Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tankar kring DNS


pantera99

Rekommendera Poster

Hej hopp!

Jo har nu grejat med mina dns'er fram o tillbaka och tror att saker är rätt nu, tänkte bara summera lite och i fall ni har några funderingar, tankar på om jag ska göra något annat för att optimera så hojta!

 

2st DC, wins, dhcp, file etc... + 1st PDC med dns, wins,file, dhcp, file etc + 1st dns den sista tjänar bara som wins/dns, vad har jag för vinning i att göra denna till DC också?

PDC och sist nämda dns'n står på samma ställe, de 2 andra står geografiskt utanför huvudkontoret. Min fråga om den andra dns server är om jag vill att den ska funka som en snabb cash namn uppslagning till PDC hur konfigurerar jag den på bästa sätt?

Vi hostar ju våran egen domän/webb och då har vi 2st externa Linux burkar fedora 8, ska dom pekas mot varandra för redundans eller hur funkar det? Och ska min PDC dns forwarda till dessa 2 eller ska dom pekas mot ISP's dns'er?

Våran branvägg ska den pekas mot mina externa dns'er (linux burkarna) eller ISP's?

 

PS anledningen till dessa funderingar är att jag tycker att viss namnuppslagning fortfarande är långsam!

PS2 kan man använda sig av någon annans ISP dns för att snabba upp saker?

 

EDIT:Våra AP's och trådlösa...dessa är ju hård knackade, vilken DNS ska navändas på dessa? Samma dns PDC'n levererar i DHCP?

Ska jag lägga med den secundära DNS'n i dhcp scopet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...