Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjääälp!!!


dåså

Rekommendera Poster

Jaha nr 1:

Jag är helt usel på datorer som krånglar.

 

nr 2:

Jag kommer inte in i min ator, eller jag kan sätta på den sen fastnar den på bilden med windows xp, så långt kommer jag. Har försökt att starta i felsäkert läge, men det blir bara helt svart och jag ser endast muspekaren.

 

nr 3:

Jag har dessutom försökt att starta i felsäkert läge med kommandotolk, vilket jag inte ens vet vad det är.

 

nr 4:

Jodå jag har också försökt att starta från det då insställningarna fungerade korrekt (nja så heter väl alternativet inte men något liknande)

 

nr 5:

I flytten så har jag lagt bort alla datarelaterade skivor så nixen jag har ingen xp skiva att köra in så att jag kan trycka på någon reparera knapp.

 

nr 6:

Allt hände eller inte hände när min 8 åriga dotter suttit vid datorn. Snälla snälla kan någon på ett pedagogiskt vis försöka ge mig tips om hur jag ska gå tillväga? Datorn är av märket Dell och håll i hatten nu för försvånansvärt nog så vet jag inte vilken modell det är :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nr 3:

Jag har dessutom försökt att starta i felsäkert läge med kommandotolk, vilket jag inte ens vet vad det är.

Kommer du fram till någon prompt, dvs något som ungeför ser ut som C:\Windows> ?

 

Har försökt att starta i felsäkert läge, men det blir bara helt svart och jag ser endast muspekaren.
Se om det möjligen går bättre om du tar bort allt som är anslutet till datorn utom tangentbord och mus.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang om jag kommer fram till någon promt så nej högst upp i det vänstra hörnet kommer ett - fram som blinkar det är allt.

 

Det blir heller ingen skillnad om jag kopplar från allt utom mus och tangentbord.

Suck den enda ljusningen är att jag nu har hittat xp skivan, men är det så illa att jag måste formatera datorn? Det händer inget om jag kör in skivan heller så jag vet inte vad jag ska göra.

Någon nämnde att om jag hittade skivan kunde jag trycka på reparera knapp så kanske det löste sig men jag har ju ingen aning hur jag ska få kontakt med skivan.

Nu har jag satt på och av datorn så många gånger så kraschar den bara på grund av det blir jag inte förvånad :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

får du några meddelanden alls på skärmen när du startar datorn? T. ex. besked om vilken tangent man ska trycka för att gå in i Bios?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ställa om i BIOS för att datorn ska starta från XP-skivan i stället för från hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag kan komma in i bios men för en rudis som jag känns det som en djungel där, har aktat mig noga för att röra någonting, hur ska jag då göra där? Under vilken meny ska jag gå in på för att ändra detta? Jag måste nog igen bara påminna om att jag behhöver stegvis ledning :) Tack vad ni är rara som försöker hjälpa mig. Tur att det finns två datorer i hemmet :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äsch sorry läste fel du skrev ju first :( Det finns ju ett tiotal olika menyer att gå in på vilken av dem är det jag ska in på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen aning om hur Bios-menyn ser ut i din burk, särskilt som du inte har modell på den :)

 

Tar bara nån minut att kolla igenom i vilken av dom du hittar First Bootoption etc

 

Om du kollar på lådan hittar du en etikett med service tag på nånstans, knappa in den på dells supportsida så vet vi vilken modell det är

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag hittar verkligen inte first boot device någonstans. Det står följande "huvudmenyer"

 

System

Drives

onboard devices

video

perfomance

security

power mangement

maintence

post behavior.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu känner jag mig dum, men jag har faktiskt tittat på alla under menyer, men kan inte hitta first någonstans det jag kan hitta som jag tror liknar det du menar är under system menyn finns det boot sequense det står något om att den hittar operativ system sen står följande

 

Onboard or USB floppy driva

onboard sata hard drive (not present)

Onboard IDE hard drive (not present)

 

1) Intel array

onboard or USB CD-rom drive

 

2) USB device (not present)

 

Äsch är jag ute och cyklar igen??? Fan jag är imopnerad av er som verkligen kan det här och jag som tyckte tyskan på högstadiet var svår :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är av märket Dell och håll i hatten nu för försvånansvärt nog så vet jag inte vilken modell det är :)

På dom flesta Dell-stationära "förutsätter att du har en vanlig stationär", så brukar det stå högst upp framtill på datorn.

Är det en äldre modell, eller en nyare, en köpt, eller en jobbdator?

 

Edit: Missade precis att du hittat modellen och så, du hittade också den s.k Service-TAG som finns till varje Dell.

Då kan du nämligen få fram exakt vilka drivrutiner som hör till datorns olika enheter, inte dom allra nyaste men tillräckligt så att datorn kan fungera.

 

Gå in på följande länk och och vänta tills det extra lilla fönstret visar sig, i vänstra rutan klickar du på, Ange ett service tag, där du skriver in den lilla raden som du hittade 5NT3G1J, och så OK, då kommer du att få fram en sida där samtliga drivrutiner till just din dator finns listade, och du kan ladda hem dom i lugn och ro.

detta under förutsättning att du inte byt ut några enheter i datorn.

 

 

//gästen

[inlägget ändrat 2008-10-06 18:12:46 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jepp den har jag hittat och som det står i föregående medelande så står det som beskrivet ovan en del info under den menyn.

Men jag kan inte hitta hårdisk beskrivet någonstans utan under 1) står det intel array onboard or USB CD-rom drive och på 2) USB device (not present)

 

Finns det inget nummer man kan ringa för att få hjälp? Jag hittar bara företag som vänder sig till andra företag med support hjälp. Jag känner mig dum som tar upp din/er tid, speciellt när det tar lite tid för mig innan poletterna trillar ner :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okidoki nu ska vi se om jag fattat det hela rätt,

jag har nu satt onboard or USB CD-rom drive som nummer 1 (det var den enda som innehöll ordet cd-rom) men jag kan ju inte hitta hårddisken som nummer två då det enligt mina ögon och förståelse inte står hårddisk som en valmöjlighet någonstans. Därför får intell array som tidigare stod som nummer 1 hoppa ned på andra plats. Jag hoppas nu inte att jag gör något dumt, enligt min uppfattning så så är dator redan urdum så återigen håll i hatten Kerstin! Sen så har jag lyckats få USB device på tredje plats men det får gå ändå!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha allt verkade ju börja flyta, skivan började snurra jag kunde välja alternativet reparera, men nu har jag en blå skärm istället för svart med texten installationsprogram för windows xp

ÅHHHHHHHHHHHH!!!!!! sen händer ingenting. Ok nu närmar jag mig nivån att kasta ut skitdatorn.

Jag ska nu räkna till tio fundera över varför jag valde att jobba med barn istället för med datorer kanske ska jag även lägga ut en kontaktannons där jag söker datorkunnig man som även tycker om att dammsuga någon gång ibland!

SUCK

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.... hade dun inte flyttat nyligen? Kanske datorn fått sig en törn så att kablarna till disken lossnat?

 

Om du går in i Bios igen och väljer "Drives", sedan "Drives 0 through 5" ska du få besked om vilka diskar som finns och storlek på dom

 

Trägen vinner... och en fungerande dator behövs väl för nätdejting :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är väl så sant, mmm jag har flyttat precis men datorn har fungerat bra ett par veckor. 0 through 5 känner jag igen, ska kika där. He he kablarna till disken? Ja jo jag erkänner att jag har ju redan kikat in där men det är ju så fantastiskt många slddar där, jag återkommer tro mig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok nu sista försöket.

Detta står från 0-5

0-sata 160GB on

1-sata OFF

2-sata 160GB on

3-Sata off

4-Pata on

5-Pata on

 

Ja det var det. Nu har jag som jag tidigare sa, valt 1) onboard or USB cd-rom drive vilket ledde till att skivan snurrade på. nr 2) fick bli Intell Array (är detta min hårddisk eller ska jag välja onboard sata hard drive som nr 2, det står ju not present efter den vilket väl betyder att den inte är närvarande.)

Börjar nu få slut på klämchecka komentarer :)

 

Tack för länken, den ska jag spara och återkomma till när jag är klar i huvudet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...