Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det bättre med mindre motstånd???


Kemono

Rekommendera Poster

Jag är så där nojig, när jag moddar ett chassi och ska sätta upp en fläkt så klipper jag alltid bort det befintliga gallret och monterar ett glesare galler eller inget alls för att öka luftgenomströmningen = bättre kylning (tror jag iaf)

 

Vet egentligen inte om det har nån betydelse, är det nån som har några tankar runt detta????

 

[inlägget ändrat 2008-10-02 08:10:45 av Kemono]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tveksamt om det gör så mycket i praktiken men i teorin tänker du rätt. Glesare galler ger mindre motstånd för luften.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att gallret även utgör ett damm-skydd.

 

Klipper du bort gallret så riskerar du att få in mer damm, snabbare!

Damm som hamnar i t.ex. processorns kylfläns!

 

Dessutom är moderna datorlådor konstruerade för att låta "rätt" mängd luft passera igenom lådan.. dessutom fungerar gallren som en "skärm", precis som gallret i dörren till microvågsugnen!

 

OK! inget av detta är kritiska svagheter, men ville ändå påtala dessa!

 

 

/Thomas

Lessnat på att rensa datorn från smittor osv.? Lägg då lite mer tid på att installera datorn via http://www.winguider.se, så kan du sedan använda din tid vid datorn till att faktiskt använda datorn! Inte till att rensa & installera om!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom är moderna datorlådor konstruerade för att låta "rätt" mängd luft passera igenom lådan..

 

Vilka då? Fabrikat och modeller?

Vad är rätt mängd luft?

Hur många grader varmare ska utsugsluften vara jämfört med rumsluften?

 

Tittar man på Intels rekommenderade design är det få som uppfyller den

(kanal från sidoplåten mot processorfläkten)

 

Hur kan lådan veta om det sitter en lågeffekts processor på ett moderkort med inbyggd grafik och 4 hårddiskar

eller

en Quad processor och 3 grafikkort i SLI och en hårddisk?

Genom att mäta temperaturen i Nätaggregatet?

 

I mitt Antec Titan 650 drog chassi utsugsfläkten in luft bakklänges genom nätaggregatet som kyldes fint varpå spänning till övriga chassifläktar sattes till 4V varpå de stod stilla.

Fin rundgång av luft i övre vänstra hörnet av tornet.

Sett samma i Lian Li PC7.

Front fläkten drar i PC7 mest luft från tornets insida via öppningar för CD/DVD och Floppy.

I ett annat LIAN LI begränsade inte ovan öppningar hur mycket luft frontfläkten skulle dra innifrån / uppifrån tornetinsida

 

Det finns ett fåtal kylningskorrekt byggda chassin på marknaden.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337430

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=535648#536072

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne: frågor osv.

 

Intressant! Du menar alltså att alla datorlådor är konstruerade på en höft?

Att tillverkare har lagt in saker och stansat hål i chassiet på måfå!

 

Självklart är ingen datorlåda perfekt.. Tillverkaren vet ju inte vad som hamnar i den, och hur fria luftgenomströmningsvägarna kommer att vara från hindrande kablage mm.

Om man ser till dessa begränsningar så är lådorna riktigt bra i dag..

 

 

Givetvis anpassar man fläktar i lådan till dess innehåll...

Kraftigt värmeavgivande innehåll = Fler Kraftiga fläktar etc..

 

Och när tror du att de flesta skaffar en fläkt till?

Jo! när de noterat att det kan vara väl varmt inne i lådan!

 

Att klippa bort gallret för en fläkt ger nog, i sammanhanget, ingen större förbättring i sig, och det var i det hänseendet som jag relaterade till luftflödesmängen i resp. låda..

 

Att i det sammanhanget ta bort gallren är ingen metod jag skulle lita på för att förbättra luftflödet, tvärtom så tror jag att den ökade mängd damm som lägger sig kring komponenterna i lådan äter upp en ev. förbättring?

I det hänseendet kan jag ha fel, då jag aldrig provat!

 

{:0)

 

 

/Thomas

Lessnat på att rensa datorn från smittor osv.? Lägg då lite mer tid på att installera datorn via http://www.winguider.se, så kan du sedan använda din tid vid datorn till att faktiskt använda datorn! Inte till att rensa & installera om!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett NZXT tempest, the airflow king, den har många fläktar, vet ej riktigt hur många, kan bara räkna till 5 :)

 

Men seriöst, tack för input, får tänka på detta nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...