Just nu i M3-nätverket
Jump to content

SSL och oscommrce

Nisse68

Recommended Posts

Någon som kan reda ut lite om SSL.

Jag hade tänkt att installera osCommerce på webbhotellet one.com, för att säkra upp betalningar med kort hade jag tänkt mig SSL. Jag trodde SSL var något som webbhotellet hade installerat hos sig, det har dom inte.

Läser lite i dokumentationen från oscommerce - som jag förstår så ska man köpa en SSL-license och sedan installera den på webbhotellet. Kan man då installera den varsomhelst eller det skötes per automatik när man kör installationen?

Nisse

Staffan i Uppsala

Om inte webhotellet har stöd för SSL är det nog rätt så kört. SSL-stödet är något som konfigureras i själva webservern; i apache dels en sektion i den globala konfigurationen, dels en ip-baserad vhost som lyssnar på port 443. Du kanske ska byta webhotell?

Vad gäller oscommerce, den där SSL-licensen undrar jag om de inte menar ett certifikat? Det kan man antingen köpa från en erkänd certifikatutgivare, eller skapa själv men då kommer alla besökare att få upp en dialogruta om att de inte nödvändigtvis kan lita på din sajt... ;) Certifikatet används av webläsaren för att bekräfta att du är den du utger dig för att vara, eller snarare så går certifikatutgivaren i god för att du är den du påstår dig vara. :)

/Staffan

[inlägget ändrat 2008-10-08 17:29:31 av Staffan i Uppsala]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...