Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nån som är bra på vattenkylning???


Kemono

Rekommendera Poster

Hej igen.

Läste en test av ett vattenlyningsssytem, där testaren påpekade 2 saker som jag inte visste om.

Dels att utloppet på processorblocket alltid ska vara överst. ( om man har tower)

Och dels att radiatorns in och utlopp alltid ska vara vända uppåt, detta för att annars är det omöjligt att lufta ur systemet helt.

 

Frågan är, detta test var väl några år gammalt och jag undrar hur viktigt det är, framförallt med radiatorn, jag får jobbigare slangdragning med in/ut loppet uppåt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får månadslönen för jobb med kylteknik i några 100kW klassen.

Det viktiga är att

1) alltid mata värmeväxlare med vätska in nertill och vätska ut upptill

(annars börjar finräknandet)

 

2) ha tillräckligt hög hastighet i rör för att luft ska följa med vätskan i rör med vätskeströmningsriktning nedåt.

för Di 15mm rör ligger hastigheten med vatten på ca 0,15m/s. Har för mig just nu att hastigheten är proportionell mot Di

dvs med Di 5mm så räcker 0,05m/s

 

3) är hastigheten för låg för 2) sätt ett T rör där vågrätt rör går över till rör nedåt. Från övre anslutningen på T rör ett rör slang uppåt för avluftning.

 

4) det är mycket praktiskt i ett sådant här system att ha "tanken" högst i hela systemet

 

Koppling: Tank till pump till radiator till CPU till tank (avluftning i tank, vid lägst tryck och högst temperatur)

 

En reflektion. Kul att se en fungerande Kylblock för grafikkort. Här är ju verkligt läge för att få en luftbubbla upp mot ytan mot grafikchipet.....

Viktigt med tillräcklig vätskehastighet.

 

I Intels specar ska CPU fläkten kyla CPU och chip på moderkortet runt CPU. Men har bara sett en vattenkylblock med fläkt på blocket för chip på moderkortet runt CPU. (Ja de flesta kunder har väl noll koll på sånt här)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...