Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV & PC Ljud


Zeelia

Rekommendera Poster

Hej!

Det är så att jag har kopplat min TV till min PC. Så jag ser min datorskärm och allting på TVn precis som det ska funka men sedan när jag vill spela upp någon typ av ljud (musik/film) så får jag inget ljud från TVn. Om jag sätter på högtalarna på PCn så kommer ljudet från PCns högtalare eftersom att ljudet-outputen från ljudkortet är kopplat till högtalarna. Så för att kunna höra något ljud från TVn så måste jag koppla en sladd (Den gula sladden utav dessa sladdar som man kopplar t.ex. när man ansluter PlayStation, dessa som då är RÖD, VIT och GUL) till outputen från ljudkortet där jag har anslutit mina högtalare. Så min fråga är, finns det någon annan output där jag kan ansluta min TV till så att jag inte behöver byta sladd hela tiden om jag vill höra från TVn eller PCn?

F.ö så finns denna svarta input på ljudkortet där man kan ansluta hörlurar men denna tycks inte funka.

Mvh, Zeelia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Det är lite svårt att besvara din fråga utan att veta vad du har för utgångar på datorn och ingångar på tv:n. Den gula brukar man dock använda för bild, och de röda och vita för ljud (röd = höger, vit = vänster), men sladdarna är ju identiska, så i praktiken spelar det ingen roll. Dock ger ju bara en av sladdarna endast mono. Såvida inte du har digital ljudutgång.

 

Om du inte har fler ljudutgångar finns det splittrar att köpa på typ Clas Ohlson, exempelvis:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19414057

eller

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13220746

 

beroende på vad du har för kontakter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag vet inte hur jag ska förklara vad jag har för ingångar och utgångar så jag skippar det.

Något som jag skulle behöva är ju då en typ av "splittrare" som gör att jag kan ansluta båda mina kablar (vanlig högtalar sladd (ej usb) och en som jag kallar för "färgsladd). Skulle jag kunna använda länkarna ovanför till detta?

//Mvh, Zeelia

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...