Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Comhem: Uppkoppling tvärdog - varför?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Det var säkert två år sedan jag hade Comhem, men en släkting har Comhem. Igår försökte jag hjälpa släktingen. Uppkopplingen dog rätt som det då epost och internet inte gick att nå. "Sidan kan inte visas" var vad som dök upp framför nunan på släktingen.

 

Släktingen ringde Comhem, som rekommenderade släktingen att kolla koaxialkabeln. Vi gissade att det möjligen var den man skruvar av med hjälp av en liten mutter på kontakten. Allt såg OK, men kontakten satt lite löst i väggen. Jag skruvade till muttern ytterligare varpå hela kontakten gav vika och bröts. Tur hade vi då släktingen hade en annan liggande hemma. Monterade dit den istället. Testade igen att komma ut på nätet, men icke.

 

Nätverkskabeln såg klämd ut då den ligger precis vid dörren och tröskeln. Vi bytade nätverkskabel också. Hjälpte inte det heller. Uppkopplingen är död.

 

Jag provade ipconfig/release och ipconfig/renew. Hjälpte inte det heller. Stängde modemet och datorn. Startade modemet efter en stund och senare datorn. Uppkopplingen fortfarande död.

 

Enligt Comhem ska inte lampan för cable inte blinka vilket den gör från och till hos släktingen. Hjälpte inte med kabelbyte heller. Samma blink ändå.

 

IP-numret ser ju OK ut. Inget 169 XXX XXX. Däremot saknas DNS-servrarna som brukar vara tre stycken under ipconfig/all. Jag tycker det är konstigt. Standard-gateway och DHCP finns med i listan.

 

Comhem checkade driftstörningar i området, Helsingborg, där släktingen bor, men det finns inga inrapporterade.

 

För släktingens skull som inte förstår så mycket av datorer och allt tekniskt bakom har jag nu försökt hitta epostadress till Comhems support. Har ingen lust att sitta i telefonkö.

 

Istället möts man av den här sidan när jag klickar på "Kontakta oss":

http://www.comhem.se/portal/comhem/kundservice_kontakt

 

Visst är Comhem underbara. :-/

 

Någon som vet vad supporten har för epostadress?

Kanske möjligen vad som är felet?

 

Jag kan inte hitta felet. Nätverkskortet sitter i ordentligt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte ringa dem på telefonnumret som står där?

De har kanske funnit att det är svårt att lösa problem via mejl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Cecilia skrev:

Varför inte ringa dem på telefonnumret som står där?

De har kanske funnit att det är svårt att lösa problem via mejl.

 

Jo, det är ju ett övervägande att ringa dom. Om problemet inte är övergående. Har varit med om att uppkopplingen dött, för att senare fungera igen.

 

Märkliga frågor bara när man klickar på "Kontakta oss". Hälften är inte ens vad alla har. Sedan upprepas samma fråga flera gånger. Inget händer när man klickat i svar på alla frågor.

 

Släktingen har bara internet hos Comhem.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du fyller i formuläret så blir det samma sak som att skicka ett mail till dem (de svarar via mail). Dessutom så får supporten den basinfo som behövs.

 

Så, ring eller fyll i formuläret är mitt tips.

 

[edit:] Om du envisas med att skicka mailet från din epostklient så kan du pröva med kundservice@comhem.com men inga garantier för att det funkar.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

[inlägget ändrat 2008-10-02 18:14:25 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tackar, Cluster! :-)

Poäng för det...

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...