Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel minne isatt med våld - var ska jag börja felsöka?


David J

Rekommendera Poster

Hej!

 

Försöker hjälpa en kille med hans dator.

Han har försökt att med våld tvinga i ett minne i datorn som inte passade i sloten. Jag har inte sett minnet han försökt tvinga dit, men han säger att när han efteråt jämförde minnena så hade de olika längd och olika många kontakter.

Minnet han tvingade i gick inte dit ordentligt, men han testade att starta datorn, vilket den inte gjorde. Minnet blev väldigt varmt...

 

Summan av kardemumman är nu att datorn inte går att starta. Fläktarna går igång. Inget mer. Inga pipsekvenser. Ingenting på skärmen. Bara fläktar.

 

Jag har gjort två saker:

1. Sagt "Så gör man inte, det var inte bra!" (Fast andra ordval).

2. Tagit ur alla minnen, satt i ett jag vet är helt. Bytt nätagg (hade ett liggande). Inget resultat. Trodde inte det heller...

 

Ska jag överhuvudtaget försöka felsöka något annat? Eller ska jag utgå från att moderkortet är kaputt?

 

Grafikkortet är för övrigt on-board.

 

Tacksam för input.....

 

PS. hans data tänker jag försöka rädda genom att sätta disken som slave i en annan dator. Har inte gjort det än bara. DS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Tyvärr, det är moderkortet som dött. Inte konstigt när han tvingat i fel minne - vem vet vilka kortslutningar mellan spänningsmatningar, dataledningar, adressledningar etc han lyckats åstadkomma? Däremot lär nätagget vara oskadat. I med nytt mammaplank och nytt minne så ska de gå igång igen. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur du kan vara så säker på detta utan att ha sett maskinen.

 

Jag tycker att det är en bedrift att lyckas forcera i ett annat minne och få kontakt. Ibland är det svårt nog att få kontakt med rätt minne.

 

Men helt rätt att prova med nytt moderkort i detta fallet. Sedan får man se om det slutar där. Det kan mycket väl vara så att det är fler delar som har följt med i fallet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Hur jag kan vara så säker? Jag har jobbat i många år som pc-tekniker, och sett många mer eller mindre döda datorer. :) Symptomen han beskriver är typsikt för ett dött moderkort - snurrande fläktar men inte ett pip. Är moderkortet helt kommer åtminstone en pip-sekvens som ska antyda var felet kan ligga (CPU, minne, grafikkort etc), men är planket dött så är datorn tyst. Datorn kan även vara tyst pga felvänd floppy- eller IDE-kabel eller trasigt nätagg, men då snurrar inte ens fläktarna.

 

Edit: det skulle iof kunna vara död CPU också, ibland (men inte alltid) är moderkortet tyst då, det beror på hur död CPU'n är. Men utifrån att han tvingat ner minnet är första gissningen moderkortet. Är CPU'n gammal kan det iof vara ide att byda den också, när han ändå måste lägga pengar på ett nytt plank.

[inlägget ändrat 2008-09-30 09:33:00 av Staffan i Uppsala]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som jag menar är hur du kan veta att det bara är moderkort och minne som gått åt skogen. Som du kanske ser så tror jag också att moderkortet är klart för soptippen, men det behöver inte sluta där. Innan man springer iväg och handlar reservdelar till en gammal dator tycker jag att man ska fundera lite över hur mycket man egentligen ska ge sig på att byta och kanske testa om övriga delar av datorn är friska.

 

Det måste inte vara så att han har pressat sönder något när han satte i minnet. Jag har varit med om ett par personer som kortslutit delar i datorn med tex förlovningsringen när de har varit inne och grävt. Särskillt stor risk är det om man har problem med att sätta i något eftersom man provar från olika håll och på olika sätt. Kan också vara så att man törnat emot någon annan del med kraft och på så vis skadat den. Listan kan göras lång.

 

De pipsekvenser du talar om försvann ju för många många år sedan. Det enda pip som jag fortfarande stöter på är för felande grafikkort. Det pipet kan man dock inte riktigt lita på, eftersom det oftast piper när kortet inte sitter i ordentligt eller inte alls. När grafikkortet är trasigt piper det sällan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan i Uppsala

Att minnet blev varmt talar för kortslutning i anslutning till minnet, och en kortslutning där brukar inte ta med sig annat (utöver moderkortet förstås). Med grafiken integrerad blir det dessutom inte så mycket annat i datorn som kan följa med; diskar av olika slag sitter på buffrade bussar så det ska till rejäla överspänningar (läs: åska) för att de ska ryka.

 

Vad gäller reparera eller köpa nytt tog jag som du säkert såg upp det, att om datorn är gammal är det troligen bättre att köpa nytt inkråm i stället för att felsöka det gamla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...