Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vill rädda mina filer.


henlin08

Rekommendera Poster

Jag fick nyligen problem med min dator som inte ville köra windows, utan bara gav ett kryptiskt meddelande att en systemfil var skadad eller borta. Jaf försökte starta i felsäkert läge, men med samma resultat.

Kontaktade Dells support där de (efter en del felsökning) sade att jag skulle kunna ansluta via nätverk/internet från min frus dator för att kunna rädda mina "viktiga" filer innan formatering.

Fick en "handbok" via länk från dell, men den hjälper mig inte mycket, därför hoppas jag på hjälp via forumet.

 

MVH

 

Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken länk då? Skulle vara kul att se hur man gör?

Annars (kanske enbart teoretiskt för dig) testa att starta datorn med en Exton Defender CD.

Har du tur så hittar Exton Defender din hårddisk och din frus dator efter att datorn startat.

 

Men att föra över dina filer till din frus dator fodrar antagligen mindre eller större linuxkunskaper.

 

http://linux.exton.net/download.php?list.54

 

så det kan bli att läsa på

 

Arne Exton har lite läsa på länkar längst ner till vänster.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad i hela service-manualen har de tänkt sig att du ska göra? Eller fick du bara service-manualen utan någon sorts instruktion? För det verkar inte särskilt relevant eftersom det är en ren hårdvaruhandbok.

 

Hur långt kommer uppstarten innan det blir något felmeddelande och blir det då tvärstopp så det enda man kan göra är att stänga av på strömbrytaren eller fortsätter Windows i bakgrunden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick inga instruktioner hur jag skulle göra mer än hur jag gör när jag formaterar hårddisken, men det är ju inte det jag vill göra först.

Från början kom jag förbi "dellskylten" som kommer precis ibörjan, då kom meddelandet om att en systemfil saknades eller var skadat. Efter lite testande och felsökande så stannar det direkt vid att datorn inte kan boota från diskettsataionen (dock ett mindre problem i sammanhanget).

 

Skulle man kunna boota eller göra något annat nyttigt från typ ultimate boot cd? Öppen för alla ideer...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i alla fall omöjligt att komma åt datorn över nätverket om inte Windows (eller något annat operativsystem) inte är igång.

 

Har du möjlighet att flytta över hårddisken till den andra datorn som extra-disk?

Är det stationära eller bärbara datorer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frugans är bärbar, den andra stationär. Det går i och för sig kanske att ansluta någon kabel mellan datorerna eller direkt från hårddisken till den bärbara. Behövs väl kanske en adapter då, men kjell o co brukar ha lite sådant.

 

Har lekt med tanken länge att skaffa en extern usb-HD. Kan man inte installera Win-xp på den och sedan boota datorn från den och på så vis komma åt filerna när man väl kunnat få igång datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver en adapter eller hårddisk-kabinett för att ansluta hårddisken till en USB-port. Eftersom du har funderat på en extern hårddisk så skulle ju ett kabinett + en hårddisk passa. Då kan du först använda kabinettet till din befintliga hårddisk för att kopiera över filerna och sedan för den nya hårddisken.

 

Jag är inte säker på om det går att installera Windows på en extern hårddisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag antar att du menar ett hårddiskkabinett där min hårddisk passar samt en ny extra hårddisk som passar i kabinettet som då ersätter mitt planerade inköp av en extern hårddisk... Har jag uppfattat det hela korrekt?

 

Då ska det alltså bara vara att ansluta t.ex. en usb-kabel mellan kabinettet och den bärbara datorn och sedan tanka över?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp och japp

 

Du behöver kolla vad det är för sorts anslutning till din nuvarande hårddisk så du får rätt sorts kabinett. Det finns två sorters anslutningar, SATA och PATA. En PATA-kabel är en ca 5 cm bred flatkabel som sitter i kontakter som också är 5 cm breda medan en SATA-kabel och dess kontakter bara är någon cm bred.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...