johannesdorn Posted October 2, 2008 Share Posted October 2, 2008 Hallå jag har ett problem efter att installerat windows xp på en tom hårddisk (maxtor ata 80g) varje gång vid uppstart inträffar följande sata primary drive 0 not found sata secondary drive 0 not found primary drive 1 not found secondary drive 1 not found kikat runt lite och fått reda på lite tex. att sata diskar ej är direkt kompatibla med xp utan drivers men min hårddisk är ju en ata? försökt att ändra i setup driver config mm. utan att fatta speciellt mycket dator: dell dimension 4600 (från 2004) om jag trycker f1 vid felmeddelandet startar datorn utan problem vad göra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
/Thomas Posted October 3, 2008 Share Posted October 3, 2008 hej! Du måste bygla hårddisken korrekt! Den du skall installera XP på skall vara byglad som MASTER på kabeln från moderkortskontakten märkt "IDE 1" (om du även skall använda den gamla disken så bör den sitta på egen IDE-kabel som går till moderkortskontakten märkt "IDE 2" Bygla då den gamla disken som "SLAVE") Ev. CD/DVD-läsare/bännare ansluter du som "MASTER" till IDE 2 Gå sedan in i BIOS och kontrollera att BIOS identifierar varje enhet korrekt, Dvs. anger anger resp. enhets modellbeteckning. När detta stämmer så vet du att varje diskenhet är korrekt installerad och att XP skall känna igen dessa under installationen.. Om du har kvar den gamla disken, Tänk då på att koppla loss strömmen för den gamla disken INNAN du installerar, så att du inte riskerar att radera fel partition under installationen. Disken kopplar du in igen när windows väl är installerat! /Thomas Lessnat på att rensa datorn från smittor osv.? Lägg då lite mer tid på att installera datorn via http://www.winguider.se, så kan du sedan använda din tid vid datorn till att faktiskt använda datorn! Inte till att rensa & installera om! Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannesdorn Posted October 3, 2008 Author Share Posted October 3, 2008 hej Thomas Jag använder bara den nya disken och disken är kopplad rätt Det som det skulle kunna vara är att när jag körde xp installationen hade jag ej ändrat diskens bygling (stod som slave) ändrade det efter installationen när felmeddelandena kom (dvs. sata primary drive 0 not found mm.) kan det vara detta? måste jag installera om xp nu när jag byglat master? vad tror du? (den gamla disken tänkte jag flytta till en annan dator) Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannesdorn Posted October 3, 2008 Author Share Posted October 3, 2008 hallå Thomas problemet har löst sig efter lite mixtrande i setup driver config. Link to comment Share on other sites More sharing options...
/Thomas Posted October 6, 2008 Share Posted October 6, 2008 BRA! Kul att det löste sig! /Thomas Lessnat på att rensa datorn från smittor osv.? Lägg då lite mer tid på att installera datorn via http://www.winguider.se, så kan du sedan använda din tid vid datorn till att faktiskt använda datorn! Inte till att rensa & installera om! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.