Just nu i M3-nätverket
Jump to content

TV i datorn?

svisch

Recommended Posts

Hej! Jag funderar på att skaffa tv i datorn istället för att köpa ny tv. Jag är inte särskilt haj på detta så ha tålamod med mig.

Jag tänker köpa en ny dator, så fort plånboken har växt lite. Jag har inte råd med en tv också utan funderar på att köpa ett tv-kort och en stor bildskärm istället så att jag kan se på tv i den nya datorn. Mina föräldrar är skilda. Hos mamma bor jag i lägenhet (telia) och har ingen digitalbox. Vilken typ av tv-kort är det jag ska köpa för bästa kvalité? DVB-T/C/S eller någon annan?

Hos pappa bor jag i ett hus "på landet". Där har vi redan en digitalbox med Boxer. Men jag vill kunna se på tv i mitt eget rum också. Jag har en bärbar dator (Fujitsu Siemens Amilo Pi1536) med Windows XP Media Center. Är ett externt kort med usb ett alterativ? Kan man få samma kanaler i datorn som digitalboxen visar? Hur är kvalitén och vad är det för pris?

Tacksam för alla svar!

MVH Niclas

Vill du ha ett kort som tar emot alla de format du nämner,, dvs kabel, satellit och marksänt? Behöver du även analog mottagning?

Bästa kvalité? DVB-S kort med stöd för HDTV... men då krävs ju även en parabol...

Bärbar, ja då blir det en USB-sticka. DVB-T + analogt är inte så ovanligt, rena DVB-T stickor finns det gott om. DVB-C är mer ovanligt och DVB-S likaså.

Prisjakt är en bra plats att starta på.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v509

Krävs mottagning av kodade signaler, i marknätet ex.v. TV3, då krävs en CA-modul och programkort. Alternativt s-video ingång om man kan tänka sig ta emot signalen från digitalboxen.

DVB-C och DVB-S* finns det som regel inga fria kanaler på. * - ja svenska alltså.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...