Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan jag få råd om mera minne i min dator?


target52

Rekommendera Poster

Hej Jag har en stationär dator msom har funkat OK men nu vill jag öka på minnena.

 

Datorn är n EMS:

Operativsystem Windows XP professional SP1

Processor: Intel 4 2,44 Ghz

Fysiskt minne: 256 Mb

(tillgängligt) : 60,60 Mb

 

Virtuellt minne: 873,89 Mb

(tillgängligt) 476Mb

 

Kan jag få råd om var jag lämpligtvis inhandlar dessa minnen?

Hur mycket bör jag uppgradera till?

 

Vad heter minnena? är det standardminnen?

 

 

Jag vill uppgradera till vista men jag har hört att XP professional är bättre, några kommentarer?

 

Kör inte massa spel och annat men jag vill att den ska vara snabb eftersom jag jobbar med hemsidor etc.

 

Slutligen är detta svårt att fixa själv? (lite teknisk är jag men absolut ingen datanörd :-)

 

Hoppas jag kan få några förslag.

Tack på förhand

 

Target52

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är tveksam till Vista på en dator med Intel 4 2,44 Ghz, annars så har jag inget emot Vista.

 

För att svara på vad det ska vara för minnen så måste du ta fram den information som en minneskonfigurator behöver, dvs datortillverkare och datormodell om det är en märkesdator, resp. moderkortstillverare och moderkortsmodell annars.

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/mfrmod.asp?root=us

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Jag har varit inne på systeminformation för att hitta vad moderkortet heter men kan inte finna det där.

Datorn är ju en EMS, den är inte använd många år men är naturligtvis alldeles för långsam(har nyligen gjort en recovery). Tycker synd att bara skrota den men kan du ge mig ett råd, är det värt att uppgradera?

 

Tack på förhand

John

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klicka på länken som //gästen la ut och tanka ner programmet där. Det talar om vad du har för typ av moderkort och minnen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker synd att bara skrota den men kan du ge mig ett råd, är det värt att uppgradera?
Lite mer minne så kommer XP att gå betydligt snabbare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får fram som sagt uppgifter både om moderkortet och minnerna via programmet CPU-Z, det som är mest intressant för dig är flikarna "Memory" och " SPD", där du får all nödvändig info om vilka minnen du har, också hur många minnen som sitter i.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla!

 

Nu fick jag fram en massa men vad gäller minnen så fick jag:

 

Memory

SDR, DDR, DDR2, FB-DDR2, DDR3, RDRAM (Rambus®) ;

EPP and XMP extended profiles ;

 

Någon flik SPD kan jag tyvärr inte hitta.

Jag får väl kolla om jag kan hitta någon dataaffär som kan hjälpa mig, det verkar ju lite avancerat för mig.

Kanske det blir för dyrt att uppgradera också.

 

Tack för hjälpen alla!

 

John

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du programmet cpuz?

 

Isf finns där en flik som heter Memory och en som heter SPD...

 

Jag köpte 1 GB till grabbens dator härom veckan, kostade ca 330 kronor vill jag minnas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ja det låter ju fantastiskt billigt, trodde det var betydligt dyrare.

Jag kör det programmet och jag hittar flikarna processor, chipset och memory i vänsterspalten men inte SPD.

 

Var kan jag se den?

 

Om jag kopierar all information kan en dataaffär tala om för mig vilka minnen jag ska ha då?

 

Tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kör då inte samma prog som jag kör :)

 

Gå till http://www.cpuid.com/cpuz.php och välj Download lates version nästan längst upp till vänster.

 

Jag köpte dom t. o. m. på Kjell & Co för att det var på en helg och panik så du kan nog få hjälp hos de flesta datornasare ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för hjälpen.

 

Nu vet jag i varjefall vad jag har och sen är frågan bara om det är komplicerat att byta minnena?

 

Är 2 Gb lagom eller vad tror du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

från det du öppnat datorn har du stoppat i nya minnen på 30 sek :)

 

2 GB på en så pass gammal burk betraktar jag som "generöst" :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underbart, tack för hjälpen alla. Det var ju kul det här :-)

 

Nu gäller det bara att hitta någon som säljer minnena och sen får jag pröva mig fram var dom passar bäst i sockeln :-)

 

Ni förstår att jag är en riktig datanörd :-)

Kul att pröva i varje fall.

 

Tack för hjälpen alla!

John

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du hittar dom på valfri butik på nätet eller gatan och dom kan bara placeras på ett sätt. Instruktioner hittar du nog i manualen eller i annat fall på nätet

 

Have fun

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 GB är överdrivet mycket för Windows XP och där man inte håller på med bild- eller videoredigering. En utökning med 512 MB från dina 256 MB kommer att göra en himmelsvid skillnad.

 

Du måste ju också kolla att det verkligen finns någon ledig plats för RAM-minnen på moderkort, samt hur mycket RAM-minne som moderkortet verkligen stödjer.

 

[inlägget ändrat 2008-10-05 22:54:51 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, och detta kan jag väl bara göra genom att skruva isär den först då.

Jag trodde att man tog bort det gammla och satte dit det nya men jag förstår att det måste finnas extra plats för det nya , eller hur?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

öppna den först ja och se hur många platser för minnen det finns. Om det, som ofta är fallet, finns 4 har du förmodligen 2 lediga för mer minne och kan då behålla dina gamla minnen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att man tog bort det gammla och satte dit det nya men jag förstår att det måste finnas extra plats för det nya , eller hur?
Man kan byta ut eller komplettera. Det blir ju lite billigare om man har kvar det gamla ;)

Det är sällan som moderkort bara har plats för ett RAM-minne utan det brukar finnas 2, 3 eller 4 platser.

 

Däremot hur mycket RAM-minne som moderkortet stödjer det kan man inte se i datorn utan då måste man kolla upp information om datorn t ex i datormanualen, på dator/moderkortstillverkaren webbplats eller minnestillverkares webbplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...