Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RAMminne hindrar datorn från att starta


lincon2

Rekommendera Poster

Jag har ett riktigt klurigt problem:

 

Datorn startar inte upp bios, inget syns på skärmen, men processor, fläktar etc startar. Man hör 2 korta pip *paus* och sedan 8 korta pip. Har försökt tyda dessa utan att hitta rätt när jag sökt på google.

 

Jag har uteslutit fel på nätaggregat, CPU, RAM-minnena, grafikkort, moderkort och hårddisk (allt som är inkopplat) genom att testa på andra moderkort, koppla bort osv. Inget är således trasigt. Moderkortet är nytt (har inte lyckats starta datorn med det ännu) men jag fick ett nytt likadant och samma fel. När jag fick det nya testade jag att starta med endast CPU och RAM (har testat i princip alla kombinationer och med endast ett) utan att koppla i något annat, varpå samma pip hördes.

 

Borde vara RAM-minnet som strular. vad är felet? Minnena är inte trasiga, fungerar på annan dator, men är inte kompatibla med moderkortet, eller?

 

Moderkort: MSI K9N Neo V3

RAM: 4 st Corsair 1024Mb DDR2 XMS2-6400 800Mhz 1.90V ver7.3 5-5-5-18

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vet vad det är för Bios kan vi försöka tolka pipen...

 

Om du tar ur minnena och startar om, får du samma felsignal då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!

 

Tar man bort minnena låter det inget, men det händer inte heller något mer.

 

BIOS ska vara AMI BIOS (enl tillverkarens hemsida) men helt säker kan jag inte vara då detta inte syns när datorn startar (hinner ju inte komma så långt...)

Senaste BIOS versionen är 2.6 enl http://global.msi.eu/index.php?func=downloaddetail&type=bios&maincat_no=1&prod_no=1244

 

Finns det andra sätt att kolla detta annars? I manualen står det att det kan vara antingen AWARD eller AMI...

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-05 17:54:02 av lincon2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

präxis :) 2 pip brukar vara parity error i dom flesta bios. om du testar med bara 2 moduler i burken då?

 

Det märkliga är att om jag kollar kortet på msi:s hemsida säger dom att det stöder 800 MHz men kollar man hos t. ex. komplett så gör det inte det...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att det kan vara så att minnena inte stöds men som sagt, de borde vara kompatibla.

 

Jag har prövat alla kombinationer med minnena, 1 st och 2st i olika kombinationer. Samt med alla fyra.

 

Kan det ha med spänningen på minnena att göra? Den är 1.90V.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...