Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

4gb i XP


Tophe

Rekommendera Poster

Är det nån idé att köpa sig 4gb minne till Windows XP?

Klarar systemet det, kommer programmen använda det extra utrymmet?

 

Jobbar mycket med photoshop och andra grafikprogram, samt en del musikprogram.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbar mycket med photoshop och andra grafikprogram, samt en del musikprogram.

Datormagazin kunde för en tid sedan påvisa en klar fördel i Photoshop med så mycket som 6GB(!) Den verkligt användbara mängden i XP 32-bit blir dock drygt 3GB så det fordras då förstås 64-bitars OS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... jag kör ju 32 bitar nu.

Så XP 32 fixar bara 3gb? Störigt...

 

Men det är väl lika bra att skaffa fyra gb med en gång, om jag ska upp till 64 varefter. Är det nån större skillnad annars mellan 32 och 64 XP? Funkar alla gamla 32-bits program på 64:an?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Så XP 32 fixar bara 3gb? Störigt...

 

Fascinerande att vi nått dit nu. Jag minns när gränsen var 640 kB och man drömde sig bort mot 32-bitarssystemen som väntade i framtiden som klarade såna ofattbara mängder minne att man aldrig skulle kunna använda så mycket...

 

Undrar hur många år det tar innan man tycker att 16 miljoner TB inte räcker, som är gränsen för 64-bitarssystem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nån större skillnad annars mellan 32 och 64 XP?

De ser precis likadana ut och man använder dem på samma sätt. Men de har ändå inte samma botten utan XP64 baseras på Windows Server 2003.

 

Funkar alla gamla 32-bits program på 64:an?

Enligt min erfarenhet så ja åtminstone så gott som alla... 32-bitarsprogrammen körs då igenom den s k Windows-on-Windows 64-bit.

http://en.wikipedia.org/wiki/WOW64

 

Jag använde XP64 på hemmaburken under några år men kör nu istället Vista64. Den burken är en ren spelmaskin och jag stötte iaf aldrig på nå't spel som inte kunde funka, vare sig tio år gamla sådana eller helt nya.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej man gör absolut ingenting och som användare märker man överhuvudtaget inte, av de program som körs, vilka som egentligen är 32- respektive 64-bitars – man vet alltså inte när ett visst program körs genom WoW64 eller inte. Det är som tydligast mest bara vid installationen; Windows vill lägga in 64-bitars i mappen C:\Program och 32-bitars i C:\Program (x86). :-)

 

Även om OS:et nu är 64-bitars har det faktiskt ingen betydelse om programmen istället är 32-bitars – eller 64-bitars, eller både och, det är bara att blanda hej vilt. Med ett viktigt undantag: drivrutiner för hårdvaran måste vara 64-bitars. Så att börja med att kontrollera hos respektive tillverkare att drivrutiner verkligen finns kan vara en god idé. Men det bör inte finnas några större problem med det. Om inte annat innehåller XP64-skivan en ansenlig mängd drivrutiner och förresten finns det drivare på Windows update till de mest osannolika av prylar... :-)

 

[inlägget ändrat 2008-09-30 08:47:29 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, det lät ju intressant.

Men då kommer ju frågan.. måste jag köpa ett nytt operativsystem då?

Eller kan jag ladda ner xp64 och använda min produktnyckel från 32:an?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går tyvärr varken att uppgradera från 32-bitars eller använda vanliga XP:s nyckel så tyvärr är det formatering av disken som gäller – XP-32 och -64 har ju som sagt alls inte samma botten utan det skulle vara som att försöka uppgradera från vanliga XP till Windows Server 2003 – såtillvida att man inte installerar XP64 på en annan partition och kör dual boot förstås (varför man nu skulle vilja göra det). Inte heller går det att uppgradera från XP64 till Vista64 utan även där är krävs en helt ren installation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det krävs en ny installation förstår jag. Men om jag har x32 måste jag alltså köpa en helt ny licens för att få x64?

Det går säkert inte ens få tag på i dagsläget....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag har x32 måste jag alltså köpa en helt ny licens för att få x64?

Licensdjungeln ska jag inte snåra mig in i men så mycket kan jag nog säga att din licens för XP32 inte gäller även för XP64.

 

Det går säkert inte ens få tag på i dagsläget....

Jag gjorde en liten sökning och visst går det att köpa fortfarande...

http://www.prisjakt.nu/search.php?q=xp%20x64%20professional

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...