Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux Installation


Mr.Corleone

Rekommendera Poster

Ska köpa en bärbardator som jag tänkte köra Linux på. har några frågor innan jag börjar med projektet.

 

Linux är gratis?

 

Finns olika versioner. en användarvänligt och kompatibel version?

 

Hur lik är installationen med XP's?

 

är det nå speciellt gällande drivrutinerna?

 

ev svårigheter som kan dyka upp?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Linux är gratis?

 

Ja.

 

 

> Finns olika versioner. en användarvänligt och kompatibel version?

 

http://www.ubuntu.com/

 

 

> Hur lik är installationen med XP's?

 

Den är mycket enklare och går snabbare. Du får välja språk, tidszon, användarnamn/lösenord och om du vill använda hela hårddisken. Sen kopieras filer och drivrutiner och när det är klart startar datorn om och du kan börja använda det.

 

 

> är det nå speciellt gällande drivrutinerna?

 

Drivrutiner medföljer och din hårdvara detekteras automatiskt.

 

Innan installationen börjar så startar hela Linux upp från cd-skivan, så du kan testa det och se så att allt funkar innan du klickar på "Installera".

 

 

> ev svårigheter som kan dyka upp?

 

Om någon hårdvara inte detekteras kan det bli lite bökigt att installera det manuellt, men funkar allt när du testar innan du startar installationen så är det inga problem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vid installationen är det bara att boota från cd'n?

 

Hur är kompatibiliteten med alla program? Kan jag använda nod32, comodo, firefox, office etc?

 

Finns det något motsvarande till Windows update?

 

Finns det några dåliga saker med Linux?

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bootar från CD'n för att installera ja. Det underlättar om du tänker slänga allt som är på hårddisken som sitter i och inte har några andra diskar i maskinen. Då är det bara att köra över allt.

 

Du kan generellt sett inte köra program för Windows. Det finns ett system som heter Wine som kan köra Windowsprogram i Linux, men det är inte alla program som fungerar. Bättre är nog att försöka hitta Linux motsvarigheter till de program du vill köra. Nod32 kan du glömma. Du behöver ett antivirus program till Linux.

 

Ubuntu har en pakethanterare som gör ungefär samma sak som Windows update plus mer. Via detta program kan du installera program från en stor bank. Valt program laddas ner och installeras till dig. Du kan även uppdatera alla program som är installerade genom detta system.

 

Det finns många nackdelar med Linux. Den största nackdelen i mina ögon är att den inte är så bra på att köra Windows program. Men använder man sin dator till standarduppgifter som att surfa, skriva mail, skriva ett och annat dokument i ordbehandlar osv. så klarar man sig gott, faktiskt bättre än med Windows, eftersom allt är gratis. Spelar man spel eller kör andra program ska man nog kontrollera så att Wine kan köra dem eller om det finns Linux-alternativ innan man hoppar på tåget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vid installationen är det bara att boota från cd'n?
Fast först så provkör du Ubuntu från skivan så att du ser att det fungerar ihop med hårdvarans om finns i den bärbara datorn, eftersom många tillverkare inte är intresserade av att göra Linux-drivrutiner för sin hårdvara så kan det vara något som inte fungerar, t ex det trådlösa nätverkskortet.

 

Vad är det för dator du ska köpa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte bestämt dator ännu.

 

Försökte att köra Ubuntu 8.04 genom att installera i windows. det gick inte så bra, felade i slutet av installationen. försökte starta om och gå in i ubuntu ändå och i slutet av den installationen fick jag ett felmeddelande som jag inte han läsa förän datorn startade om sig. Har dock inte provar att starta direkt från cd,n men det ska jag prova imorgon. hör av mig hur det går med det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bootade från cd. allt funkade hur fint som helst. bild, ljud, Internet :) ser fram emot att börja använda det. känns nytt, annorlunda fräscht.

 

Men vad för brandvägg/antivirusprogram skall jag använda?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Men vad för brandvägg/antivirusprogram skall jag använda?

 

Du behöver ingen brandvägg eller antivirusprogram.

 

Om du har flera datorer har du förmodligen en router som har brandvägg. Har du inte flera datorer behöver du ju inte starta några servrar (exempelvis windows fildelning) och har du inga servrar igång så finns det ju inget som en brandvägg skulle stoppa.

 

De antivirusprogram som finns är till för att söka efter virus för Windows, exempelvis när du kör en mailserver.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Det över sex år gamla Linux-viruset Rst-B är fortfarande bland de vanligaste

> virusen för Linux.

 

Ja, det visar ju ganska tydligt att man inte behöver något antivirusprogram. Det vanligaste viruset finns på 12 000 datorer, och hur många kör Linux idag? Det är väl minst en 50 miljoner i alla fall. I så fall är det 0,02% som har det vanligaste viruset och det har alltså inte kommit något kraftfullare virus på sex år...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har du inte läst inlägget noga, det var 12000 IP-adresser som har anropat servern, dels kan det finnas flera datorer bakom en IP-adress och dels så är det antalet datorer där de skadliga filerna har root-rättigheter och det kan finnas många datorer där de skadliga filerna finns utan root-rättigheter.

 

Enda anledningen till att Rst-B fortfarande är vanligt förekommande är väl att det finns så många som har Linux-datorer utan något antivirusprogram, för det ska ju inte vara något problem för något antivirusprogram att hitta ett så gammalt virus.

 

Hmm, en av prickarna på

http://www.sophos.com/security/blog/2008/09/1748.html skulle kunna vara i Västerås.

 

Sophos är intresserade av att få in mer information om hur frekvent det är med infekterade Linux-datorer så hjälp dem gärna som de skriver på

http://www.sophos.com/security/blog/2008/02/1062.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Nu har du inte läst inlägget noga,

 

Jag har läst väldigt noga.

 

 

> det var 12000 IP-adresser som har anropat servern, dels kan det finnas flera

> datorer bakom en IP-adress

 

Totalt var det 105930 anrop, så i värsta fall är det alltså 0,2% som är infekterade.

 

 

> och dels så är det antalet datorer där de skadliga filerna har root-rättigheter och

> det kan finnas många datorer där de skadliga filerna finns utan root-rättigheter.

 

Har de inte root-rättigheter så är de inte skadliga.

 

 

> Hmm, en av prickarna på http://www.sophos.com/security/blog/2008/09/1748.html

> skulle kunna vara i Västerås.

 

Ha, ha. För att man ska bli infekterad så måste man ha satt upp en ssh-server och ha dåligt lösenord. Jag har ingen ssh-server uppe och har ett bra lösenord.

 

Risken för att få det där viruset är i det närmaste 0, och skulle man få det så är det inte det som är problemet, utan att man har satt upp en ssh-server med svagt lösenord.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken för att få det där viruset är i det närmaste 0, och skulle man få det så är det inte det som är problemet, utan att man har satt upp en ssh-server med svagt lösenord.
Det håller jag med om, men det är ju bra att man upptäcker det genom ett antivirusprogram i så fall, än att det fortgår.

 

Jag har ingen ssh-server uppe och har ett bra lösenord.
Det var ju bra att det inte var din dator. :thumbsup:

 

Har de inte root-rättigheter så är de inte skadliga.
Hmm, det är ju mycket som kan göras utan root-rättigheter också. Kanske inte just av detta virus men av andra. Jag ser ju ofta skadliga program i Windows-miljön som lagt sig i mappar som ägs av användaren. I Linux så går det väl att lägga in något i home-mappen och ändra i .bash (eller liknande) så att programmet startar automatiskt utan att den skadliga filen har root-rättigheter. Sedan kan det väl börja skicka mejl utan rooträttigheter, eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

>> skulle man få det så är det inte det som är problemet, utan att man

>> har satt upp en ssh-server med svagt lösenord.

> Det håller jag med om, men det är ju bra att man upptäcker det genom ett

> antivirusprogram i så fall, än att det fortgår.

 

Nja, om man ska sätta upp en ssh-server tycker jag det är bättre att lära ut att välja ett starkt lösenord än att säga att man ska installera ett antivirusprogram så man kan upptäcka om man har för svagt lösenord...

 

 

> Hmm, det är ju mycket som kan göras utan root-rättigheter också.

> Kanske inte just av detta virus men av andra.

 

Precis, inte just av detta virus. Men detta virus är ju ändå det vanligaste. Dessutom sprids inte detta virus av sig själv, utan av "hackers" som vill ta över system och installerar viruset (eftersom det öppnar en bakdörr) efters att de hackat systemet (pga svagt lösenord).

 

 

> I Linux så går det väl att lägga in något i home-mappen och ändra

> i .bash (eller liknande) så att programmet startar automatiskt utan

> att den skadliga filen har root-rättigheter.

 

Ja, fast först måste du ju lägga den skadliga filen i home-mappen. Sen måste du köra den.

 

Så, det vanligaste är ju som sagt om du sätter upp ssh-server och har ett svagt lösenord. Då kan någon annan lista ut lösenordet, ta sig in, lägga upp en skadlig fil i home-mappen och köra den.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...