Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lägga in egna subtitles (undertexter) i en egen DVD-meny?


Biberkolben

Rekommendera Poster

Ja, rubriken på tråden förklarar vad jag vill. Jag vet hur man gör egna undertexter och vet att man ska spara dem som .srt, men vad jag inte vet är hur jag ska kunna använda dem till mina filmer. Än så länge vet jag bara hur man gör för att spela upp filmerna tillsammans med undertexterna i VLC osv, men jag vill kunna använda dem till mina DVD-projekt också.

 

Alltså, jag vill antingen kunna göra en DVD-meny där jag jag helt enkelt lägger in själva .srt-filen (eller annat format?) och få programmet (i mitt fall Pinnacle studio plus 10.6) att spela den, eller kunna konvertera/sätta ihop srt-filen med själva filmfilen till en AVI.

 

Tacksam för svar! :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undertexter till t ex AVI-filer fungerar inte alls på samma sätt som undertexter till DVD.

 

För DVD kan du t ex använda Subtitle Workshop för att skrive dina texter och synka mot filmen.

 

Därefter behöver du ett program som kan läsa in filmfilen tillsammans med undertexten för att sedan göra din DVD med menyer och allt.

 

Funktionalitet för att välja undertexter genom en meny finns i vissa program men inte i andra. Själv har jag använt DVDLab Pro och det kan "allt" som en DVD kan men det är ett ganska komplext och dyrt program.

 

Det finns genvägar där man tar en fördig DVD och lägger på undertexter men det är inget jag pysslat med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja! Jo, jag använder Subtitle Workshop och har än så länge bara gjort undertexter till AVI- och MPEG-filmer. Men jag bara spela upp dem medan man ser på filmen, jag vill kunna sammanfoga både filmfil och undertext. Vet att det ska gå, men inte hur.

 

Jag tänker inte skaffa ett till program som det du nämde då Pinnacle fungerar utmärkt för egna DVD:er. :P

 

Men tack ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju flera sätt att få till text till "till AVI- och MPEG-filmer" så att de följer med. TMPEnc Xpress 4 är ett bra program för detta.

Sedan kan man av resultatet, fast med annat program, skapa en DVD med menyer osv.

Dock - med detta förfarande - så blir texten alltid där. Det går alltså inte att välja, eller välja bort "subtitles" med fjärrkontrollen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att TMPGEnc muxar in undertexten som en ström eller att den "bränner in" texten i videospåret?

 

Om den muxar in undertexten borde man kunna slå av och på den med subtitleknappen på fjärrkontrollen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför krångla till det??

 

Jag bränner in texter i filmer varje dag. Enkelt: använd VirtualDub

 

Texterna kunde du göra sa du... För att få dem synkade så skulle jag rekommendera att du gör dem i Subtitle Worshop. Där väljer du först din filmfil och sedan skapar du en ny text som enkelt synkar mot filmen genom att välja start- och stopptid för texten.

 

När den väl är klar, då är det bara att använda VirtualDub. Det kan du hitta genom att goggla. Efter det rekommenderar jag att du laddar ned ett codec-paket (dvs. ett paket från DivX där du kan välja att komprimera din filmfil) så att filmfilen inte blir 20 GB stor.

 

Du kommer även behöva installera VobSub som hjälper VirualDub att bränna in texten. Ladda ner och installera efter att du har laddat ner VirtualDub. Eftersom man inte installerar virtualDub utan kör programet direkt ur mappen som du laddar ner så är det viktigt att du installerar VobSub efteråt så att du under installationen av VobSub kan välja vart du har lagt mappen med VirualDub...

 

När du sen ska använda programet gör du så här:

- Starta programet

- Tryck på "File" uppe i vänstra hörnet, välj sedan "Open video file..." Välj din videofil

- Tryck sedan på "Video" och kontrollera att "Full Processing Mode" är markerat.

- Gå sedan in på "Filters" högst upp i samma rullmeny. Tryck på "add" bläddra ned i rullistan tills du kommer till TextSub (verson 2.23). Markera den och tryck på "ok". En ny ruta kommer upp och du trycker då på "Open" och väljer din textfil. Nu är det steget klart.

- Gå återigen in på "video" välj "Compression" och markera en Codec. Du ska markera den codec som du just har laddat ner och installerat. Min heter: DivX 6.8.3 Codec (4 logical CPUs). Markera codecen och tryck på "OK".

- Sista steget! Gå in på "File". Välj "Save as AVI" och du kan då välja vart du vill spara din fil.

 

När hela filmen har bearbetats ligger texten totalt fastbränd i filmen. Sammanfogade, och du behöver aldrig mer tänka på fler jobbiga fristående srt-filer eller liknande.

 

Nu är det bara att bränna din AVI-fil i vilket program som önskas.

 

Hoppas detta kan hjälpa dig!

 

Det är enklare än vad man tror!!!

 

Tveka inte att fråga om mer hjälp!

 

//Orreman

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter det rekommenderar jag att du laddar ned ett codec-paket (dvs. ett paket från DivX där du kan välja att komprimera din filmfil) så att filmfilen inte blir 20 GB stor.

 

Det är helt onödigt om man ska göra en dvdfilm eftersom dessa alltid kodas med MPEG-2.

 

Varför krångla till det??

 

Det finns personer som tycker det är en praktisk finess att kunna slå av och slå på undertext. Det finns dessutom en del som tycker det är en finess att kunna välja olika språk. Vill man inte tänka på dessa så kan man förstås bränna in texten i filmen en gång för alla.

 

Med ett bra "dvdprogram" är det busenkelt att se till att alla får det de vill ha. I ett sådant program är det bara att lägga in undertexten på ett "spår", sedan sköter programmet resten. Det går dessutom betydligt snabbare eftersom man inte måste gå omvägen över en extra AVI-fil.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt onödigt om man ska göra en dvdfilm eftersom dessa alltid kodas med MPEG-2.

 

Sant! Men vill man samtidigt ha en kopia på datorn så tycker jag verkligen att man bör komprimera eftersom bildkvaliten inte blir så mycket sämre, men filen blir 20 GB mindre.

 

Det finns personer som tycker det är en praktisk finess att kunna slå av och slå på undertext. Det finns dessutom en del som tycker det är en finess att kunna välja olika språk. Vill man inte tänka på dessa så kan man förstås bränna in texten i filmen en gång för alla.

 

Med ett bra "dvdprogram" är det busenkelt att se till att alla får det de vill ha. I ett sådant program är det bara att lägga in undertexten på ett "spår", sedan sköter programmet resten. Det går dessutom betydligt snabbare eftersom man inte måste gå omvägen över en extra AVI-fil.

 

Det är klart det är grymt att kunna göra det, men är det alltid nödvändigt??

Jag har förstås inget emot folk som gör det, men det är mer joxande för att få det att funka.

 

Om man dock vill kunna styra undertexten från fjärrkontrollen så kan man på ett busenkelt sätt göra det med hjälp av ConvertXtoDVD...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant! Men vill man samtidigt ha en kopia på datorn så tycker jag verkligen att man bör komprimera eftersom bildkvaliten inte blir så mycket sämre, men filen blir 20 GB mindre.

 

Jag redigerar alltid i orginalformat. När jag är klar expoerterar jag på lite olika sätt beroende på vad filmen ska användas till.

 

Jag sparar aldrig nån slags mellanfilm. Jag sparar orginalfilm + redigeringsprogrammets projektfil.

 

På så vis kan jag exportera en fil til datorn med Xvid, som du säger.

 

Det är klart det är grymt att kunna göra det, men är det alltid nödvändigt?? Jag har förstås inget emot folk som gör det, men det är mer joxande för att få det att funka.

 

Absolut inte alltid nödvändigt!

 

Oftast kanske det är ok men just en text för alla man vet ska kolla på filmen.

 

Med bra program (tyvärr också lite dyrare) är det dock inte svårt att hantera olika språk. För min egen del gör jag alla mina filmer med svensk text för min egen släkt och med engelsk text och för mina amerikanska vänner. Texten är valbar med fjärren.

 

Men vi har alla olika sätt att göra det på :)

 

Om man dock vill kunna styra undertexten från fjärrkontrollen så kan man på ett busenkelt sätt göra det med hjälp av ConvertXtoDVD...

 

Kan ConvertXtoDVD hantera flera undertexter och flera strömmar i MPEG2?

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-04 02:37:01 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ConvertXtoDVD hantera flera undertexter och flera strömmar i MPEG2?

 

Senast jag använde ConvertXtoDVD så gick det med en undertextfil iaf. Har aldrig provat med flera...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mycket för alla svar!

 

Orreman: Ditt/dina svar gjorde min dag! Nu vet jag hur jag ska gå till väga när jag kör igång med nästa DVD-projekt. :D

Dock så hinner jag inte joxa till det så där mycket idag eftersom vi ska texta en film på engelska som ska skickas till en tävling i USA, och vi har förstås en deadline på oss. Så idag får det bli att permanent-texta.

 

Jag fick två tips igår som verkade ganska smidiga men jag vet inte om de är bra eller inte:

 

1. Att bara bränna en data CD/DVD med filmfilen och srt-filen och döpa båda till samma sak. Har dock ingen aning om det funkar, testade att bränna en data CD igår men min DVD-spelare tyckte inte om den. Den är billig och dålig dock så jag vet ju inte om funkar eller ej.

 

2. Att Vanvända ett program som heter WinAvi Converter till att konvertera (från avi till dvd) samt bränna in texten i filmen. Det här programmet har jag redan laddat ner en free trial-version av. Har ni bättre förslag skriv fort för jag måste iväg snabbt. :D

 

Var programmen ni tipsade om gratis förresten?

 

Tack igen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten! Om man använder VirtualDub som du sa kan man bränna direkt till DVD då? För jag vill helst inte ladda ner en codec för jag vill ha högsta bästa kvalitet på filmen när vi skickar iväg den. :)

 

Annars får jag bränna ut en feting AVI, filmen är bara 25 minuter så den kanske inte blir snuskigt stor?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Om det funkar är det dels det enklaste sättet, det ger också den absolut bästa kvaliteten du kan få. Lustigt nog brukar billiga enkla dvdspelare klara av sånt bättre än andra så det är absolut värt ett försök!

 

Om du talar om vilken dvdspelare du har så går det att kolla vad den ska klara av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla program som jag har nämnt är gratis! :D

 

Jag har tidigare provat att bränna över en mapp med filmen (i avi-format) och texten i samma mapp med samma namn som filmen.

 

Min dvd-spelare klarade av att koppla ihop textfilen med filmen automatiskt, men kvalitén på texten blev dock inte så bra.. å, ä, & ö blev konstiga tecken eller andra bokstäver och texten blev något pixlig.

 

Vad jag vet så kan du inte streama din film som du bränner in text på i virtualdub till dvd-format. Det blir helt enkelt en kopia av den avi-fil som du har från början, men nu ligger dock texten inbränd på den. Om du inte vill komprimera den så är det bara at skippa det steget i instruktionerna som jag skrev innan och då kan du även för den här gången skippa att ladda ner codec-paketet.

 

Jag föreslår alltså att du laddar ner virtualdub och vobsub. Installera vodsub som jag beskrev innan, och använd sedan virtualdub för att bränna in texten utan att komprimera den.

 

Kommer funka prima och det tar inte så lång tid!

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

å, ä, & ö blev konstiga tecken eller andra bokstäver och texten blev något pixlig.

 

På vår spelare väljer jag först att slå på undertext och därefter håller jag nere subtitleknappen en stund och då kan jag välja teckenkodning och vips! åäö och alla andra tecken funkar osm de ska.

 

Det kanske finns nåt liknande på din?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt att det finns, men i testandets stund var det inget jag tänkte på, utan jag valda att bränna in texten ist vilket tar ca 20 min (skiljer sig dock väldigt mycket hur stor filen är + vad man har för komponenter i burken) och sen funkade allting super! :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör på VirtualDub! Men nu undrar jag, hur funkar det med VobSub? Jag har laddat ner båda programmen och installerat VobSub efter VirtualDub, men sen då? Vad gör jag? VirtualDub hittar inte den där textpluginen. :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu löste det sig! Man var bara tvungen att fylla i lite saker medan man installerade VobSub. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis! :thumbsup: Jag kanske förklarade lite dåligt innan, men du löste det på egen hand ändå! :)

 

Ett litet tips inför framtiden är att om det skulle vara så att du tankade en film och en undertext å vill ha dem i samma fil, så tveka inte att använda VirtualDub. Men jag rekommenderar då ett codec-paket från DivX (som jag tror finns på DivX hemsida om jag inte missminner mig) så att filmerna med den inbrända texten inte tar upp hela utrymmet på hårddisken.

 

Lycka till med filmen! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många inlägg! Har varit bortrest.

 

Med TMPGEnc kan man "bränna" in text till en avi eller mpg eller vad man nu väljer för "output".

 

Antingen kör man via VobSub så att texten liksom visas vid konverteringen och "hamnar med" (svårt att förklara..)

 

Eller så använder man ett filter och bläddrar fram undertexten(filen), som då också går att redigera om man så vill.

 

Huruvida den muxar in texten har jag inte tänkt på - får kolla upp det nästa gång det blir aktuelllt.

Ska kolla hjälpen om det står något om det.

 

Att använda detta är lika "enkelt"(?) som med VirtualDub - ett prog. som hängt med länge men som har en sån jä**a massa inställningar man kan råka fippla med...

 

DVD Lab Pro såg ju ut att kunna en hel del, lite för mycket nästan. Jag hittar ingen "Wizard" men jag får väl testa programmet riktigt vid nästa tillfälle.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vitsen med DVDLab Pro är att det ska kunna allt som en dvdspelare kan. Du kan till och med skriva kod till dvdspelaren (villkorssatser, variabler och sånt finns).

 

Det finns ett antal wizards i DVDLab Pro man kan använda för att skapa vissa ofta förekommande saker.

 

Projekten blir väl ungefär så avancerade som du själv vill. Ett projekt som spelar upp en film utan menyer är mycket enkelt, bara ett par knapptryckningar. Vill du ha 100 menyer, bildspel, språkinställningar, frågesporter, spel och annat, ja då blir projektet rätt komplicerat.

 

Men det går :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snuttisen1984

Hej du i din beskrivning så står det att jag skulle gå in på filters och trycka på add och sen bläddra ner till textsub men nu är det så att jag inte har den i min lista hur gör jag då?? tacksam för hjälp

 

m.v.h Alexandra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...