Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ekonomi, Swedbank.


Poker

Rekommendera Poster

Alla som har ett konto på Swedbank.

 

Jag funderar på att byta bank p.g.a. att mina fonder åker jojo uppochner.

 

Låt säga att jag har för enkelhetens skull 100 000 kr.

 

från 2008-01-01 har dessa pengar inte ökat nåt.

 

Just nu ligger de på 99 392 kr, vid nåt tillfälle ligger de på 100 986 kr.

Men för det mesta på minus.

 

Detta gäller alla fonder som alla har olika risker och olika längd.

För min son "målspar" där Europafonden, Kapitalinvest och Nordenfond som har 33, 33 & 34 %.

Access modig som ligger på en riskklass 4 av 6 är det också minus på.

 

Antingen jag helt fel ute och fattar inget av vad man skall lägga pengarna på för just nu känns det som om Swedbank rånar mig på flera tusen kronor.

 

Pratar man med banken säger dom att man skall satsa mer pengar eftersom det är nu det är billigt att köpa, förvisso rätt men det spelar nog ut sig själv eftersom man förlorar på det i alla fall.

 

Nordea verkar vara en stabilare bank som i alla fall kan få sina kunders sparande att öka.

 

När det gäller min son konto skall dessa pengar inte röras på en hel del tiotalet år men i denna takt blir han nog skyldig banken pengar i stället.

 

Vad har NI för erfarenhet och vad skall man göra?

lämna banken?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

I genomsnitt har alla aktier minskat i värde med 33% sedan 2008-01-01, så om du ligger kvar på samma värden så är det bra. De flesta har förlorat en massa pengar. Under en så turbulent tid som varit är det inte så bra att ha aktiefonder. Jag satte in mina pengar på bankkonto för ett år sen i stället, och räntan har ju legat mellan 4 och 5%.

 

I nuläget känns det väl dock inte så smart att sälja fonder, för krisen borde ta slut snart, men man vet ju aldrig.

 

Risken med att sälja nu är att när det vänder kommer det förmodligen att gå snabbt, och då hinner du inte köpa tillbaka.

 

Men om du ändå inte har förlorat några pengar kan du ju sätta in på banken i stället, och kanske få en garanterad ränta på 5% om du tycker det är bättre.

 

Personligen har jag Handelsbanken, men Swedbank borde väl vara ungefär samma.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du bara handla i Swedbanks egna fonder som kund i Swedbank?

 

Jag har sedan gammalt ett konto i Skandiabanken, där finns det runt 700 fonder att välja på. Några är kanske knutna till banken men de allra flesta är helt fristående. Det finns inget som hindrar att du öppnar ett konto där bara för din fondhandel.

 

Bortsett från banker finns det många andra sätt att handla fonder på.

 

Att välja bank efter deras fonder låter lite fel i mina öron.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag kan säkert handla på andra ställen men det som känns tris är att sonens konto har minskat med 36% på kort tid.

 

Det är rätt mycket och det motsvarar nästan ett års insättning.

nu är grabben bara 2 år men över 4000 kr i luften? borta?

 

ni som är experter? byta bank? ja för fan...har sån lust så det liknar ingenting men det kanske är ett drastigt bud?

 

Nöten som är VD´n för Swedbank skriver "lugn..lugn.." men hans roll är ju att vara Swedbanks slav och skriver han annat får han kicken innan gevärskulan hinner träffa trädet 100 meter bort.

 

Nordea kanske fungerar bättre?

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-10-30 19:12:08 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan säkert handla på andra ställen men det som känns tris är att sonens konto har minskat med 36% på kort tid.
Visst är det tråkigt, men när Sveriges, USAs och andra länders börser går ner med ca 40% i år så är det klart att i stort sett alla aktiefonder gör det också (mina med fast jag inte har Swedbank).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 miljarder har tagits ut från Swedbank

1.1 miljard från nordea.

 

Jag är medveten om USA´s finanskris, den stundande och analkande lågkonjukturen, priserna på bostäder sjunker.

Trots att jag känner till alla faktorer kan jag inte för en sekund tro att man skall lita på bankerna ord "KÖP!!!Det är nu det är billigt..."

Det är nog bara bankens sätt att säga "Köp så vi klarar oss som bank"

 

Swedbank måste ju be om en nyemission på 12 miljarder.

 

Nej...Jag tror helt seriöst att vänder det inte inom kort.. det räcker med nån % åt rätt håll.

 

Men Ni andra Swedbankare, vad har ni gjort?

Det förutsätter att ni har lite mer än ett lönekonto och nåt lån på en soffa.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt mycket och det motsvarar nästan ett års insättning.

nu är grabben bara 2 år men över 4000 kr i luften? borta?

 

Nej, det är inget alls som är borta. Det är heller inget intjänat.

 

_OM_ du skulle sälja i dag skulle du förlora på det men varför måste du sälja i dag?

 

Du äger ett antal andelar i en fond. Oavsett hur dessa andelar värderas äger du fortfarande samma antal andelar. Du har med andra ord varkem tjänat eller förlorat nåt alls.

 

Den dagen du ska sälja andelarna det är då kursen spelar roll! Ska du sälja nu? "Grabben" kanske ska bli 18 år innan du ska sälja, det är 16 år kvar till dess.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swedbank måste ju be om en nyemission på 12 miljarder.

"Måste be" och "Måste be", de ville ha 12 Mdr till att röra sig med (inte för att överleva) och det är i dagens läge lättare att "låna" dessa av marknaden än av andra banker. "Krisen" består i det här fallet av att sen massor med banker såg att en stat (i det här fallet USA) faktiskt kan låta en bank gå omkull (Lehman Brothers) så blev de mycket mer restriktiva när det gäller att låna ut pengar till varandra och det har gjort att man tittar på andra alternativ att få fram pengar till de investeringar man behöver göra och till den utlåning man vill göra (eftersom det är där man tjänar mest pengar just nu).

 

9 miljarder har tagits ut från Swedbank

1.1 miljard från nordea.

Varken 1, 9 eller 12Mdr är i sammanhanget annat än småpengar. "Finanskris" till trots (den finns faktiskt nästan inte här) var Nordeas vinst för tredje kvartalet 8 Miljarder och då ska man komma ihåg att det är en mindre vinst än man gjort tidigare kvartal och år. Även swedbank rapporterade miljardvinster (närmare bestämt 3Mdr) under samma kvartal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan säkert handla på andra ställen men det som känns tris är att sonens konto har minskat med 36% på kort tid.

Det är ju skitbra jämfört med mycket annat. Stockholmsbörsens huvudindex är ner 42,8% vid dagens slut. Din sons fonder har slagit index, det är det inte många som gjort.

Med tanke på din sons ålder tror jag t.om att han på lång sikt skulle må bättre av betydligt högre risk i portföljen än vad du borde ha ifall du klarat dig med en 36-procentig nedgång.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nöten som är VD´n för Swedbank skriver "lugn..lugn.." men hans roll är ju att vara Swedbanks slav och skriver han annat får han kicken innan gevärskulan hinner träffa trädet 100 meter bort.

På vilket sätt tror du någon VD på något annat företag förväntas agera? Det låter som du lite grand tror att denna position på något sätt skall besittas av någon Moder Teresa. Om så är fallet bör du kanske fundera över din egen roll i din ekonomi. Man måste ta ett eget ansvar också. och använda sitt huvud från stund till stund. Ibland är det inte lätt att veta vad man skall göra, men man kan aldrig helt och hållet begära att andra då skall veta åt en. Vore denna bransch helt förutsägbar skulle vi alla ha vår ekonomi tryggad.

 

[inlägget ändrat 2008-10-31 22:06:55 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt tror du någon VD på något annat företag förväntas agera?

 

Precis, VD styrs ju med strypkoppel av styrelsen som i sin tur hör direkt samman med aktieägarna (direkt och direkt, jaja).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore denna bransch helt förutsägbar skulle vi alla ha vår ekonomi tryggad.

 

Låter som ett inslag av riktigt tvättäkta kommunism?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med så pass kort horisont ska man förstås aldrig ges sig av från mer eller mindre fasta räntor.

 

En undran: Varför ger man sig in på att köpa fondandelar om man får spader för att de tappar hälften av värdet? Nästa år kanske de fördubblar sitt värde?

 

Jag tycker det är missvisande att kalla köp av fondandelar för "sparande". Man kan inte spara pengar i en fond, man kan bara köpa en andel. Senare kan man sälja en andel. Men det är aldrig någonsin frågan om ett sparande av någån sort.

 

Spekulation i förändring av pris, det är vad fond- och aktiehandel handlar om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför gjorde du inte det då?

Förhoppningsvis är svaret att du fattade att det är hur korkat som helst om man inte har en planerad investeringsperiod på 4-5 år. Vad ska grabben ha pengarna till hade du tänkt? Första fotbolls-skorna?

 

Min dotters fonder är nog ner någonstans 50-60% mot hur det såg ut i maj, naturligtvis hade man kunnat sälja då och sätta pengarna på något räntebärande konto tills "krisen" är över och köpa dyrt när kurserna har gått upp igen men om man tänkt att pengarna ska fortsätta att växa i kanske 15-20 år till så är det faktiskt mycket smartare att sitta still i båten och iställe ta tillfället i akt och se över så att man månadssparar och får tillfälle att skaffa mer andelar även när det är billigt. Sen ska man naturligtvis inte ha bara en fond, då sprider man ju sällan riskerna speciellt mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är missvisande att kalla köp av fondandelar för "sparande". Man kan inte spara pengar i en fond, man kan bara köpa en andel.

Det är det naturliga ordvalet eftersom det är enklare. Det handlar ju om sparpengar, sen kan man investera dem på olika lång horizont. Inte ens ett rent bankkonto är ju ett sparande i sann bemärkelse. Du lånar ju ut pengarna till någon annan mot ränta för att du tror att det är ett bra sätt att förvalta pengarna. Sparar man dem så har man dem i madrassen eller byrålådan, fast då minskar de ju i värde med inflationen så det är kanske inte heller ett rent sparande annat än av själva pappret de är tryckta på :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det naturliga ordvalet eftersom det är enklare. Det handlar ju om sparpengar, sen kan man investera dem på olika lång horizont.

 

Att lägga undan pengarna på ett sånt sätt att man vet att man kan få tillbaka dem vid ett senare tillfälle är vad jag menar med att "spara". Om det är madrassen eller ett bankkonto (med insättargaranti) spelar ingen roll, det du stoppat undan finns kvar.

 

Andra "sparformer" som t ex fonder har ingen garanti att du kan få tillbaka det du "sparat" och därför tycker jag det är felaktigt att kalla dem för "sparande".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är madrassen eller ett bankkonto (med insättargaranti) spelar ingen roll, det du stoppat undan finns kvar.

Men "att spara" är ett begrepp som är långt mycket äldre än insättningsgarantier, menar du att man inte sparade pengar förrän på 90-talet (och då inte ens i alla länder)?

 

Edit: Även om jag naturligtvis håller med dig om att det är de kriterierna man ska ha om man har kort sparhorizont.

[inlägget ändrat 2008-11-01 09:18:09 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att spara tycker jag betyder att stoppa undan en sak som man senare kan få tillbaka. Jag tycker inte horisonten har med saken att göra alls. Kanske det där med insättningsgaranti inte spelar nån roll när jag tänker efter, huvudsaken är att det finns ett löfte om att jag minst ska få tillbaka det jag stoppade undan.

 

Huset kan brinna ner och ta madrassen med sig, banken kan gå omkull. Avsikten med båda är att stoppar jag undan 100:- kan jag också räkna med att få tillbaka minst 100:-, det är att spara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att spara tycker jag betyder att stoppa undan en sak som man senare kan få tillbaka. Jag tycker inte horisonten har med saken att göra alls.

Det trodde jag inte heller att du tyckte, det var mer ett försenat medhåll om det du skrev 02:50 att "Med så pass kort horisont ska man förstås aldrig ges sig av från mer eller mindre fasta räntor"

 

Notera förresten att vår svenska insättningsgaranti inte gäller konton där man får högre ränta mot låsning av sparandet på tid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Avsikten med båda är att stoppar jag undan 100:- kan jag också räkna med att få tillbaka minst 100:-, det är att spara.

 

mina åsikter blir följande...

 

Med pengar (allmänt accepterat betalningsmedel) kan du göra två saker. Du kan antingen konsumera eller spara.

 

Spara = uppskjuten konsumtion. Dvs vi sparar idag, för att konsumera imorgon.

 

Däremot är det osannolikt att det du sparar = det du kan konsumera, eller rättare sagt värdet på det. Eftersom att 100 kr idag är värt mer än 100 kr imorgon. Därför får man förhoppningsvis ränta om man lämnar sina pengar till någon annan, som är högre än rådande inflation. Det sistnämnda är vad bankerna kan konkurrera med, men det är på intet sätt ett måste för att spara. Om man bedömer att det finns en risk att lämna pengarna till en bank, så kan man ju låta bli om man tycker att det pris man får betala i form av utebliven ränta (dvs realränta = inflation) är skäligt pris att betala för att undvika denna risk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite "glömt" denna tråd.

 

Till skillnad från er andra som verkar kanske bra på pengar vad vet jag?

 

Det relevanta är att bankerna är tjuvar som stjäl våra pengar, lånar UT våra pengar till hög ränta.

Till råga på allt skall de sk. fondförvaltarna på bankerna förvalta våra surt intjänade pengar på riskkapitalism och osäkra marknader.

 

Jag vet inte men vi verkar tro så förbannat mycket på vad TV säger, vad bankVD´n säger, vad era kanske ekonomivänner-, kollegor säger men faktum kvarstår.

 

Banken är inget än en modern tjuv som spelar med våra pengar och ni, ni sitter bara och tittar och ser tusenlapparna försvinna och sen tro att det kommer att hämta upp sig?

Det kommer kanske att ske men så länge gemene man inte förstår börsen och följer med och "daytradar" på nätet så kan man inte vinna något eller göra någon större vinst .

 

Att bankerna via deras telefonsupport, personlig kontakt sitter och säger att "även mina fonder har gått ned lite..." är inget annat ett sätt att behålla kunderna och inte göra stora uttag och byta bank.

 

Se nu, läs på nätet, Swedbank har kris, fixa pengar fort och vad fan beror det på?

 

Jag litar inte en sekund på ngn bank i nuläget och gissa om om jag gjort förändringar i mina konton

 

ni andra kan fortsätta se era pengar flyga all världens kos!

 

Men kära nån, så klart att jag är medveten om att dessa pengar skall tas ut på lång sikt men när det insatta medlet är nere i 50-60 % så ser jag inget annat än att banken har misslyckats katastrofalt med deras uppgift.

 

Skulle det gälla en affärsområdeschef som misslyckats med en investering som kostat företaget 100 miljoner mer hade han knappast varit anställd idag!

 

 

[inlägget ändrat 2008-11-25 14:10:07 av Poker]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Banken är inget än en modern tjuv som spelar med våra pengar och ni, ni sitter bara och tittar och ser tusenlapparna försvinna och sen tro att det kommer att hämta upp sig?
Det har det ju gjort både efter lågkonjukturen för ca 16 år sedan och efter den som var för 7 år sedan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det relevanta är att bankerna är tjuvar som stjäl våra pengar, lånar UT våra pengar till hög ränta.

Om du lånar ut dina pengar till banken och de sen lånar ut de pengarna till någon annan mot en hög ränta, varför är de då tjuvar?

Om du inte gillar betalningen (dvs inlåningsräntan) är det ju bara att hämta ut pengarna och låna ut dem till någon annan som vill betala mer.

Påvilket sätt är det att vara en tjuv?

 

Till råga på allt skall de sk. fondförvaltarna på bankerna förvalta våra surt intjänade pengar på riskkapitalism och osäkra marknader.

Säg den bank som bara har högriskfonder och tvingar dig att sätta dina pengar där ("riskkapitalism" är knappast något fonder sysslar med, riskkapitalism är när någon som har mycket kapital tar en risk genom att gå in med riskkapital i t.ex ett nystartat företag med förhoppningen att kunna få igen pengarna med bra vinst när företaget kan säljas vidare om 3-4 år).

 

Banken är inget än en modern tjuv som spelar med våra pengar och ni, ni sitter bara och tittar och ser tusenlapparna försvinna och sen tro att det kommer att hämta upp sig?

Jag har tre banker, två av dem får anses vara storbanker. Ingen av dem har stulit en enda krona av mig. Mitt förslag är att du byter bank om du råkat ut för tjuvar.

 

Det kommer kanske att ske men så länge gemene man inte förstår börsen och följer med och "daytradar" på nätet så kan man inte vinna något eller göra någon större vinst .

En av vitserna med fonder är just att du slipper ha stenkoll, du betalar (genom förvaltningsavgiften) någon annan för att ha den kollen åt dig. Själv behöver du bara bestämma om du vill ha dina pengar placerade globalt, i ett speciellt land eller kanske inom en speciell bransch. Har du koll och verktyg får du förmodligen mer tillväxt på pengarna om du handlar själv men det kräver att man är rätt intresserad och framförallt att man förstår sig på de branscher man ger sig in i.

 

Se nu, läs på nätet, Swedbank har kris, fixa pengar fort och vad fan beror det på?

Läs på igen! Swedbank har inte kris, de tjänar ruskigt mycket pengar. Däremot gjorde de en nyemission för att få in mer cash (närmare bestämt 12 miljarder) till verksamheten. Att man gör en vinst på 3 miljarder ett kvartal är lixom inte tillräckligt mycket pengar för att kunna låna ut kosing. 3 miljarder är ju ingenting i sammanhanget, det är inte mer än ett knappt tusental 1000 stockholmare som lånar till en villa.

Att man behövde göra det beror helt enkelt på att den sk finanskrisen handlar om att bankerna (sedan Lehman Brothers gick omkull) inte vågar låna ut pengar till varandra, den man lånat pengar till kan ju gå omkull. I en bransch som till största delen handlar om att hjälpa folk att finansiera saker och ta betalt genom att kräva ränta på pengarna så är det fatalt om man inte kan få tag på pengar att låna ut.

 

Men kära nån, så klart att jag är medveten om att dessa pengar skall tas ut på lång sikt men när det insatta medlet är nere i 50-60 % så ser jag inget annat än att banken har misslyckats katastrofalt med deras uppgift.

Om du har haft pengar i fonder som backat 60% så har de ju gått sämre än index, förmodligen för att du valde att placera dem där risken var högre. Sånt är livet, hög risk ger mer avkastning när det går bra men större förluster när det går dåligt.

 

Fast nu är som sagt fonder något som är långsiktigt, stockholmsbörsens huvudindex ligger i dag på en nivå som är ungefär 44% under var den var den 1 jan 2008. Om några år kommer den förmodligen att vara där den var för ett år sedan, eller för 8 år sedan. Konjunkturcykler syns tydligt i börsutvecklingen. Att sälja när man ligger som lägst är oftast bara korkat förutsatt att man inte kan hitta något som borde ge bättre hävstång uppåt.

 

Vad är ditt problem, har banken tvingat dig att köpa rysslands- eller kinafonder? Jag tror inte några pengar på räntekonton kan ha backat några 60%.

 

[inlägget ändrat 2008-11-25 15:46:18 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är ditt problem, har banken tvingat dig att köpa rysslands- eller kinafonder? Jag tror inte några pengar på räntekonton kan ha backat några 60%.

 

instämmer. jag sålde alla aktier och aktiefonder i februari, och köpte räntepapper till 100%. De har gått strålande det här året, har svårt att tro någon räntefond skulle ha gått ner 60%, haha.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...