Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte installera ME på bärbar dator


Rockrullen

Rekommendera Poster

Jag skulle formatera om och installera Windows ME på en bärbar dator som har några år på nacken och den har ingen CD spelare. Därför tog jag ur hårddisken och satte den i ett externt kabinett och anslöt den till en annan dator.

Formaterade disken först och sedan kopierade jag över installationsfilerna från CD´n till hårddisken.

Satte sedan tillbaka hårddisken igen. Startade från startdiskett och från DOS läge påbörjade jag installationen. Men när den precis i början skulle börja installera så stoppar den med ett felmeddelande. Fel: SU-0013, det gick inte att skapa filer för Windows Millenium på startenheten.

Vad är problemet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort två partitioner på hårddisken?

c:\ och d:\

du placerar Windows Me filerna på d:\ och installera som vanligt Me på c:\

gissar att orsaken är att du inte kan ha installationsfilerna på c:\

Me vill kanske tex formatera c:\ vid installation.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte kopiera över installationsfilerna från i detta fall Windows ME direkt till hårddisken, och sedan via en startdiskett och "Dos"läge försöka installera systemet från samma hårddisk, du måste ha installationsfilerna på en annan enhet, som jannejanne är inne på, gällande så gammalt system, så använder man antingen disketter, cd-skivan, men det bör fungera att göra som jannejanne säger också, men har aldrig testat detta själv, så jag är inte säker på att det går.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så enkelt att du har NTFS-formattering på HDn?

ME klarar väl inte sånt avancerat om jag minns rätt..

Har ME på en gammal bärbar och där känns inte externa USB-diskar med NTFS igen. FAT är ok

 

[inlägget ändrat 2008-09-27 20:00:04 av KnobX]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför i hela världen vill någon installera win me?

 

-Jag är inte direkt "kär i" linux, men väljer linux framför me..

Vilken dag som helst...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl finnas flera anledningar till att man väljer ett äldre operativ, få man bara ME att fungera, så tuffar det på ganska bra, speciellt om man har en äldre dator, som kanske inget annat passar i.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde som du sa. Skapade två partitioner med FAT32 på. La installationsfilerna på partition D: och började installationen. Allt flöt på perfekt ända tills i slutet då datorn ska startas om. Då var det stopp.

Vi omstart säger den Invalid system disk - Replace the disk and restart.

Den verkar inte fullborda installationen av någon anledning.

Hur kan man komma vidare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort c:\ aktiv?

För att fixa detta kan du starta datorn med en DOS diskett

http://www.bootdisk.com

och när den startat köra kommandot

fdisk /mbr

 

/ är med engelskt tangentbord knappen till vänster om högra shift

 

hjälper inte detta starta fdisk och kolla upp att c:\ är aktiv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt säker. Datorn har haft Windows ME tidigare och nu när jag blåst om den så tog jag bort alla partioner och la sedan in en primär partition och sedan en uttökad enhet och fat formaterade dessa. Dessa två partitioner är de enda som syns från fdisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tänkte bara så du har kollat under 4) Visa partitionsinformation i Fdisk så det inte ändå, ligger kvar något under övriga partitioner "heter det om jag inte minns fel".

Men är det okej, så är det så.

 

Det kan ju vara så att det inte går att installera på detta sätt, utan att det krävs en annan enhet, har du gjort på detta sätt förut?

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej har aldrig provat detta tidigare. Är ju ganska ovanligt att inte ha tillgång till en cd enhet. Men trodde nog att det skulle gå att lösa på något sätt men du kanske har rätt. Det är inte säkert att man kan göra på detta vis så det kanske bara är att lägga ner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan finnas tusen anledningar till att använda gamla OP.

Jag har t o m en speciell dator med Win98 enbart för att skriva ut löpnummersatta etiketter.

Har man ett stort antal mallar färdiga, var finns då anledningen till att byta prog?

På en gammal bärbar jag har används ME. Varför det då?

HD:n kraschade och jag hittade en gammal HD med ME färdigt ombord - och har det blivit kvar..

 

"If it works, don't fix it"

F'låt OT't

 

[inlägget ändrat 2008-09-28 17:16:52 av KnobX]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte heller testat att installera ett operativsystem "äldre eller yngre" på detta sätt, normalt kör man ju ifrån en annan enhet än direkt från en hårddisk, cd/dvd, diskett eller en usb-enhet "går i vissa fall också".

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde själv till för inte så länge sedan, en Win98SE med ganska dålig prestanda som en ren slags säkerhetsserver, men hårddisken började bråka, så fick ta bort den tyvärr.

 

Men visst kan det finnas många anledningar till att ha kvar en sådan gammal klenod :)

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt problem är att OS tror att du kör en piratversion. När jag körde win98 för evigheter sedan, vägrade win98 ominstalleras från en (annan) partition på hårddisken. Den felmeddelade, och ville absolut ha en CD inkopplad. Enklaste lösningen för din dator: Om det går, koppla in en CD-ROM (spelare alltså) av något slag på datorn, sätt den (USB) som "boot device" i BIOS, och håll tummarna.

 

Annars: Leta reda på en liknande dator (samma "generation" som din bärbara, +- 1 generation brukar också funka.. På den datorn INSTALLERAR du win me, på den diskdriven du sedan för över till din bärbara. Installera minimalt med drivrutiner. Sen för du över hårddisken, när installationen är klar till din bärbara. Bootar. Håller tummarna. (gärna stortåna också). Bootar win "normalt", så avinstallerar du alla drivrutiner som är hårdvaruspecifika för den dator som hade hårddisken på.. Ominstallerar därefter "rätt" drivare.

 

I näst värsta/näst bästa fall startar du win i "felsäkert läge" och kollar om ME startar i felsäkert läge. Därefter får du jobba med att få windows och datorn att passa ihop. (Kommer inte ihåg, det var länge sen, om det går att avinstallera drivrutiner i ME i felsäkert läge..).. Har faktiskt aldrig blivit "kompis" med ME, då jag körde: 2.0>3.0>3.1>3.11>95>98>98SE>XP>Vista. (Förutom NT).

 

Lycka till!

 

Edit: typo

 

 

[inlägget ändrat 2008-09-29 18:51:06 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rockrullen, WinME är ungefär som Win98, dvs du måste ha fungerande DOS i botten innnan du kör WinME.

Och värre än så, om det du försöker ska gå vägen tror jag att du måste ha en bootdisk ifrån uttryckligen WindowsME, med programmet SYS på.

För jag har ett svagt minne av något liknande när man blandar 98-DOS och WinME. UTAN CD, med lösa CAB/installationsfiler.

Du laddade väl ner en bootdisk? Men var det för ME eller 98?

ME bootdisk finns iallafall på http://vcic.com/vault/bootme.exe.

Och innehåller denna sedan programmet SYS?

I så fall bootar på den. och skriver 'SYS C:', vad händer då?

/Mathei

 

 

 

edit: Dessa bokstäfver . . . . + tankefel, ME was some time ago.

[inlägget ändrat 2008-09-30 22:23:09 av mathei]

[inlägget ändrat 2008-09-30 22:50:24 av mathei]

[inlägget ändrat 2008-09-30 22:54:50 av mathei]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rockrullen, WinME är ungefär som Win98, dvs du måste ha fungerande DOS i botten innnan du kör WinME.

För att installera Windows ME behöver man inte lägga in något Dos innan, detta ingår direkt i ME från början, ingick också direkt i Win98, däremot i Win3.1x så var man tvungen att börja med Dos och sedan med själv Windows.

 

Det ska räcka med antingen en bootdiskett/startdiskett från Winme eller från Win98, går lika bra oavsett, eller att man kör direkt med cd-skivan med Winme, om man har en cd-enhet vill säga.

Det är små skillnader mellan en startdiskett för Winme och Win98, därför fungerar bägge två lika bra.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är löst. Du hade rätt Mathei, det som krävdes vara bara att köra SYS C: från disketten. Jag hade dock inte SYS på min bootdiskett utan fick leta reda på en annan. Men det löste hela biffen. Installationen fortsatte och slutfördes utan problem. Så nu har jag ME tillbaka, nyinstallerat och fräscht som jag ville. Tack för all hjälp från alla som bidragit med goda råd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...