Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjääälp!!!


dåså

Rekommendera Poster

eftersom den ju hittar hårddiskar på både sata 0 och 2 hade man hoppats du skulle kunna ange nån av dom i Boot Sequence... *grunnar*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha nu har vi suttit här ett tag och att jag är jätte ledsen är väl en överdrift, men jag måste nu erkänna att jag börjar och se datorn som jag såg på mitt källarförråd, jag behöver inte hålla kvar i gammalt skit utan kan utan att sörja allt för mycket kasta bort och börja om, med detta menar jag all info som finns på min dator (jag har ju självklart inte gjort någon backup) Nu vill jag istället formatera skiten.

Så igen kommer en härlig liten fråga:

Hur gör jag detta, jag har i bios hittat något som liknar: tryck på denna knapp så återgår datorn i det läge den var i när den kom ut från lilla datorfabriken. Är detta rätt väg att gå??? OM: kan jag sedan utan problem stoppa in xp skivan och tjoho å är jag och datorn på speaken terms igen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

U wish :) I vilken meny hittar du det? *letar febrilt*

 

Ställ eländet utanför min dörr så fixar jag den imorgon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jao. Du får samma effekt om du tar ut batteriet en stund och sen sätter i det igen :)

 

Men nån större skada gör det inte så låt inte mig hälla kallvatten på dina planer ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket iofs finns under menyn "Drive Controller" i Bios så du kan kolla vad det står där... are we having fun yet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gör du mig förvirrad, vilket batteri, min dator är stationär.

Men hur formaterar jag datorn då? Det här är så krångligt för mig, ett tag kände jag hopp och tyckte själv att jag börjat vandra mot att bli en fullfjädrad hacker, men så kom verkligheten ikapp mig då jag fortfarande står på ruta 1 :)

Så om du inte bor i närheten, är en hejare på att dammsuga, singel och man så lutar det åt att jag vill be dig om en sista liten tjänst, jag tror att den är liten iallafall.

Var trycker jag för att få datorn frisk och fräsch igen på så kort tid som möjligt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat det rätt så har du försökt sätta Boot Sequence till CD först och sen disk... sen testat att starta med cd-skivan... jag får läsa tillbaka lite, blev inte klok på vad som hände då.

 

Och det är strid härhemma om vem som hatar dammsugaren mest, jag eller katterna... av olika orsaker dock

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en kort sammanfattning hur min bios ser ut nu

1)cd-rom drive

2) Intel array

 

sen verkar det som att xp försöker att installeras men sen händer det inte så mycket mer, den fastnar i ett läge där det står att den undersöker något (längst ned på skärmen) sen är datorn tyst och stilla.

 

Jag funderar på att köpa en Irobot har hört att den ska vara suverän, då slipper man dammsugaren :)

 

[inlägget ändrat 2008-10-06 19:45:26 av dåså]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur lång tid har du låtit datorn stå i sitt introspektiva läge och vad står det då längst ner på skärmen?

 

Jag har hört att det är mkt bios-probs med Irobot...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dett står exakt 305251 MB hårddisk 0 på Id 0 på bus 0 på Iastor undersöks...

 

 

Ha ha ha om problem uppstår med Irobot så spårar jag upp dig :) Ha ha bios problem, ja jo om den skulle få det så är det troligt att det sker i mitt hem :)

 

vet inte hur länge jag lät datorn stå kanske en kvart? Men då det inte hände något i texten i nedre kanten trodde jag det tydde på att den inte arbetade.

[inlägget ändrat 2008-10-06 19:53:28 av dåså]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låt du din dator undersöka det ett tag och se vad som händer, verkar som du har 2 diskar i burken.

 

Skeppa junket med en budbil till Solna del Sol så har jag nåt att pyssla med imörra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha ha jo halva mitt liv finns i dagboksform i datorn, du skulle kunna lära känna mig bättre än min egen mor. Åhh nej jag menar inte att du skulle vara fräck och läsa om nu datorjäkeln bestämde sig för att rycka upp sig men tänk om... :) :) :)

Vad är solna del sol, är det helt enkelt solna i förgylld benämning eller är det stället du jobbar/tillbringar din tid på/i?

 

Varför har jag nu två diskar i burken, suck, en hade varit tillräckligt för mig. Jag låter min dator stå och snurra ett tag även om den verkligen är tyst. Vad är skälig tid innan jag ska ge upp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solna är, om inte platsen i mitt hjärta, där jag bor och verkar...

 

Och om jag iddes bry mig om vad folk har på sina datorer skulle jag roa mig med att samla info om de vänner som ständigt lyckas messa upp datorn och sen tycker jag ska fixa den :) Life's too short...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha nej jag förstår att du har ett liv även utan mig, jag ska inte uppehålla dig längre med mina härliga datorproblem. Vilken fantastisk människa du verkar vara, som tar dig tid (låång tid dessutom) och rolig. I förmiddags trodde jag inte jag skulle skratta i en konversation som rör datorer :)

Jag vet nu vad bios är, att jag har två diskar, jag vet hur insdan på min dator ser ut samt att det är möjligt att få hjälp av en helt okänd människa.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ack ja... en blir helt rellischös på kuppen :)

 

Läste igenom tråden igen, har du testat att starta i felsäkert läge och sen välja VGA-läge??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag tidigare har valt att starta i felsäkert läge så blir det liksom svart med ett litet minustecken längst upp i vänstra hörnet, vad är vga läge, känner igen det kan jag ha läst det i den berömda biosen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu händer det grejjer, nu står det startmiljön undersöks i nedre kant på datorn (jag har inte rört den som vi bestämde)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men för att slippa eventuella trakasserier av mig så kommer några följdfrågor:

När datorn har hållt på klart med vad det nu är den håller på med, vad ska hända då?

 

Om vi utgår ifrån att allt funkar fin fint, ska jag återvända till bios och ställa tillbaka inställningarna som de var från början, att den inte börjar med att läsa av i cd-rom?

 

Hur mycket kommer att vara borta på min kära dator med tanke på att jag har gjort alla möjliga olika felsäkra lägen hit och dit?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ( med 3-4 m) skulle funka så lär du få ett val mellan att installera en ny version av xp eller reparera den befintliga om jag minns rätt. Testa isf att reparera så finns ju din kära dagbok säkert kvar. Och isf kan Bios lugnt lämnas i befintligt skick

 

Och fråga på du, vill inte jag eller nån annan svara så skiner vi ju i det :)

[inlägget ändrat 2008-10-06 20:46:41 av 2Many2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoppsan missuppfattning, jag har redan börjat installera xp det är ju det som står och tar så otroligt lång tid på min dator just nu (när det står en liten text längst ned på skärmen). Jag har tidigare tryckt reparera men det funkade inte så ny valde jag att installera helt och hållet. Ja vi får väl hålla tummarna för att det ska fungera nu, tycker att lite medvind har jag rätt till. Nu måste jag ta och laga till lite mat för jag har ett blodsocker som är näst intill obefintligt :)

Bli inte förvånad om jag sitter här imorgon igen, men har du inte tid eller lust så är jag full av förståelse.

Tack för dagens datalektion :)

 

kram och hej

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...