Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med hemsidebygge


Jetmoon

Rekommendera Poster

Hejsan alla!

Nu har jag pillat ihop en liten hemsida som jag skulle vilja publicera på internet!

 

Många av mina vänner tyckte jag skulle välja loopia som hotell och jag är beredd att ge dem en chans.

 

Sagt och gjort så loggade jag in på deras sida och skulle göra en beställning men träffade genast mr problem. Mest för att jag inte har en aning om vad jag gör. Informationen jag får från hemsidan säger att jag måste välja ett system. (verkar som det är vilket system som hemsidan ska administreras under men vad vet jag)

 

Det står att jag ska välja antingen UNIX eller Windows och sen står det ungefär såhär

 

Välj UNIX som standardsystem om min hemsida är en HTML sida, PHP sida, perl, pyton samt många tredjepartsprudukter WordPress, Joomla och liknande.

 

Det står att jag ska välja Windows om jag arbetar med ASP, ASP.NET eller Ms Access.

 

 

Min hemsida är gjord i programmet Iweb så min fråga rör vilket system jag ska välja?

 

Tackar på förhand

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag tolkar det så har du inte någon programkod som ska köras på servern eller databaser kopplade till din hemsida. (JavaScript körs i browsern) Så du borde därmed välja Unix. Fast egentligen spelar det ingen roll. Vanliga websidor lär funka på båda.

 

Edit: Fel. Du ska nog undersöka detta noga. IWeb kräver att servern är en Mac. Vissa saker funkar annars också, men inte allt, så det beror på vad du använt.

 

Om du publicerar webbplatsen på något annat ställe än .Mac kommer följande funktioner inte att finnas tillgängliga:

Lösenordsskydd

◼Kommentarer till blogg och bild

◼Bloggsökning

◼Besöksräknare

◼Förbättrade bildspel

[inlägget ändrat 2008-10-02 13:28:35 av gip]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret

 

Det är helt korrekt att jag inte kommer använda databaser och dylikt. Dock hade jag tänkt att skaffa mig en blogg på en del av min hemsida.

 

Förändrar detta något?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lesserwisser

Jag kan inget om IWeb, men jag tycker att du borde fundera på följande alternativ innan du lagt ner alldeles för mycket arbete:

1) Se till att webbplatsen ligger på en Macserver för att inte redan från start välja bort en massa möjligheter och fortsätt med Iweb

2) (Min bestämda rekommendation) Bygg inte en webbplats som ställer speciella krav på servermiljön annat än valet mellan UNIX och Windows (som tillsammans har en förödande marknadsandel)!

2a) Följ html-standard så långt det är möjligt (och då är kanske UNIX mer "maintstream") eller

2b) använd ett CMS - t ex Joomla som har en ofantlig mängd funktioner som man enkelt kan lägga till (fotbollsserier, projekthantering, gallerier, forum, e-postlistor osv osv). Inlärningströskeln kan vara lite hög, men sen är det lätt att underhålla för dig och andra. De flesta gratis CMS kräver UNIX. Det finns en del specialfunktioner som det är bra att ha stöd för, t ex safe mode=off

Jag har haft på Loopia under ett antal år och använt både 2a och 2b. Loopia är inte billigast, men de har varit ofelbara hela tiden. Sist jag behövde support för flera år sen fungerade det jättebra.

 

Magnus

 

[inlägget ändrat 2008-10-03 09:13:33 av Lesserwisser]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Tack för informationen gip och lesserwizzer!

Valde tillslut Unixbaserat system och har fått upp en testsida som fungerar fint.

 

Nu har jag pulat lite mer med iweb och kommit fram till att programmet har sina brister!

Även om det är lättarbetat och blir ruskigt snyggt. Iweb sakna möjligheter att öppna projekt som en gång tagits ur programet :/. Denna envägskommunikation verkar sabba mycket bland annat ifall man arbetar med flera sidor samtidigt.

 

Jag ska definitivt ta en titt på joomla. verkar som ett mycket kompetent program.

 

Min plan just nu är att redigera den sidan jag har tillverkat i Iweb för att sedan byta till ett annat program. Så får jag åtminstone en snygg sida och visa upp medan jag kan göra den mer lättarbetat.

 

Jag har pillat lite i ren html- och xhtml-kod förut men tycker om program där man skapar hemsidor. Gillar både "what you se is what you get" och program där man man måste lägga ner lite mer arbete.

 

Har ni några bra tipps om vilka program jag ska försöka skaffa.

(Dyra och jättedyra program är inte rimligt för min del just nu)

 

Tack på förhand

Jetmoon

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska använda Joomla behöver du inget mer. I Joomla skaffar du dig en mall (laddar ner eller skriver själv). Därefter lägger du till innehåll men det görs genom att helt enkelt skriva t ex texter i en inbyggd editor och sedan publicera det med din mall, du skriver inte egna HTML-sidor.

 

Möjligtvis kan du med t ex DreamWeaver eller liknande få viss hjälp med att tillverka en mall för Joomla men jag är lite tveksam till det. Det är nog bäst att modifiera en färdig mall eller skriva den manuellt själv.

 

Det du gör på annat sätt (iWeb t ex) kommer du inte att kunna importera till Joomla, det fungerar på ett helt annat sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Bara för att inte göra samma tabbe igen?

 

Det är möjligt att öppna olika hemsidor som är skrivna i jommla med jommla.

Alltså det som inte fungerar i Iweb.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lesserwisser

Hoppas jag inte missuppfattade dig när jag svarar så här:

---

Den rena html-kod som du skapat i Iweb kan du återanvända i Joomla genom att klilstra in med editorer. Däremot kan du förmodligen inte importera t ex gästböcker osv, men det finns ibland bryggor till sånt som skapat i andra system, t ex galleriet Coppermine eller diskussionsforumet Simple machines.

---

Extrakort grundkurs:

Joomla är ett moduluppbyggt system, där all information lagras i en databas. I grunden ingår en massa olika funktioner, som man kan välja att ha kvar eller ta bort. Sen kan man installera en massa andra komponenter för att få fler funktioner. Allt innehåll styrs av en mall, som egentligen inte har ett dugg med själva innehållet att göra. Mallen styr t ex placeringen av olika delar, färger, teckensnitt osv. Dessutom brukar de ha lite bilder, som man ofta enkelt kan byta ut.

Ungefärligt förslag till arbetssätt:

1) Kolla att du har ett fungerande webbhotell. Loopia t ex går bra, one.com fungerar hyfsat men inte riktigt bra.

2) Bestäm vad du vill ha sagt. (egentligen det allra viktigaste!)

3) Leta reda på en färdig mall som ser snygg ut. Det finns drösvis med mallar, gratis eller inte. en del är lätta att finjustera utseendet på, andra är lite pilligare.

4) Fyll på med innehåll. Det innehållet skapar man oftast med inbyggda editorer, som det finns en uppsjö av. Man kan också skapa innehåll med att klistra in från word-dokument (osmart) eller att klistra in htmlkod skapat på annat sätt (t ex Dreamweaver som jag aldrig testat eller förmodligen Iweb) (ibland osmart)

När du har fått igång systemet, är det superenkelt att ändra eller lägga till texter och lägga in bilder i artiklar. Byter man mall, ändrar man utseendet genomgående på hela webbsidan omedelbart utan att förändra innehållet. Du kan ha hundratals mallar installerade och växla mellan dem med ett par musklick om du har svårt att bestämma dig!

 

Joomla bygger på att entusiaster gratis delar med sig av kunskap och erfarenhet. Det finns massvis med gratis resurser på nätet, t ex ett omfattande officiellt forum med en svensk avdelning. Moduler hittar du på extensions.joomla.org

---

Samma sak gäller i stort sett Drupal och i varierande omfattning andra CMS-system, t ex Typo Light (som verkar intressant med inte funkar alls på t ex one.com och som jag därför inte testat)

---

Förresten - några exempel på webbplatser byggda i Joomla: www.tv3.se www.humanisterna.se www.ymh.se De två sistnämnda är ganska "out of the box" däremot har TV3 förstås lagt till en väldig massa funktioner.

---

Jag är INTE expert på vare sig html eller Joomla, så man kan säkert ha kritiska synpunkter på ovanstående.

Magnus

 

[inlägget ändrat 2008-10-03 13:17:39 av Lesserwisser]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den rena html-kod som du skapat i Iweb kan du återanvända i Joomla genom att klilstra in med editorer.

 

Om nu koden man skriver i Iweb kräver en Macbaserad server, hur ska den då kunna fungera i Joomla? ;)

 

Nej, det var väl inte så du menade.

 

På ett sätt är det ju sant, det går (förstås) att göra copy/paste på precis vad som helst. Med tanke på att Joomla kommer att presentera den inklistrade koden i sin mall så ska man kanske inte ha för stora förhoppningar på att kunna återanvända saker.

 

Själv skulle jag definitivt föredra att skriva saker direkt för Joomla, jag tror det blir lättast så i längden. Men det är förstås en personlig åsikt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

=)

Den sidan som jag har producerat just nu på Iweb är en mycket enkel sida! lite redigering av text och fixande av länkar så har jag en helt funktionell sida.

 

Jag har absolut inget emot att producera en helt ny hemsida som jag kan ersätta den redan producerade Iwebsidan med. (men verkar dumt att inte visa upp en hemsida när jag redan köpt hotel, adress mm nu) Kommer ägna lite tid i helgen åt att lära mig joomla.

 

(helt enligt principen

"if Jetmoon think he can compensate for lack of skill by increasing his efforts..... there is no limit to what he can do")

 

Joomla verkar som ett mycket kompetent program som jag nu läst lite om på deras hemsida. Verkar också fungera till mac vilket är ett stort plus för mig ^^

 

Informationen ni har gett kommer bli mycket användbar.

Tackar för er tid lizardkng, lesserwisser och gip.

 

Nu ska jag bara lista ut hur jag installerar uppackade .tar filer på osx. Har nästan glömt bort hur man faktiskt trixar med installationer sen jag köpt macen där jag drar och släpper små lustiga bilder för att installera.

 

 

Tack än en gång för er hjälp

!

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lesserwisser

(det här har inte jag tid med, jag förväntas arbeta, men det är ju fredag eftermiddag...)

Så här menar jag:

Det extrafunktioner typ anslagstavlor, gallerier osv som Iweb kan producera - och som tydligen är plattformsberoende - kan man inte klistra in i Joomla.

Om man klistrar in ren oformatterad text i editorn, kan man därefter fixa fetstil och rubriker på olika nivå. Då "stämmer mallen" och man får ett enhetligt utseende.

Klistrar man in från Word eller html-kod som man hämtat nån annanstans ifrån, kan man bli överraskad över resultatet. Word blir ungefär aldrig rätt, html-kod kan bli si och så, men sällan rätt.

Slutsatsen är att Ödlekungen har rätt - i första hand bör man skapa direkt i editorn eller klistra in ren, oformatterad text. I undantagsfall kan det vara enkelt att återanvända kod om man har skapat en massa material på annat sätt.

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lesserwisser

Du behöver ju inte installera något alls, bara packa upp filerna och ladda upp dem på servern - alt ladda upp arkivet och packa upp det på servern om den möjligheten finns. Något program kör du inte!

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att ladda upp arkivet på servern och packa upp den där är definitivt att föredra! Joomla innehåller en herrans massa filer och att föra över dem en och en tar väldigt lång tid. Men det krävs som sagt att man har möjlighet att packa upp den på servern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...