Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur tar jag reda på vad som gör att datorn inte fungerar?


Jonny Andersson

Rekommendera Poster

Jonny Andersson

Jag har en dator som jag själv byggt ihop och som har fungerat som TV-dator för att köra film, kolla på bilder m.m. på TV:n. Den blev ganska dyr med ett ganska dyrt moderkort, TV-kort m.m. men den har funkat fint i snart två år. Men nu startar den över huvud taget inte längre. Den har slutat fungera medan den varit avstängd och startar över huvud taget inte längre.

 

Jag förstår tillräckligt för att kunna sätta ihop en dator, det är ju enkelt numera, men jag är inte någon tekniker. Därför vet jag inte heller hur jag ska bära mig åt för att ta reda på vad det kan vara som är trasigt så att jag kan lägga pengar på att byta rätt saker. Är det någon som är duktig på sånt här och som kan ge mig några tips på hur jag ska göra?

 

Jag har ingen aning om varför den bara slutat fungera men det jag kommer att tänka på är ju sånt som att det kanske har varit ojämn spänning som orsakat en spik i elnätet, kanske efter ett åsknedslag någonstans. Å andra sidan har den varit inkopplad till ett strömuttag bakom en extern strömbrytare, är det verkligen möjligt att det kan uppstå överspänning då? Eftersom den inte ens bootar så måste det ju i alla fall vara ett hårdvarufel och då tänker jag mig att det måste vara nätaggregatet och eller moderkortet som gått sönder. Kanske de kort som sitter i moderkortet också har skadats?

 

Hur skulle du göra i mitt ställe? Köpa helt nytt igen, rubbet, känns väldigt surt i alla fall : (

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste är nog nätaggregatet eller moderkortet när datorn inte startar alls. Absolut vettigt att kolla upp närmare och byta ut någon del med en dator som bara är två år.

 

Ta bort allt onödigt, hårddisk, CD-spelare, extrakort i datorn och se om det går bättre. Startar fläktarna?

Har du något annat nätaggregat som du kan pröva med?