Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

grafikkort 4850


bobhansson

Rekommendera Poster

Hej

 

läser gamla trådar om köpa nytt grafik kort.

 

4850 fick jag rekomenderat till mig härifrån, ville ha ett kort runt 1500-2000 kronor som var värda pengarna.

 

nu när jag då gör en sökning för att köpa kortet hittar jag en hel rad olika typer av 4850, och av olika tillverkare. både med 512 och 1gb i minne, med turbo och crossfire och core cooling osv...

 

vilket av dom här va det jag fick rekomenderat till mig eller har det uppgraderats? eller finns det bättre för samma pris?

/bobhansson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilket av dom här va det jag fick rekomenderat till mig eller har det uppgraderats?

Jag minns inte men det kan mycket väl ha varit jag som föreslog dig HD4850..? Om du då inte köpte kortet så är det bara bra för nu rekommenderar jag starkt att välja det som har dual slot-kylare, som från början inte fanns, och ganska starkt så modellen med 1024MB minne – HD4850 1024MB lyckas i vissa sammanhang hålla väldigt jämna steg med sitt dyrare syskon HD4870 512MB, se Stålis länkar här:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1063793#1085346

 

Priser:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1092#rparams=k=s30019374

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var du som sådde fröet på 4850, hjälpte mig också med en hel del andra problem, tack!

 

så om jag förstår saken rätt, så rekomenderar du just nu

 

radeon hd4850 multi core cooling dual-dvi 1gb ?

 

spelar tillverkaren nån roll?

 

och klarar mitt 460 watts nät agg att försörja den?

 

nyfikenhets fråga, varför skulle ett kort med 512 ens hålla jämna steg med ett 1 gb kort? känns ju som att den med 1gb borde va dubbelt så bra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När minnet fördubblas

sjunker hastigheten normalt i låga upplösningar typ 1280x1024 ca 5%

 

ökar hastigheten i höga upplösningar typ 1900x1200

kolla här

http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/index.html?model1=778&model2=707&chart=277

http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/index.html?model1=778&model2=707&chart=279

 

att skaffa ett kort med dubbelt minne när man sitter med en 19" 1280x1024 skärm är därför dubbelt dumt.

kortet kostar mer än kortet med halva minnet

det är långsammare (obetydligt men ändå långsammare)

men nu är priskillnaden inte stor

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=364980

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=369807

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=364975

så frågan är vad skillnaden är?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gah!

 

det är en djungel för mig det här.

 

jag sitter just på en 19" skärm med 1280*1024 som högsta inställning.

 

får jag va så rak att be om ett kort som är köpvärt av alla dom här? :)

jag hänger inte med på turbo och turboX och alla andra fina titlar dom slänger i ansiktet på en. men jag tyckte ändå det var intressant att just 1 gb inte nödvändigtsvis skulle vara bättre än 512 mb.

 

men kontentan är, vilket av alla kort är mest värt sina pengar idag? och klarar mitt nätagg av att försörja det? (thermaltake purepower 460w ) tänkte vara så djärv o trycka iväg en beställning senare ikväll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att 512MB räcker för dig.

 

Att jag plockade ut HIS IceQ kort beror på att de har bra och tyst kylning.

(OK betyder också att de tar 3 slots.

2 slots för grafikkortet och så ett tomt slot så fläkten för luft...)

som jag ser det.

Ett vanligt kort som jag ser det tar 2 slots, ett för grafikkortet och ett tomt slot

så fläkten kan få luft.

 

Men det är ju bara ta det billigaste.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s30042366&o=produkt_pris_inkmoms

om du inte bryr dig om ljudet med de enklare korten.

 

Kortet förbrukar ca 120W så du behöver 10A till det på 12V.

 

Gissar ett nätaggregat som ger 30A eller mer på 12 V räcker.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ljud bryr jag mig om! min dator låter i regel som ett tröskverk. så ett tyst kort är ett bra kort. nu har det blivit väldigt många länkar, vilken av alla olika korten och av vilken tillverkare är det som gäller?

 

och vad är det för slots du mena? nätaggs uttag?

[inlägget ändrat 2008-10-07 21:51:07 av bobhansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

och vad är det för slots du mena? nätaggs uttag?

 

Slot = Antalet lediga platser på moderkortet för instickskort typ grafikkort, ljudkort eller Tv-kort.

 

Om ditt grafikkort är dualslot så nyttjar grafikkortet 2st kortplatser. En plats för grafikkortet och en plats för fläkten. Fläkten täcker helt enkelt över en kortplats på moderkortet. Stor fläkt brukar betyda tyst fläkt.

 

Mvh Thomas

 

[inlägget ändrat 2008-10-07 22:37:15 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortet förbrukar ca 120W så du behöver 10A till det på 12V.

 

Gissar ett nätaggregat som ger 30A eller mer på 12 V räcker.

Vi har ett HD4850 i en dator med ett nätaggregat som levererar 18A på 12V, det går bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville bara instämma med jannejanne att du inte behöver mer än 512 MB om du ska köra i 1280x1024 (kan dock inflika att kort med mera minne ofta kan vara lägre klockat än standardvarianten, och att de därför inte alltid går att jämföra rätt av med varandra). Då klarar du av det mesta utom problem (möjligtvis med undantag av Crysis och Stalker: Clear Sky). Det är själv den nivån jag siktar på, och har därför införskaffat ett sånt här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=341327

 

Men om du är snål, som jag :-), så bevakar du priserna och köper när rätt tillfälle kommer. Jag köpte mitt på Komplett för ca två veckor sedan, när det kostade 1299, och just nu verkar det kosta 1645 där. Priserna går upp och ner ganska mycket, det finns alltså mycket pengar att spara på att bevaka marknaden. Om du är så prismedveten/känslig att du bryr dig, vill säga.

 

Har dock varken hunnit installera kortet än, än mindre spela med det, så några praktiska erfarenheter av ljudnivå mm kan jag inte ge dig, dock en länk till en test:

http://firingsquad.com/hardware/sapphire_toxic_4850_dual_slot_review/

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur vet jag att det är dual slots? Hittar ingenstans att det står så.

 

är detta ett dual slot?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=340702

 

eller det här först?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=340812

 

var står det nånstans? och var hittar man strömförbrukningen? minns jag rätt så har jag 15A på 12V på mitt nätaggregat, räcker det för nått av dom här korten tex?

 

och som jag förstår det så spelar tillverkaren inte nån större roll?

 

och hur vet ni allt det här egentligen ligger det dolda budskap i titlarna på korten som vi vanliga lekmän inte ser eller har ni bara sån koll på olika tester?

 

[inlägget ändrat 2008-10-08 04:26:51 av bobhansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ville bara instämma med jannejanne att du inte behöver mer än 512 MB om du ska köra i 1280x1024 (kan dock inflika att kort med mera minne ofta kan vara lägre klockat än standardvarianten, och att de därför inte alltid går att jämföra rätt av med varandra).

Precis, men att bobhansson använder 1280x1024 blev heller inte känt förrän senare... Och som du säger så är kort med mer minne ofta lägre klockade varför det är frekvensen i minnet snarare än dess mängd som blir det slutavgörande. Har själv också 512MB i mina HD4850 och kommenterade ju så här i slutet av september...

"Har spelat Warhead under hela torsdagkvällen och kunnat konstatera att 512MB på grafikkorten (Crossfire så därav plural) faktiskt inte har varit för lite utan det flöt på bra i Very high (Vista64 och DX10),

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1063793#1085087

...men det innebär inte att jag inte anser att 1024MB skulle ha hjälpt för det hade det med all sannolikhet gjort (i 1680x1050 som min skärm använder).

 

Mer minne skadar aldrig så länge kortet i övrigt har muskler nog för att ta hand innehållet däri, det vill säga så hellre X1950GT 512MB istället för 256MB, 8800GTS 640MB framför 320MB och nu så hellre HD4850 1024MB framför 512MB. Ifall 1024MB-modellen av det senare kortet hypotetiskt nu presterar generellt 5% sämre än kortet med 512MB anser jag att det trots detta ändå är ett pris värt att betala, för att minnet i kortet inte ska ta slut varmed det då störtdyker ner till noll fps i situationer där den större minnesmängden är verkligt nödvändig. Och utvecklingen går trots komprimeringstekniker så knappast mot mindre och mindre minneskrävande spel...

 

Prisspannet som bobhansson har gett är 1500-2000kr, inte lägre och inte högre, varför mitt förslag på kort står fast vid samma som från början: HD4850 1024MB med dual slot-kylare:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s30019374

 

[inlägget ändrat 2008-10-08 05:10:14 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur vet jag att det är dual slots? Hittar ingenstans att det står så.

Det viktiga är väl egentligen att kortet inte följer referensdesignen på kylaren, som på mina egna kort, vilken suger valfri kroppsdel på en åsna. HD4850 går då mycket varmt, från 80 grader, även om det ändå inte har inneburit några problem för mina sådana.

 

Titta gärna närmare på det här kortet med Zalmankylare...

http://www.webhallen.com/prod.php?id=90649&ref=Prisjakt

 

minns jag rätt så har jag 15A på 12V på mitt nätaggregat, räcker det för nått av dom här korten tex?

Var tvungen att tjuvkika bland dina gamla inlägg för att ta reda på vad det var jag hade hjälpt till med och då klarnade det – du var ju en av dem som blev av med grafikfel genom att fixa till vga-kylaren ordentligt... :-) Och ifall det fortfarande rör sig om samma nätagg så läs här igen:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=1062981#1063421

"Enligt infon jag fick fram har det två 12V-linor på 15A vardera vilket innebär att det förmodligen klarar ett HD4850 även om det blir gränsfall."

 

Och tack vare Cecilias underbara lilla upplysning om 18A-nätagget (poäng!) så är det sannolikt bara att tuta och köra för dig! :thumbsup:

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-08 05:52:28 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

underbart! då ska nätagget hålla och även då min budget!

 

tack för länken, när butiken öppnar på morron så tar jag o lägger en beställning på det där kortet med länken du skicka, om inga akuta invändningar görs?!

så blir nästa roliga moment o hoppas att det passar! :D men det ska det väl göra...

 

kul att att du kom ihåg mig :) dina sakliga och väldigt strukturerade inlägg har hjälpt mig väldigt mycket.

 

och jag måste ju benchmarka för o se skillnaden på det nya o det gamla kortet, ska bli spännande :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå kylare... varför finns inte grafkort som är vända åt andra hållet så att kylningen av grafkortet delvis hamnar i luftdraget kring processorn?

 

Det där kortet liknar förövrigt det jag nu har i datorn:

http://www.sapphiretech.com/us/products/products_overview.php?gpid=249&grp=3

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Off topic

Och tack vare Cecilias underbara lilla upplysning om 18A-nätagget (poäng!) så är det sannolikt bara att tuta och köra för dig!
Tack! :)

Det är samma dator som du tidigare hjälpte till att välja ett bättre grafikkort till, då blev det 7600GT och nu har det alltså blivit HD4850.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=90819

Datorn i övrigt har inte så mycket grejer som drar, en hårddisk och en DVD-enhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har lagt en beställning nu, borde komma början på nästa vecka.

 

men jag undar om kylningen, som jag har nu har jag ju en papst fläkt under mitt nuvarande kort som blåser luft upp på den, ska jag ha kvar det på det nya? mer kylning desto bättre.. eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde inte spela någon stor roll sen ifall du låter papstfläkten vara kvar där den sitter eller inte. Nya kortet kommer ju tack vare den så sannolikt också att gå extra svalt... (och för varma komponenter lever en kortare tid, men inte för att man ändå använder dem hela livslängden utan snarare några år som längst).

 

Jag skulle iaf föreslå att du istället monterar papstfläkten ovanför grafikkortet så att den hjälper nätagget att blåsa varmluft ut därbak på lådan...

 

Tack för dina vänliga ord högre upp. :) Och såklart att det måste benchas mellan gamla och nya kortet! ;):thumbsup: Min gissning är att det kommer bli närmast en fördubbling av resultatet.

 

Därutöver kommer datorn att börja klara av antialiasing – kantutjämning – samtidigt med shadermodell 3.0/HDR. Ditt nuvarande 7900GT klarar dessa saker var för sig men inte samtidigt. Datorn kommer dessutom att kunna fixa shadermodell 4.1 (DX 10.1) vilket fordrar att OS:et är Vista med servicepack 1. Och då hade du iaf kunnat kolla följande lista och sett ifall något får det att vattnas i munnen på dig:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_10_support

Själv väntar jag på Dragon Age: Origins som Bioware har under utveckling (kan de inte skynda sig lite!)...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så med andra ord... behöver jag vista för opta det nya kortet? :D men jag är lite orolig över vista.. är ju lite spelgalen och hört att det är många spel som inte klarar vista så bra? hur stor oro ska jag lägga på det?

 

och om jag skaffar det, kan jag installera vista utan att behöva formatera om datorn igen?

 

min nuvarande bench!! 5255 i 3dmark06, men jag märkte också att så fort testet hållit på en minut eller två så gick tempen upp och testerna gick segare och segare :) men hyfsat bra score iaf, tror jag..

 

blir lite exalterad när du säger att de nya kortet kommer få allting o se så mycket bättre ut :)

 

har också redan en fläkt en ovanför kortet, har ingen naturlig plats för en till.. ska jag knåpa ihop nått så jag får plats med två ändå? och så har jag en i fronten som blåser mot bakre delen,

 

och! lite bi info, bara att rensa upp bland sladdarna i burken och lägga dom lite mer strategisk, och ta bort gamla hårddiskar jag inte använde, så sänkte jag tempen på kortet med 2-3 grader :) hehe vet inte varför jag tycker temperatur sänking har varit så barnsligt roligt på sista tiden :)

 

dragon age såg bra ut, inte för att jag tyckte teasern fångade ens intresse nått vidare, men såg lite skön oldschool rpg med en gnutta gothic i, ska bli kul! men först fallout ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag är lite orolig över vista.. är ju lite spelgalen och hört att det är många spel som inte klarar vista så bra? hur stor oro ska jag lägga på det?

Nu ska jag vara lite fräck: de människor som påstår detta är antagligen samma människor som tror att det räcker med att bara installera ett OS och sen ska allt vara klart, när det i själva verket bara är första steget i en ibland ganska tidsödande process innan datorn faktiskt har blivit redo för spelen också. Dessutom har jag fräckheten att undra om inte de största motståndarna till Vista helt enkelt bara är dem med de allra minsta erfarenheterna av OS:et – om de från början överhuvudtaget ens har prövat det!

 

Eller så baserar de sitt tyckande av Vista på hur det var alldeles efter släppet – trasigt! Men hur bra var XP vid tiden för dess släpp 2001? Inte särskilt. Så har vi gängen av självutnämnda "experter", som i verkligheten bara är allmänt okunniga men som tyvärr framstår som kunniga av folk som är oinvigda i snacket, som sysslar med vad de kanske tror är upplysning när det faktiskt inte handlar om annat än desinformation.

http://www.youtube.com/watch?v=igSlM3tl2zE

 

Dessa olyckskorpar får gärna känna sig så saliga de vill i tron på den allsmäktiga guden anti-Vista – allt medan jag själv sitter och njuter av fint flyt och jättefint DX 10-läge i exempelvis Stalker: Clear Sky – men vad som däremot är störande är hur människor som du systematiskt vilseleds av domedagsprofeter, anhängarna av anti-Vistaguden, så att ni riskerar att fatta era beslut på helt felaktiga grunder..! :thumbsdown:

 

och om jag skaffar det, kan jag installera vista utan att behöva formatera om datorn igen?

Det måste göras en ren installation och alltså inte bara nån uppgradering från exempelvis XP.

 

blir lite exalterad när du säger att de nya kortet kommer få allting o se så mycket bättre ut :)

Inte precis allting, men för spel som är skrivna att kunna nyttja teknikerna så...

 

ska jag knåpa ihop nått så jag får plats med två ändå?

Nja, det är inte säkert att det kommer finnas precis lika stort behov längre av extrafläkten som nu sitter därunder, men det ser du väl sen...

 

hehe vet inte varför jag tycker temperatur sänking har varit så barnsligt roligt på sista tiden :)

Vad var det som var så fel med att ha trasig grafik istället?? Sånt är ju jättekul. ;-)

 

P.S. Vill avsluta med filmen STALKER: Clear Sky, dx10 volumetric smoke! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här inlägget ska få en lite trevligare ton istället för spyorna, som jag förvisso står för, i förra inlägget. ;) Tänkte kommentera följande lite också...

min nuvarande bench!! 5255 i 3dmark06, men jag märkte också att så fort testet hållit på en minut eller två så gick tempen upp och testerna gick segare och segare :) men hyfsat bra score iaf, tror jag..

Det är ungefär så bra det kan bli med 7900GT PCIe i åtminstone nuvarande konfig (X2 4200+ och 2GB enligt gamla tråden). När jag har mätt med precis de komponenterna, i svågerns maskin med XP64, för länge sedan och med den tidens drivare så har poängen aldrig velat nå upp till 4700 utan stannat kvar och nosat därunder. Nu sitter det i den datorn istället ett HD3850 AGP (moderkortet har hybridlösning) varmed poängen blir lite drygt 7500 eller ungefär 60% högre.

 

Eftersom HD4850 är avsevärt snabbare än HD3850 så ska din dator tämligen enkelt kunna passera poängställningen 7500 men då processorn X2 4200+ förmodligen kommer att lägga taket blir poängen säkert inte helt fantastiskt högre. (EDIT: sambons dator med X2 4800+, 2GB minne och 8800GTS 640MB PCIe – också långsammare än HD4850 – hamnar i Vista64 precis under 8000 poäng)

 

dragon age såg bra ut, inte för att jag tyckte teasern fångade ens intresse nått vidare, men såg lite skön oldschool rpg med en gnutta gothic i, ska bli kul! men först fallout ;)

Just ja du hade ju också spelat Gothic! :-) Hoppas att del fyra kommer återfå lite av atmosfären i ettan och tvåan – del tre var lite för gulligt och en aning för städat för att kunna sägas fortsätta i precis samma anda som föregångarna. Fallout är en serie som har gått mig förbi även om jag har tänkt klicka på beställknappen av hela serien tusen gånger... :-)

 

Nej nu närmast i tiden kommer det bli Storm of Zehir till NWN 2 (borde snart börja bli klar med Mask of the Betrayer, som har varit underbart mörkt :-)) samt troligtvis också Sacred 2... :-)

 

[inlägget ändrat 2008-10-10 08:08:45 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha en tyst dator med 4850 föreslår jag HIS kort med IceQ kylare.

De skickar ut den varma luften från grafikkylaren baktill på datorn.

Istället för att bara röra runt den och sedan skicka den vidare upp mot processorn...

som matas med varm luft och så varvar CPU fläkten upp...med högre ljud.

Billigaste HIS är som jag redan länkat till

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=364975

kruxet som jag ser det och ännu mer med de dyrare 1024MB minnes korten är den lilla prisskillnaden till 4870 som ju faktiskt är snabbare.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s30126398&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=k=s30126651

läs omdömena för varje kort

de ger mycket erfarenhet från användarna

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kruxet som jag ser det och ännu mer med de dyrare 1024MB minnes korten är den lilla prisskillnaden till 4870 som ju faktiskt är snabbare.

Där håller jag med dig men då passerades också pristaket... Men det är ingen tvekan om att 4870 512MB prestandamässigt skulle vara att föredra framför 4850 1024MB. Och det finns förstås alltid något som är bättre än det man nu köper, för bara lite mera pengar, och går man då upp i kortmodell så finns det lika förbaskat fortfarande nåt bättre för bara någon hundring till...

 

Då kort från olika prestandaklasser jämförs blir det i alla fall tydligt hur mängden minne i dem blir av sekundär vikt – det är mellan kort inom en och samma klass som mängdskillnader kan vara intressant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mojave experimentet stämde ju in precis på mig, inte bara lyssnat på andra om det, märkte att det inte va nån ide o prata vista på jobbet heller :P

så jag litar på dig och försöker få tag i det. får jag krångel så hör jag av mig :)

 

bara klargöra, jag måste alltså formatera om datorn om jag installerar vista?

 

stalker videon va ju suverän :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gothic fyra? menar du forsaken gods? eller kommer det en riktigt fyra? har jag missat isåfall.

men du har rätt, var är den hårda kriminella stämningen och alla onda orcher som gömmer sig bakom nått ***** buskage!

 

den som lever får se :)

 

ska bli kul o skicka nya scores, när jag får ordning på det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...