Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inget ljud från nytt Creative X-Fi Xtremegamer


Thobbs

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har installerat ett nytt ljudkort, ett Creative X-Fi Xtremegamer. Problemet är bara att jag inte får något ljud överhuvudtaget från det. Förmodligen är det någon enkel sak jag glömt att göra bara, men ni får gärna hjälpa mig att komma på vad.

 

När jag startar creatives volymkontroll efter att ha installerat programvaran till kortet får jag upp meddelandet "Current selcted audio device is not supported by the application. Do you want to select another audio device now?". Om jag då väljer "Ja" får jag upp en ny meny, där jag bara har ett val, nämligen "Follow Windows default".

 

Går jag in i kontrollpanelen och väljer egenskaper för ljud och ljudenheter så är SB X-Fi valt som standardenhet, så det verkar ju vara som det ska.

 

Någon som har tips om vad som är lösningen eller vad jag kan testa?

 

Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...efter att ha installerat programvaran till kortet...

Vad är det för OS och vilken version av programvaran försöker du med? Ifall det är Vista det gäller så tog det Creative en stund att putsa till drivaren/programvaran ordentligt. Bl a saknades stöd för Dolby Digital Ex och DTS-ES under ganska lång tid, Console Launcher var allmänt buggig etc – OS:et ville t o m helt stänga av tillgången till ljudförbättringar som X-Fi CMSS-3D, vilket inte längre är fallet. Färsk mjukvara kan hämtas härifrån:

http://se.europe.creative.com/support/downloads/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Windows XP. Programvaran är den version som följde med på installationscd:n, men det är ju möjligt att den inte är alldeles ny. Ska testa med länken du gav mig när jag kommer hem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programvaran är den version som följde med på installationscd:n, men det är ju möjligt att den inte är alldeles ny.

Var tvungen att kika efter och fann att Console Launcher på hemsidan inte var äldre än en månad ungefär. Det kan förstås hända att samma version har hunnit komma med på installationsskivan, men lite tveksamt är det.

http://tinyurl.com/3w2rj6

 

P.S. Senaste betadrivaren var visst bara några dar gammal. :-)

 

[inlägget ändrat 2008-09-30 09:00:08 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...