Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

svchost.exe drar 100% CPU


danh35

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en dator där svchost.exe fått för sig att lägga beslag på 100% av CPU:n enligt aktivitetshanteraren. Detta förklarar naturligtvis att datorn blir mer än lovligt seg.

 

Så därför undrar jag om någon här har något tips på hur man kan felsöka för att komma tillrätta med detta fel? Eller är det bara total omblåsning som kan förväntas lösa problemet?

 

Kan förresten nämna att det tidigare har blivit bättre när jag stängt av automatiska uppdateringar, men nu tycks inte det hjälpa längre. Däremot kan det plötsligt gå till sig när datorn varit igång någon halvtimme eller så.

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-03 17:30:28 av danh35]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Har för mig det var procmon man kunde använda för att se vilka program det är som använder svchost, men det var så länge jag kröde Windows nu... Men jag kan dra igång en virtuell maskin och kolla...

 

Aha, nej, Process Explorer är det. Där kan du se alla svchost.exe och se vad de gör, så du kan undersöka vad det är som drar cpu. Står det ett program under den svchost.exe som drar cpu så är det det programmet. Står det inget probram kan du hålla muspekaren över svchost.exe för att se vilka tjänster den tillhandahåller.

 

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653.aspx

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står det inget probram kan du hålla muspekaren över svchost.exe för att se vilka tjänster den tillhandahåller.

 

Jag testade i Process Explorer att högerklicka på den svchost.exe som slukar all CPU och välja Properties och sen döda process efter process och så snart jag dödar wauserv som har med Automatic Updates att göra så går CPU-lasten ner till normal nivå. Konstigt att den slukar allt trots att jag inaktiverat automatiska uppdateringar. Och den verkar dras igång igen bara jag försöker att installera ett program, i detta fall Windows Live messenger som väl i och för sig av en del betraktas som ett virus i sig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...