Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilden har försvunnit.


Alban

Rekommendera Poster

Hej.

 

Mitt problem som jag behöver hjälp med är att bilden har försvunnit från skärmen, under uppstart är allt som vanligt och jag ser vad som händer men så fort datorn är klar så försvinner bilden.

Jag misstänker att bilden visas på en annan skärm men då jag inte har någon sådan så blir det svårt att åtgärda genom att famla i mörker, så att säga.

 

Har någon ett tips om hur jag för tillbaka bilden till skärmen så vore jag mycket tacksam.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe, jag vet nog inte vad den blå tankerutan är :) Vad kör du för version av Windows tro?

 

Har du testat att starta i felsäkert läge och se vad du har för inställningar på grafikkort och bildskärm?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blå tankerutan är den med några blå fyrkanter i som åker lite fram och tillbaka för att visa att datorn tänker, vet inte om det blev mer klart men ändå... Windows XP är det jag har.

 

Jag har inte prövat felsäkert läge ännu, men finns det något annat jag kan göra? Nu är jag inte hemma eftersom jag då inte kunnat fråga om hjälp så när jag väl kommer hem hoppas jag ha ett batteri av åtgärder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min gissning är att du får svart skärm när xp laddar de drivrutiner/skärminställningar som den tror den ska ha. Innan dess går den på standard vga så det är nog därför du ser "tankerutan" (som är svart hos mig men det är nog bara en slump).

 

Rekommenderar att du trycker F8 ett par gånger under uppstart och testar att starta felsäkert läge. Om det inte fungerar, felsäkert läge med VGA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej nu är det startat i felsäkert läge av min medhjälpare i hemmet, vad skall göras nu? Kontrollpanelen och bildskärm gissar jag skall användas men vad skall göras där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en fråga förresten, händer detta varje gång du startar? Alltså även om datorn varit avstängd i flera timmar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan ju kolla i enhetshanteraren att du bara har en bildskärm kopplad till ditt grafikkort (båda av rätt typ och med rätt upplösning förstås).

 

Hjälper inte det kanske du skulle försöka med att starta om med "Last good known configuration". Om inte heller det fungerar skulle jag testa en systemåterställning till en tidpunkt när du vet att datorn fungerade

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ingen ikon för Bildskärm i Kontrollpanelen heller? Föreslår att ni först kollar länken, om inte den löser problemet går vidare med bildskärm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som länken handlade om var väl om skärmen visar fel om jag förstod det rätt, min skärm visar att det inte kommer någon signal till den så den stänger av sig.

Under kontrollpanelen finns en ikon för bildskärm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, jag fattade inte att skärmen helt stänger av sig, trodde bara den blev svart. Om du klickar in på Bildskärm och sen Inställningar... verkar dom vettiga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det låter inte så, det finns bara en bildskärm där det tidigare fanns två och nvidia (som brukar finnas under avancerat) har försvunnit.

Under avancerat finns nu bara "allmänt", "bildskärm", "bildskärmskort" och "felsök", beror det på att den är i felsäkert läge eller på att det är fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag testade att starta ommin burk i felsäkert läge. Ser mkt riktigt inte Bildskärm i enhetshanteraren (naturligtvis när jag tänker efter). Däremot i Kontrollpanelen->Bildskärm ser jag mitt grafikkort direkt under första menyn som kommer upp.

 

Om du startar normalt och sen när skärmen blir svart testar med CRTL+ESC eller CTRL+ALT+DELETE så händer ingenting???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du flera möjliga anslutningar för bildskärmen?

 

Om det finns några drivrutiner för grafikkortet i Kontrollpanelen - Lägg till eller ta bort program så avinstallera dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...