-3 min innan man kan surfa igen.

 

När den "klipper" och adsl lampan fortfarande lyser kör jag med teliasupporten och då krävs det omstart av datorn.

 

Tappade kontakten igen alldeles nyss, nätverkskortet som blivit dement igen, körde teliasupport. Och ny när windows startas kommer det upp en dialogruta där det står:

 

Data Execution Prevention - microsoft windows

"To help protevt your computer, windoews has closed this program"

Generic Host Process for Win32 Servies

 

Sen en close message knapp.

 

Kan det vara så att det är mitt nätverkskort som gett upp?

Hårdvaran alltså..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har jobbat hela helgen så inte haft tid å "mickla" med datorn så mycket.

 

Ska fara imorgon och köpa mig ett nytt nätverkskort och testa, har även varit i kontakt med Telia igen, så får nog ett samtal från deras tekniker imorgon.

 

Den fortsätter ännu med sitt beteende, modemet klipper efter typ en 15 min.

Kan detta bero på ett icke fungerande nätverkskort?

Vad blir effekten om nätverkskortet tappar bort sig själv, resettas modemet?

 

Telia hotar ju med att skicka en saftig räkning om "felet" inte är på deras område..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förresten, jag fick en idé... kan du starta Kommandotolken och skriva ipconfig /all...

Vad får du för adresser till Standard-Gateway resp DNS-Server?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok lite uppdatering.

Köpte mig ett nytt nätverkskort idag. 100kr. Realtek.

Installerade och startade datorn, funkar inte alls.

Den verkar inte hitta själva kortet.? I device manager finns den och ska fungera enligt den men inte under control panel/ network connections.

Helt tom där.

 

Så nu är jag på mitt integrerade kort igen.

ipconfig /all:

 

Default gateway: 90.231.49.1

DNS servers: 195.67.99.42

195.67.99.43

195.67.99.44

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då blir jag konfys, trodde zyxel-routern skulle gömma din interna ip bakom routern och alltså ge dig en lokal ip som börjar på 192.168.1...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte mig ett nytt nätverkskort idag. 100kr. Realtek.

Installerade och startade datorn, funkar inte alls.

Installerade du drivrutinerna innan du stoppade i kortet?

Det är möjligt att du själv måste skapa en nätverksanslutning i Network connections.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rodde zyxel-routern skulle gömma din interna ip bakom routern och alltså ge dig en lokal ip som börjar på 192.168.1...
Det är nog inte en router utan ett modem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killen på dataaffären sa att det inte skulle behövas, XP skulle känna igen den.

Plug and play typ.

Men har nu installerat om drivrutinerna till det kortet. Ska nu testa slå av och plugga in i Realtek kortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ping test.

 

Pinging 192.168.1.1 with 32 bytes of data:

 

Reply from 90.227.251.1: Destination host unreachable.

Reply from 90.227.251.1: Destination host unreachable.

Reply from 90.227.251.1: Destination host unreachable.

Reply from 90.227.251.1: Destination host unreachable.

 

Ping statistics for 192.168.1.1:

Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),

Approximate round trip times in milli-seconds:

Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

zyxel P-660H-D1 triple play modem.
Det vi har är ett modem som separerar ut strömmarna till IP-teve mm, men det går bara att ansluta en dator till den och den innehåller inte någon DHCP-server, brandvägg etc som hemmaroutrar innehåller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så är den konfigurerad från telia på ett annat sätt än jag hoppats på. Om det hade gått att pinga såväl externt som internt (alltså till dhcp-server i routern el liknande) hade man kunnat köra två kommandotolkar som pingar dessa adresser och se på vilken sida om routern som problemet uppstår.

 

Dang :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkade inte alls. Tillbaka till mitt Nvidia kort.

Vet ej vad jag gör för fel, men det går som inte att lägga till en ny nätverksanlutning, har provat disabla Nvidia kortet (integrerade) och köra guiden. Men hur jag än gör får jag inte fram mitt realtek kort i nätverks anslutningar. Men i enhetshanteraren finns den och fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

zyxel p660 H är en router :) Sonen har en sån från Telia.

Zyxel P-660H-D1 är i grunden en router...Rätt.

Men eftersom Telia använder den i sin struktur för Bredband, Digitaltv och IP-telefoni, så har den fått en speciell Firmware som kopplar om fuktionen från en ren router till en box som använder portarna istället till just Bredband, Digitaltv och IP-telefoni.

Om man "råkar" ha en sådan som man kanske inte använder, så kan man hämta en specifik firmware från nätet och "koppla" tillbaka funktionen till ren router, men det är ingenting som Telia eller Zyxel supportar.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...