Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diskläsfel när jag kopplar in sekundär hårddisk


aimit_ai

Rekommendera Poster

Har en hårddisk som funkar att boota upp när jag kör den ensam, men så fort jag kopplar in en sekundär disk så får jag diskläsfel när jag bootar. Primära sitter först i bussen (där master ska sitta) och det finns två master-sättningar på pinsen och jag har testat båda...

 

Förslag på åtgärd?

 

Tacksam för svar

/Andy

 

[inlägget ändrat 2008-10-01 22:40:15 av aimit_ai]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken med operativsystemet ska sitta längst ut på IDE-kabeln och vara byglad som Master. Den andra disken ska sitta på mitten och vara byglad som Slave. Oftast går det bra att bygla båda som Cable Select också.

 

Om du har flera alternativ för Master, kolla så att du inte väljer den som begränsar till 32 GB.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppar in i tråden med en liten fråga på flora50's svar:

Spelar det verkligen någon roll var på kabeln diskarna sitter om man väljer master/slave?

Trodde det bara var vid cable select placeringen hade betydelse?

 

Sedan spelar det väl viss roll om man har en 40-ledare eller en 80-ledare?

Har själv fått byta några gånger..minns eg. inte orsaken.. de 40 ledare som liksom blir över utgör någon slags "skärm" tror jag.. (?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Master/slave - cable select fungerar bra OM man använder 80-ledare-kabel.

 

Så då redde jag ut båda...

 

80-ledare är att föredra då det ger möjlighet till snabbare överföring dessutom.

 

Samt det där med inkopplingen, ordningen på diskarna. Den som alltid ska finnas i datorn mår bäst av att vara ansluten på första IDE-kanalen som master av den enkla anledningen att den då alltid är först, den BIOS först testar efter startfiler.

 

 

Samt om du ofta stoppar in en sekundär disk - skaffa ett externt hårdiskkabinett som du ansluter till datorn via USB istället. Enklare. Mycket enklare.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar det verkligen någon roll var på kabeln diskarna sitter om man väljer master/slave?
Det påstås det, har alltid gjort så själv och det har alltid funkat. Du kanske kan testa?

 

80-ledare behövs för att skärma, varannan ledare är jord. Det behövs för de högre hastigheter som nu finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har en kabel med specifika master och slave kontakter måste givetvis diskarna sitta på respektive kontakt.

 

Har man en kabel utan master/slave spec så spelar det ingen roll i vilken ordning de sitter, då styr det du ställt in disken på helt och hållet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...