Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DAtorn starta inte


barenhoff

Rekommendera Poster

hejsan

har nu efter lång tid fått hem min dator i delar.

så nu har ja byggt ihop den, fick dessvärre ingen manual med moderkortet men lyckas koppla in alla kablar igenom märkningar på moderkortet. då jag var klar och kopplade in ström kabeln och skulle då trycka på knappen för att starta den.

MEN ingenting händer? blev chockad och vet nu inte vad jag ska göra?

 

så nu behöver jag er hjälp. några ideer, lösningar på mitt problem.

allt är nytt så inget borde vara sönder.

 

tacksam för svar

 

Mvh kristoffer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Gissar att du inte fick rätt på panelkontakterna HDD-LED, POWER SWITCH med flera. Jag gissade mig också till på min första dator jag byggde varpå datorn var och förblev stendöd.

 

Dessutom hade jag tryckt ned minnena alldeles för långt. Slutade med att jag fick lämna in datorn och en datortekniker fick felsöka. Manualen var bara på franska. Ett språk jag inte förstår.

 

Det var några år sedan nu. :-)

 

Men, manual finns ju att ladda ned från moderkorttillverkarens hemsida som PDF-fil. Där kan du förhoppningsvis se hur kablarna ska kopplas.

 

Vad har du för moderkort?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag faktiskt inte kopplat dem fel =) står power sw på kabeln från chassit och den kopplat jag in där det står pwer sw på moderkortet så det borde vara rätt =)?

 

manualen ska ja kolla strax, kollade den förut fast du laggade datorn ihop som ja sitter på nu :P

 

jag har detta moderkort

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ASP5WDHDLX-F

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
barenhoff skrev:

nu har jag faktiskt inte kopplat dem fel =) står power sw på kabeln från chassit och den kopplat jag in där det står pwer sw på moderkortet så det borde vara rätt =)?

 

Var inte så säker på det. :-)

Ett stift fel till höger eller vänster, så är det kört. Datorn är död.

 

Så, kolla med manualen och räkna stiften innan du kopplar in panelkontakterna. Flytta dom lite fram och tillbaka. Till slut fungerar det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...