Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar inte!!


M.Mever

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har följande problem med min dator.

När jag satt och grejade med datorn.... så dog den bara. Nu när jag skall starta den så händer det inget när jag trycker in ON knappen.

 

Finns det ngt jag kan göra? Har nyss löst ut datorn, en så kallad jobbdator. Typiskt att den skall paja direkt.

 

Kan man prova och göra något själv? kan det vara fel på någon hårdvara/ säkring?? eller?

 

Tacksam för svar!

 

/Mever

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du definiera "satt och grejade med datorn" lite... kan ju innefatta allt från att köra en skruvmejsel i den till diverse annat :)

 

När du säger att ingenting händer... inga lampor för ström på, diskaktivitet etc? Inget alls på skärmen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag satt och skrev på MSN. Hade inget annat uppe förutom just MSN.

 

Inget händer, vilket då betyder att inget lyser, inga lampor, inget startar utan allt är stendött.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under förutsättning att inte säkringen till det eluttaget gått så kunde du förslagsvis börja med att testa om ditt nätaggregat lever

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elen i eluttaget e det inget fel på. Men det med nätaggregaten låter intressant. Men hur testar jag detta då om jag får fråga? ska jag köpa ett nytt eller kan man använda ett ifrån en lite äldre dator?

 

Eller är det olika effekt på dem eller ngt ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan enkelt testa det.

 

Dra ur nätsladden, öppna datorn, lossa försiktigt den stora kontakten (sladd från nättagg) till moderkortet

 

Böj ett gem eller annat lämpligt och kortslut mellan grön och närliggande svart kabel i kontakten. Nätsladd i. Slå på aggregatet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, elektronik är inte min starka sida, men jag ska se om jag kan testa detta i kvällingen.....

 

tack för tippset så länge :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara bra att lossa strömkablarna till annat också innan du testar nätaggregatet på det sättet, så att det inte är t ex en kortslutning i hårddisken som orsakar problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej cecilia. När jag sätter gemet mellan svar och grön och startar datorn igen, vad ska hända då? ska man se så att den startar då eller?

 

eller vad ska hända ?

 

tacksam för svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska alltså inte ha den långa 20/24-pinnarskontakten inkopplad på moderkortet när du byglat med gem (säger jag för säkerhets skull)

 

Prova både med och utan att strömkablar till diskar etc sitter anslutna, en del aggregat kan vara lite kinkiga och kräva "last" för att gå i

gång.

 

Om inte ens fläkten i själva nätaggregatet börjar snurra vid nåt av dessa test finns risken att det gått till sin sista vila... om det nu inte är så att det har en liten glassäkring man kan kolla :)

 

[inlägget ändrat 2008-10-07 15:55:41 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Finns det ngt jag kan göra? Har nyss löst ut datorn, en så kallad jobbdator. Typiskt att den skall paja direkt.

 

Jag tycker att du inte ska mixtra med datorn själv eftersom många "jobbdatorer" har "På platsen service" avtal som kan upphöra att gälla om du mixtrar med datorn. Du riskerar även garantin på datorn.

 

Mvh Thomas

 

[inlägget ändrat 2008-10-07 22:02:16 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla intresserade.....

då var det dags att testa detta experiment med gemet :)

 

datorn är ju betald så garantin gäller ej längre, annars hade jag aldrig provat detta. ;)

 

Jo, jag skall alltså koppla ihop den gröna och den närliggande svarta, med ett gem. Starta datorn igen. Och då skall fläkten snurra, gör den det så kan jag gå vidare med hdd osv... alternativt koppla in hdd även om fläkten inte snurrar för att den kan kräva last.

 

Jag har ingen av och på knapp på själva fläkten. Vilket jag har på min andra dator. Men jag trycker väl på ON knappen då väl istället?

 

Just detta med grön och svart. Det är ju 12*2 par på den kontakten som sitter från nätaggregatet till moderkortet. Jag ser den gröna, men jag ser också en del svarta?! har jag den gröna mot mig dvs i den främre raden så ser jag en svart till vänster om det gröna och tre svarta till höger om den gröna. Vilken ska jag koppla ihop med den gröna?

 

tacksam för svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag har testat detta nu utan resultat. Jag byglade mellan svart och grön. och satte i strömkabeln och då jag inte har ngn av-på knapp på nätaggr så försökte jag starta på ON knappen men inget händer.

 

Jag har dock en lysdiod bak på mitt nätaggr som lyser grönt, det har den gjort hela tiden när det är stöm mot datorn.

 

Blev alltså inte mkt klokare då lampan på aggr lyser grönt, men ingen fläkt snurrar, får inte liv i ONknappen.

 

Hur kan jag kortsluta Powerknappen...ON alltså.....

Jag har läst runt lite, men det känns inte som om jag har samma som de övriga. Jag har 6 kablar som går ner 2 och 2 i en koppling. Denna sitter sedan i moderkortet. Som jag kan se e det svart och röd ihop som verkar vara strömmen till knappen? Hur ska jag göra för att se om jag har en OK powerknapp?

 

tacksam för svar.

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-09 17:56:20 av M.Mever]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vad man har tippsat dig om är att testa nätaggregatet i princip utanför datorn.För att starta aggregatet måste man då kortsluta emellan grön och svart kabel.Startar då inte aggregatetsfläkt är det väldigt troligt att aggregatet är trasigt.

 

Eftersom aggregatet ej strömförsörjer datorn när du testar har datorns ONknapp ingen funktion.

 

För att vara fullkomligt säker kan man mäta spänningarna men jag tror att aggregatet är trasigt.

 

När ett nätaggregat gick sönder för mej skedde det direkt utan förvarning

inget fungerade .Gröna dioden lyste dock.

Genom att mäta spänningarna +5V och +12V på en ledig kontakt för strömanslutning av PATA diskar kunde jag konstatera alldeles för låga spänningar.Mätningen skedde alltså med aggregatet anslutet i datorn så en enkel multimeter kan föenkla felsökningen!

 

 

 

LARSAS

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-09 19:30:36 av LARSAS]

[inlägget ändrat 2008-10-09 19:32:17 av LARSAS]

[inlägget ändrat 2008-10-09 19:52:20 av LARSAS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, som sagt. lampan lyser ju, den gröna. Det händer dock inget, man kan höra ett svagt ljud ifrån nätagget precis när jag slår på strömmen. Men inget händer. jag har kortslutit mellan grön och en svart.

 

 

jag ska se om jag kan fixa ett nytt nätagg, eller ett liknande och se om detta fungerar.

 

det blir poäng till alla iaf... :)

 

 

 

RED:

Jo, nu har jag testat att göra samma sak med ett annat nätaggr, dock har det inte samma antalet "pinnar" när det gäller koppl till moderkortet. DEt lite äldre aggregaten har enbart 20 pinnar medans det nyare, som förmodligen är trasigt har 24 st.

 

Jag fick igång fläkten på det andra aggr, kopplade även in två st cd-rom enheter och fick liv i dem med.

 

Kan man av detta dra slutsatsen att det är mitt nätaggr som är kasst eller?

jag får ju liv i de saker jag har testat när jag använde mig utav ett annat aggr....

 

tacksam för svar!!

[inlägget ändrat 2008-10-10 14:45:05 av M.Mever]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...