Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från Publisher till PageMaker


Calle2

Rekommendera Poster

Jag håller på att överföra dokument från Publisher till PageMaker och jag har stött på problem. Det största är att bilderna ej går att överföra med bibehållen kvalitet. Jag har provat med de flera olika metoder, men kvaliteten försämras avsevärt. Publisher saknar funktionen att kunna exportera bilder, det går att exportera som eps men med mycket dåligt resultat. Det som ger bäst resultat är att kopiera bilderna och sedan klistra in dessa i PageMaker men när jag exporterar dessa i PageMaker (till Photoshop) så blir kvaliten dålig igen.

Är det någon som vet något sätt att bibehålla kvaliten på bilderna och även en möjlighet att få dessa ut ur dokumentet som egna filer så är jag mycket tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du pratar om bilder, menar du teckningar eller fotografier då?

 

Jag brukar använda följande procedurer för att få ut material från PowerPoint som också saknar exportfunktion.

 

Jag sparar materialet som postscipt-fil och använder distiller för att göra en pdf-fil. Jag ställer in så programmet inte komprimerar fotografier eller scannade teckningar ytterligare.

 

Sedan öppnar jag sida för sida med Illustrator.

 

Där gör jag om vektor-teckningar till Illustrator-eps (jag gör också om RGB till CMYK-färger). I många fall har jag varit tvungen att justera teckningen och texten eftersom PowerPoint oftast använts tillsammans med TrueType-fonter som inte fungerat särskilt bra med Acrobat eller fotosättare (detta verkar vara bättre i det lilla jag hunnit testa Acrobat 4). Sedan sparar jag varje teckning som en enskild eps-fil.

 

Fotografier (och scannade bilder) exporterar jag till tiff från Illustrator. Dessa filer tar jag upp i PhotoShop för att eventuellt beskära eller göra om RGB-färger till CMYK.

 

Det är alltså en omständlig väg, men har man fått PowerPoint-filer där inte infoga bilder ligger separathar detta i många fall varit enda vägen.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...